Autosan kontra MAN: porównanie autobusów polskiego i niemieckiego producenta
Głośna sprawa przetargu na autobusy dla polskiego wojska zwróciła uwagę na markę Autosan. Jak radzi sobie firma, która jeszcze niedawno stała na krawędzi upadku?
25.08.2017 | aktual.: 03.10.2022 17:10
Ze względu na dwudziestominutowe spóźnienie w złożeniu oferty wojsko nie mogło wziąć pod uwagę oferty Autosanu na 18 autobusów do przewozu żołnierzy. W przetargu zwyciężył niemiecki MAN, który był jedynym oferentem. Porównajmy więc najciekawsze pozycje "cywilnej" oferty obydwu producentów. Zaczniemy od pojazdów międzymiastowych.
Autosan Eurolider 9
Polski autobus o długości 9 metrów został stworzony z myślą o regionalnych liniach pasażerskich czy też firmach oferujących przewozy wycieczek. Pojazd napędzany jest silnikiem o mocy 277 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Współpracuje z nim manualna skrzynia biegów z elektromagnetycznym retarderem. Hamulce wyposażone są w system EBS/ECS, zapewniający większą stabilność.
Komfort podróżowania Europliderem 9 podnosi klimatyzacja i ogrzewanie oparte na obiegu wodnym połączonym z układem chłodzenia silnika oraz nagrzewnicami. Pojemność przestrzeni bagażowej to 2 metry sześcienne. Autobus - w zależności od konfiguracji - oferuje od 33 do 39 miejsc siedzących i od 18 do 20 miejsc stojących.
MAN Lion's Intercity
Najmniejszym modelem autobusu międzymiastowego firmy MAN jest Lion's Intercity. Pojazd mierzy 12,28 m długości, jest więc wyraźnie większy od przedstawionego wcześniej Autosana. Silnik pojazdu rozwija moc 286 KM i może współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub jednym z dwóch automatów - o czterech albo sześciu przełożeniach. Autobus MAN-a oferuje 55 miejsc siedzących i aż 5,4 metra sześciennego przestrzeni na bagaże.
W przypadku produktu MAN-a możliwe jest wyposażenie pojazdu w system, który zapobiega kolizjom lub łagodzi ich skutki. Takiej opcji nie przewiduje polski producent.
Autosan Sancity 10 FL
Dziesięciometrowy, niskopodłogowy autobus polskiej marki przeznaczony jest do obsługi ruchu miejskiego i podmiejskiego. Sercem pojazdu jest silnik Diesla o mocy 278 KM, spełniający normę Euro 6. Autobus wyposażono w automatyczną skrzynię biegów z retarderem hydraulicznym.
W zależności od wybranej opcji autobus może mieć od 15 do 26 miejsc siedzących i od 53 do 81 stojących. Pojazd można dodatkowo wyposażyć w szereg udogodnień, w tym w sieć Wi-Fi.
MAN Lion's City M
Mierzący 10,5 metra autobus dysponuje maksymalnie 30 miejscami siedzącymi i 61 stojącymi. Pojazd występuje w dwóch opcjach silnikowych - z jednostką o mocy 250 KM lub 290 KM. Motor może współpracować z cztero- lub sześciobiegową, automatyczną przekładnią.
Autosan Sancity 12LF CNG
Ciekawą propozycją Autosanu jest większy spośród oferowanych miejskich autobusów w wersji z napędem na CNG. To propozycja skierowana przede wszystkim do tych samorządów, które szczególnie dbają o jakość powietrza, a przy okazji mają sieć do tankowania tego paliwa.
Autobus o długości 12 metrów napędzany jest silnikiem o mocy 320 KM. Jednostka napędowa współpracuje z automatyczna skrzynią biegów i spełnia normę emisji Euro 6. Na dachu pojazdu umieszczono cztery kompozytowe butle na sprężony gaz.
Liczba miejsc siedzących waha się od 25 do 39, a ogółem, wraz ze stojącymi, od 92 do 94. Autobus wyposażony jest w pomost dla osób niepełnosprawnych i klimatyzację. Opcjonalnie może również oferować sieć Wi-Fi.
MAN Lion's City
Niemieckim odpowiednikiem polskiego autobusu jest model Lion's City. Pojazd również mierzy 12 metrów długości i dysponuje 37 miejscami siedzącymi oraz 58 stojącymi. Autobus w wersji CNG napędzany jest silnikiem o mocy 272 KM lub 310 KM. Butle na gaz, posobnie jak w przypadku Autosanu, znajdują się na dachu, a autobus wyposażony jest w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Podsumowanie
Produkty Autosanu mogą być konkurencyjne dla części oferty firmy MAN. Niektóre podzespoły w pojazdach polskiego producenta pochodzą od renomowanych dostawców, takich jak niemiecki ZF, a silniki oferują rozsądny stosunek mocy do masy pojazdów. Portfolio niemieckiego potentata jest jednak znacznie szersze niż w przypadku polskiej marki.
W kategorii miejskich autobusów Autosan oferuje pojazdy o długości 9, 10 oraz 12 metrów. Ostatni z nich może być zasilany CNG. W przypadku MAN-a możliwości są znacznie szersze. Oferta rozpoczyna się 10,5-metrowym pojazdem, a kończy przegubowcem o długości 18,7 m. Większy jest również wybór napędów. W MAN-ie, oprócz silnika wysokoprężnego czy na CNG, można wybrać hybrydę.
Przewaga Niemców wyraźnie rysuje się również w przypadku autobusów międzymiastowych. Autosan oferuje w tym segmencie tylko dwa modele o długości 9 lub 10 metrów. MAN celuje w potrzeby firm oferujących dalsze przejazdy. Najkrótszy międzymiastowy autobus niemieckiej firmy ma 12 metrów długości, a pozostałe modele 13,2 m oraz 13,8 m. Wśród opcji można wybrać tu system zapobiegania kolizjom, czego nie oferuje Autosan.
Producent z Podkarpacia nie może skutecznie startować w takiej liczbie przetargów, jak więksi rywale (np. MAN). Polska firma po prostu nie posiada tak szerokiego wachlarza produktów, by spełnić oczekiwania każdego zamawiającego.