Buick kończy 110 lat i wybiera najlepsze auto z każdej dekady

Buick kończy 110 lat i wybiera najlepsze auto z każdej dekady

Buick kończy 110 lat i wybiera najlepsze auto z każdej dekady
Piotr Ślusarczyk
24.06.2013 16:20, aktualizacja: 07.10.2022 21:29

W tym roku swoje 110-lecie obchodzi Buick – jedna z najznamienitszych marek rodem ze Stanów Zjednoczonych. Producent postanowił wybrać z każdej dekady swojej działalności po jednym aucie, które byłoby jej najlepszym reprezentantem.

Buick w ciągu 110 lat wyprodukował wiele różnych modeli aut. Wybrano 11, które najlepiej pokazują uniwersalne wartości reprezentowane przez markę, a także to, jak się zmieniała i dostosowywała do potrzeb konsumentów.

1904 Buick Model B
1904 Buick Model B

1903-1912 – z tej dekady wybrano pierwsze auto marki – Model B z 1904 r. Właścicielem pierwszego egzemplarza samochodu był dr Herbert H. Hills.

1913-1922 – Buick D-45 Touring. Było to najlepiej sprzedające się auto marki w 1916 r. - to samo, w którym Buick zamienił 4-cylindrowe silniki na jednostki 6-cylindrowe.

1923-1932 – producent zdecydował się na Series 50 z 1931 r., czyli najlepiej sprzedający się wóz w roku, w którym Buick zrezygnował z 6-cylindrowców na rzecz silników 8-cylindrowych.

1931 Buick Series 50
1931 Buick Series 50

1933-1942 – wybór musiał paść na model Century z 1936 r., który był pierwszym Buickiem zdolnym przekroczyć magiczną barierę 100 mph (160 km/h).

1943-1952 – z tych lat wybrano gwiazdę filmu "Rain Man", czyli Buicka Roadmaster z 1949 r. Auto jest dziś prawdziwą gratką wśród kolekcjonerów klasyków.

1949 Buick Roadmaster
1949 Buick Roadmaster

1953-1962 – symbolem tej dekady został Skylark z 1953 r., który powstał, aby uczcić 50-lecie istnienia marki. Kierownica każdego auta miała wygrawerowane imię właściciela.

1963-1972 – w tych latach rządził jeden z najbardziej rozpoznawalnych Buicków – Riviera z 1963 r. Jego wygląd podobno wzorowany jest na Rolls-Roysie, którego zobaczył w londyńskiej mgle ówczesny projektant marki – Bill Mitschell.

1963 Buick Riviera
1963 Buick Riviera

1973-1982 – receptą Buicka na kryzys paliwowy był zaprezentowany w 1975 r. model Regal, który w standardzie miał silnik V6 (konkurencja miała wyłącznie V8).

1983-1992 – ta dekada należała to prawdziwie sportowego Buicka, czyli modelu GNX z 1987 r. Auto zostało wyposażone w ponad 270-konne V6, które pozwalało osiągnąć 100 km/h po niespełna 5 s.

1987 Buick GNX
1987 Buick GNX

1993-2002 – wybór padł na Century z 1999 r., czyli pierwszego Buicka produkowanego w Chinach na lokalny rynek. Dziś w Chinach sprzedaje się najwięcej Buicków na świecie (700 007 sztuk w 2012 r.).

2003-2012 – symbolem najnowszej historii Buicka jest model Enclave z 2008 r. Wpisuje się on w trend modnych ostatnio luksusowych crossoverów oraz najlepiej reprezentuje aktualny język stylistyczny samochodów marki.

  • 1904 Buick Model B
  • Slider item
  • 1931 Buick Series 50
  • Slider item
  • 1949 Buick Roadmaster
  • Slider item
  • 1963 Buick Riviera
  • Slider item
  • 1987 Buick GNX
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12] 1904 Buick Model B

Źródło: Buick

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)