Audi 90

Audi 90 jest samochodem klasy średniej, którego produkcja w Europie trwała od 1984 do 1991 r. Ponadto Audi 90 było wytwarzane w Ameryce Północnej, tyle że w latach 1987-1994. Obecnie w miejsce tego samochodu oferowane jest Audi A4.

  • Audi 90 jest samochodem klasy średniej, którego produkcja w Europie trwała od 1984 do 1991 r.
  • Audi 90 często było porównywane do Audi 80 i uchodziło powszechnie za lepiej wyposażoną, luksusową, a przy tym usportowioną odmianę tego auta
  • W Audi 90 montowano różne silniki, jednak przede wszystkim spalinowe z 4 lub 5 cylindrami rozmieszczonymi w jednym rzędzie, równolegle do wału korbowego
[1/3] Audi 90 jest samochodem klasy średniej, którego produkcja w Europie trwała od 1984 do 1991 r.Źródło zdjęć: © wheelsage.org/Андрей К.

Audi 90 – najważniejsze informacje

Audi 90 często było porównywane do Audi 80 i uchodziło powszechnie za lepiej wyposażoną, luksusową, a przy tym usportowioną odmianę tego auta. Niemniej przy powstawaniu modelu 90 inżynierowie niemieckiej firmy bazowali na wielu częściach wykorzystywanych wcześniej w produkcji Audi Coupe.

Audi 90 było sprzedawane z dwoma różnymi układami napędowymi. Pojazdy z napędem na wszystkie koła były znane pod nazwą Audi 90 Quattro. Poza tym oferowane były jeszcze egzemplarze, które posiadały napęd na przód i które nie miały odrębnej nazwy.

Co ciekawe rodzaj napędu zastosowanego w Audi 90 przekładał się też w pewnym sensie na wygląd tego samochodu. Pojazdy z napędem quattro wyróżniały się bowiem charakterystyczną "lotką" umieszczoną na klapie bagażnika.

Zauważalne były też różnice między Audi 90 i Audi 80. W zasadzie na całym nadwoziu Audi 90 można było znaleźć elementy, które pozwalały wyróżnić się temu autu na tle swojego "bliźniaka", takie jak szersze światła przednie, chromowane listwy oraz bardziej rozbudowane zderzaki z inaczej rozmieszczonymi reflektorami. Wnętrze Audi 90 skrywało natomiast nieco przeprojektowaną deskę rozdzielczą i fotele pokryte welurem z ramkowymi zagłówkami.

Co więcej klienci z bardziej zasobnymi portfelami mogli kupić Audi 90 z ciekawymi jak na tamte czasy udogodnieniami, takimi jak system ABS, klimatyzacja, elektryczne lusterka i szyby, podgrzewane fotele ze skórzanym obiciem czy szyberdach.

Audi 90 – dane techniczne

W Audi 90 montowano różne silniki, jednak przede wszystkim spalinowe z 4 lub 5 cylindrami rozmieszczonymi w jednym rzędzie, równolegle do wału korbowego. Były to głównie jednostki napędowe o pojemności wynoszącej równe 2 litry lub niewiele większej. Najmniejszy był 1.6-litrowy silnik TDI, który charakteryzował się jednocześnie najniższą mocą wynoszącą 80 koni mechanicznych.

W związku z tym Audi 90 z z silnikiem Diesla zużywało najmniej paliwa – średnio 5,3 l/100 km w cyklu mieszanym. Dla porównania – spalanie Audi 90 z silnikami benzynowymi w tym samym cyklu mogło wynieść od 8.3 do nawet 10.3 l na każde przejechane 100 km.

Audi 90 było sprzedawane z 3 typami skrzyń biegów do wyboru. Najpopularniejsza była tradycyjna, 5-stopniowa przekładnia manualna. Natomiast miłośnicy automatycznej skrzyni biegów mogli wybrać samochód wyposażony w ten mechanizm mający od 3 do 4 przełożeń.

Audi 90 – opinie

Użytkownicy Audi 90 mieli zazwyczaj najmniej uwag do silników tego auta, które pracowały bez zarzutu i zapewniały niezłe osiągi. Raczej bezawaryjne były też skrzynie biegów montowane w modelu 90 od Audi. Mimo to w samochodzie zdarzały się usterki, chociaż przeważnie tylko drobne. Główną wadą Audi 90 były wysokie koszty utrzymania, których pod uwagę nie brało wiele osób decydujących się na zakup tego modelu.