Alfa Romeo, Tesla i Lexus – oto wygrani początku 2023 roku w Europie

Alfa Romeo, Tesla i Lexus – oto wygrani początku 2023 roku w Europie

Alfa Romeo Tona Plug-in Hybrid
Alfa Romeo Tona Plug-in Hybrid
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Alfa Romeo
Kamil Niewiński
23.06.2023 01:29, aktualizacja: 24.06.2023 08:02

Powoli zbliżamy się do końca pierwszej połowy 2023 roku. Już teraz jednak możemy przeanalizować, jak w pierwszych miesiącach na europejskim rynku radziły sobie poszczególne marki, a także całe koncerny.

ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, zajmuje się nie tylko ochroną interesów poszczególnych koncernów motoryzacyjnych. Jego sporymi zasługami niewątpliwie są również obszerne dane rynkowe, które następnie są przez nie udostępniane. Bardzo wiele wniosków można wyciągnąć z najnowszego raportu, który obejmuje okres od stycznia do maja 2023 roku.

Tym razem skupimy się na danych dotyczących koncernów oraz producentów, które pozwolą nam na podsumowanie pierwszych pięciu miesięcy poszczególnych marek.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wojny koncernów – na czele VAG, konkurencja nie nadąża

Największym koncernem motoryzacyjnym w Europie w okresie od stycznia do maja 2023 był Volkswagen Auto Group, który przez pierwszych pięć miesięcy bieżącego roku sprzedał w Unii Europejskiej 1 145 511 samochodów. Motorem napędowym jest oczywiście sam Volkswagen, lecz sporymi wzrostami sprzedaży mogą pochwalić się również Skoda, Cupra czy Audi.

VAG ma udział w europejskim rynku na poziomie 26,1 proc., zaś liczba sprzedanych przez niego aut wzrosła o 23,6 proc. Na drugiej lokacie znajduje się Stellantis, który bardzo mocno korzysta na liczbie marek wchodzących w jego skład. Na ich koncie znajduje się 832 401 sprzedanych aut, lecz ich udział w rynku stopniał z 20,6 proc. do 18,9 proc. na przestrzeni roku.

Gama samochodów Dacia Extreme
Gama samochodów Dacia Extreme© Materiały prasowe | Dacia

Spory wzrost w tym kontekście zanotowała Grupa Renault, która obecnie może pochwalić się udziałem na poziomie 11 proc. (rok temu 9,8 proc.). Na kolejnych pozycjach meldują się koncerny Hyundaia, Toyoty i BMW.

Które marki rosną w siłę?

Czas powiedzieć o markach, które względem poprzedniego roku zyskały najwięcej. Nie sposób nie zacząć od Tesli. Od stycznia do maja 2023 roku Amerykanie sprzedali w Europie 102 251 samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 roku jest wzrostem o aż 164,4 proc. Ba, skok sprzedaży pomiędzy majem 2023 a majem 2022 wynosi absurdalne 2 191,2 proc.!

Tesla może pochwalić się świetnym okresem, lecz nie jest jedyną marką, która z roku na rok podwoiła swoją sprzedaż. W tym gronie znajduje się jeszcze Alfa Romeo. Włosi sprzedali o 133,8 proc. więcej aut niż rok temu w przedziale czasowym styczeń-maj (20 575 vs 8 800). Imponującymi skokami sprzedaży mogą również pochwalić się Lexus (47,9 proc.), Dacia (43,2 proc.) oraz Land Rover (32,4 proc.).

Lexus RX 450h
Lexus RX 450h© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Najwięksi rynkowi przegrani 2023 roku – statystyki nie kłamią

Marki JLR znajdują się na przeciwnych biegunach. Land Rover sporo zyskał, zaś Jaguar stracił aż 21 proc. swojej sprzedaży. To jednak i tak nie najgorszy wynik na tle dwóch rynkowych maruderów. Nikt na przestrzeni pierwszych pięciu miesięcy 2023 roku nie stracił tyle, co Mitsubishi (-37,8 proc.) oraz Honda (-42 proc.), która od stycznia do maja br. sprzedała w Europie zaledwie 11 007 samochodów.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)