Kamery na skrzyżowaniach nie muszą być oznakowane. Tak mówi prawo
Te kamery nie mierzą prędkości, a robią zdjęcie przejeżdżającym na czerwonym świetle. Nie są oznakowane, a od 2 lat w kwestii odpowiednich tabliczek nie zmieniło się nic. Na tych 20 skrzyżowaniach lepiej uważać na "późne żółte".
Po trzy w mazowieckim i pomorskim, po dwa na Śląsku i Małopolsce, po jednym w lubelskim czy na Dolnym Śląsku. Nieoznakowane zestawy kamer na skrzyżowaniach są kosztownym zaskoczeniem dla kierowców, którzy wjechali na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Niemal niezauważalne – choć pokryte żółtą farbą – urządzenia fotografują znienacka.
Co bardziej spostrzegawczy kierowcy mogą zauważyć instalację przy sygnalizacji. W zależności od systemu, składa się ona z dwóch kamer lub też pojedynczego masztu, gdzie znajduje się urządzenie rejestrujące. W tym ostatnim wypadku w asfalcie umieszczona jest pętla indukcyjna.
Lista miejsc, gdzie znajdują się nieoznakowane kamery
Województwo śląskie
- Gmina Pyskowice, droga nr 94, skrzyżowanie Mickiewicza i Toszeckiej
- Łaziska Górne, droga nr 81, obwodnica w okolicach ul. Cieszyńskiej
Województwo małopolskie
- Olkusz, droga nr 94, skrzyżowanie ul. Kazimierza Wielkiego i Pakuskiej
- Mikołajowice, gmina Wojnicz, droga nr 94, skrzyżowanie z Sierachowicami
Województwo podkarpackie
- Ropczyce, droga nr 94, skrzyżowanie 3 maja z DK 94
- Stalowa Wola, droga nr 77, skrzyżowanie al. Jana Pawła II z ul. KEN
Województwo dolnośląskie
- Polkowice, droga nr 3, skrzyżowanie z ul. Kopalnianą
Województwo lubelskie
- Anielin, gmina Puławy, droga nr 12
Województwo mazowieckie
- Mroków, gmina Lesznowola, droga nr 7, skrzyżowanie al. Krakowskiej z ul. Wspólną
- Marki, droga nr 8, Al. Piłsudskiego z ul. Wspólną
- Jabłonna, droga nr 61, rondo Biskupów Płockich
Województwo łódzkie
- Zgierz, droga nr 91, skrzyżowanie al. Armii Krajowej z ul. Długą
Województwo wielkopolskie
- Komorniki, droga nr 5, skrzyżowanie ulicy Poznańskiej z Gottlieba
- Piła, droga nr 10, obwodnica Bydgoszcz-Szczecin
Województwo pomorskie
- Mosty, gmina Lębork, droga nr 6, skrzyżowanie z ul.Witosa
- Luzino, gmina nr 6, skrzyżowanie ul. Wejherowskiej i Lęborskiej
- Miszewo, gmina Żukowo, droga nr 20, skrzyżowanie ul. Gdańskiej z Gdyńską
Województwo kujawsko-pomorskie
- Grębocin, gmina Lubicz, droga nr 15, skrzyżowanie z ul. Kowalewskiej z Dworcową
- Kowal, droga nr 91, skrzyżowanie z ul. Wojska Polskiego
- Nakło nad Notecią, skrzyżowanie obwodnicy z ul. Mrotecką
Dlaczego kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle nie są oznakowane jak tradycyjne fotoradary? Wydaje się, że wynika to z biurokratycznej zawieruchy. Kiedy w 2015 roku obsługę fotoradarów przejęła Inspekcja Transportu Drogowego, rozporządzenie o prewencyjnym oznaczeniu zostały uchylone. Obowiązująca dziś ustawa nie informuje, w jaki sposób kierowcy mają być ostrzegani o stacjonarnych kamerach.
Już w 2016 roku w Rządowym Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia. Wzywano w nim do niezwłocznego uzupełnienia przepisów o odpowiednie zapisy. Co więcej, odbyły się nawet konsultacje publiczne. Od tego czasu nie zmieniło się nic, a Rzecznik Praw Obywatelskich, Adam Bodnar, jak i posłanka Anna Sobecka pytają Ministerstwo Infrastruktury, co zamierzają z tym fantem zrobić. "Po konsultacjach w tej sprawie zapadła cisza. Tymczasem kierowcy wciąż skarżą się na nieoznakowane fotoradary rejestrujące przejazd na czerwonym świetle" - pisze w interpelacji posłanka. Na razie pozostaje czekać na odpowiedź resortu.
Kierowcy wjeżdżający na skrzyżowanie na czerwonym świetle muszą liczyć się z wysokim mandatem. Wynosi on aż 500 zł, a dodatkowo przyznawane jest 6 punktów karnych. W 2017 roku główną przyczyną kolizji na skrzyżowaniach było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Policja odnotowała 9653 wypadki, w których zginęły 404 osoby, a 11 996 zostało rannych.