Lakierowanie kierownicy, czyli sposób na otarcia i przebarwienia [poradnik]

Po kilku latach eksploatacji auta na niektórych elementach we wnętrzu widać już znaczne zużycie. Czy jest sposób, aby przywrócić wytartej kierownicy dawny blask?

Kierownicę można skutecznie odnowić. Sposób renowacji zależy od tego, czy jest to kierownica zwykła czy skórzana. W jednym z artykułów mogliście przeczytać, jak pielęgnować i odnawiać kierownice skórzane, z tego dowiecie się, jak odnowić zwykłą kierownicę.

Oczywiście poradnik przeznaczony jest dla właścicieli starszych pojazdów. Jeżeli na kierownicy pojawiły się pierwsze przetarcia lub straciła ona dawny kolor, można podjąć się jej malowania. W przypadku poważniejszych przetarć pozostaje wymienić kierownicę na inną, zazwyczaj również używaną, ale w lepszym stanie.

Również po zmianie kierownicy warto przeprowadzić malowanie. Pozwoli ono ożywić kolor kierownicy i zabezpieczy ją przed uszkodzeniami. Całe przedsięwzięcie może się z początku wydawać nieopłacalne, jednak jeśli zestawicie poniesione koszty z uzyskanym efektem, przekonacie się, że warto.

Do renowacji będą potrzebne:

  • lakier strukturalny do plastiku w wybranym kolorze;
  • lakier do skóry i winylu;
  • taśmy i folie zabezpieczające, papier ścierny, klej czy szpachla do plastiku.

Od czego zaczynamy? Aby dokładnie wykonać renowację, demontujemy kierownicę z samochodu. Jeżeli auto wyposażone jest w poduszkę powietrzną, zachowajmy szczególną ostrożność podczas jej odłączania.

Problemem może się okazać emblemat na kierownicy, który często jest jej integralną częścią – nie da się go zdemontować. Próba usunięcia emblematu zazwyczaj kończy się jego zniszczeniem.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

W odnawianej kierownicy brakowało emblematu oraz występowały dość głębokie ubytki w miejscu, gdzie kładzie się lewą rękę, czyli najintensywniej użytkowanym. Postanowiłem wypełnić ubytki specjalną elastyczną szpachlą do plastiku, tak aby po malowaniu uzyskać równomierną powierzchnię.

Szpachlę pozostawiłem do pełnego wyschnięcia na kilka godzin, po czym zeszlifowałem ją papierem ściernym o gradacji 600, a następnie 1000. Uzyskałem w ten sposób powierzchnię bez przetarć, gotową do malowania.

Po wyschnięciu szpachli szlifujemy ją drobnym papierem ściernym

Przed przystąpieniem do lakierowania dokładnie odtłuszczamy kierownicę za pomocą zmywacza bądź benzyny ekstrakcyjnej. Najpierw sprawdzamy działanie lakieru na niewidocznym miejscu kierownicy. Jeśli efekt jest zadowalający, przystępujemy do malowania.

W pierwszej kolejności pomalowałem środkową część kierownicy, w której znajduje się poduszka powietrzna. Użyłem do tego czarnego lakieru strukturalnego do plastiku, który nie wymaga stosowania podkładu.

Środek kierownicy po malowaniu lakierem strukturalnym

W celu pełnego pokrycia nanosimy około 3–4 warstw lakieru. Każdą kolejną warstwę nakłada się po całkowitym wyschnięciu poprzedniej. Podczas malowania przestrzegamy zaleceń producenta farby.

Emblemat wykonałem własnoręcznie, wykorzystując do tego niepotrzebny dekielek od felgi aluminiowej.

Koło kierownicy poza lakierem strukturalnym pokryłem kilkoma warstwami lakieru do odnawiania tapicerki skórzanej. Dzięki temu kierownica jest przyjemna w dotyku, a dodatkowa elastyczna warstwa lakieru do skóry sprawia, że efekt utrzymuje się dłużej.

Kierownica gotowa do montażu w samochodzie

Po wykonaniu całej pracy pozostaje zamontować kierownicę w samochodzie i cieszyć się jej nowym, odświeżonym wyglądem. Całkowity koszt renowacji w moim przypadku wyniósł około 25 zł. Biorąc pod uwagę uzyskany efekt, z pewnością było warto.

Cena używanej kierownicy w dobrym stanie zależy od posiadanego auta. Zazwyczaj wynosi ona więcej niż 100 zł. Jeśli podoba Wam się kierownica, którą macie, a chcecie ją jedynie odnowić, warto przeprowadzić opisaną operację.

Zobacz także:

Skórzana kierownica – pielęgnacja i naprawa [poradnik]

Wygłuszanie samochodu – dlaczego warto stosować dodatkowe materiały? [poradnik]

Podróbki felg aluminiowych – dlaczego są gorsze?

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie? Światła – oczy Twojego samochodu

Popularne w tym tygodniu:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Czy olej mineralny ma jeszcze rację bytu? Można go stosować w kilku sytuacjach WP Pomaga: atrakcyjne auto segmentu B w cenie podstawowego kompaktu