Bentley chce podniesienia limitu 3,5 tony, bo jego auta są zbyt ciężkie

Duże, luksusowe SUV-y to prawdziwe słonie na kołach. Większość z nich już dawno przekroczyła pułap dwóch ton. Nowy Bentley Bentayga EWB nie jest tu wyjątkiem, co wywołało dyskusję na temat zasadności europejskich przepisów.

Bentley Bentayga EWB niebezpiecznie zbliża się do limitów DMCBentley Bentayga EWB niebezpiecznie zbliża się do limitów DMC
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Bentley
Aleksander Ruciński

W większości krajów Europy standardowe prawo jazdy pozwala poruszać się pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Rzecz w tym, że na rynku pojawia się coraz więcej aut, które niebezpiecznie zbliżają się do tego limitu.

Przykładem może być pokazany niedawno Bentley Bentayga EWB, którego masa własna wynosi 2514 kg, a DMC 3250 kg. A wciąż mówimy o aucie z typowym napędem spalinowym. Gdyby dołożyć do tego akumulatory elektryka lub hybrydy plug-in, dopuszczalny prawem limit z pewnością zostałby przekroczony.

W związku z tym Bentley lobbuje jego zwiększenie. Przedstawiciele marki w rozmowie z magazynem Carsales przyznali, że są w kontakcie z Komisją Europejską i zamierzają przyczynić się do zmiany przepisów. "Musi nastąpić krytyczna zmiana w licencjonowaniu. W tej chwili, przy obecnej technologii, masa całkowita pojazdu szybko osiągnie pułap dopuszczalny w Europie" - mówi Chris Cole z Bentleya cytowany przez Carsales.

Warto jednak odnotować, że nie wszyscy producenci luksusowych SUV-ów są podobnego zdania. Dla przykładu, BMW oświadczyło niedawno, że nowe auta stały się zbyt ciężkie i marka nie zamierza kontynuować tego trendu. Pokazane niedawno i7 waży 2640 kg, a X7 2480 kg. To najcięższe modele w historii bawarskiego producenta.

Petycje samego Bentleya mogą okazać się niewystarczające do podniesienia limitów, co nie zmienia faktu, że taka decyzja mogłaby mieć sens, szczególnie w samochodach z dużymi akumulatorami. Tu warto odnotować, że KE pozytywnie zaopiniowała zwiększenie dopuszczalnej DMC z 3,5 na 4,25 tony już w 2017 roku, choć dotyczyło to aut dostawczych. Czas pokaże, czy podobne przepisy obejmą również największe samochody osobowe.

Wybrane dla Ciebie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź