Poradniki i mechanikaPolisa OC a sprzedaż auta – o czym należy pamiętać?

Polisa OC a sprzedaż auta – o czym należy pamiętać?

Sprzedaż samochodu wiąże się z szeregiem formalności, których należy dopełnić w urzędzie oraz w firmie ubezpieczeniowej. Osoba, która zbyła pojazd, przekazuje nowemu właścicielowi komplet dokumentów, w tym potwierdzenie ubezpieczenia, o ile takie posiadała.

Fakt sprzedaży pojazdu należy zgłosić ubezpieczycielowi, by nie narażać się na konsekwencje finansowe.
Fakt sprzedaży pojazdu należy zgłosić ubezpieczycielowi, by nie narażać się na konsekwencje finansowe.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Poza przekazaniem nowemu właścicielowi kompletu dokumentów oraz potwierdzenia ubezpieczenia, konieczne jest poinformowanie o sprzedaży odpowiedniego wydziału komunikacji, w którym pojazd był zarejestrowany, a także towarzystwa ubezpieczeniowego, gdzie została wykupiona polisa OC. Czas na zgłoszenie ubezpieczycielowi faktu sprzedaży wynosi 14 dni od momentu podpisania umowy kupna-sprzedaży.

Jeśli poprzedni właściciel tego nie zrobi, to naraża się na ponoszenie opłat z tytułu kolejnych rat składki z nowym nabywcą (obaj właściciele zostaną obciążeni zaległościami w spłacie równo pół na pół). Na szczęście wspólna odpowiedzialność nie dotyczy sytuacji, w której nowy nabywca wyrządzi szkody - poprzedni właściciel nie ponosi konsekwencji, nie straci też zniżek. Mimo to poprzedni właściciel może mieć kłopoty z tytułu niezgłoszenia zbycia pojazdu, m.in. wtedy, gdy pojazd zostanie użyty do popełnienia przestępstwa.

Fakt niezgłoszenia sprzedaży pojazdu może oznaczać także odnowienie polisy na kolejny rok, a co za tym idzie obowiązek jej opłaty. Aby nie mierzyć się z podobnymi konsekwencjami, zaraz po sprzedaży pojazdu, należy poinformować ubezpieczyciela o tym fakcie. Najlepiej pisemnie, drogą elektroniczną lub faxem. Rozsądnie jest także zadzwonić na infolinię i zapytać, jak powinna wyglądać procedura wypowiedzenia umowy.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)