Ty też możesz mieć kod 01. Tajemnicze liczby w prawie jazdy
Na odwrocie prawa jazdy wielu z was ma na samym dole liczbę 71, a sporo osób także 01. Zdarza się, że są także inne kody liczbowe. Czy wiesz, że niektóre są bardzo ważne, a niespełnienie wymagań może zakończyć się podczas kontroli problemami?
02.04.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:25
Ot choćby 01 to kod oznaczający wymaganie odnośnie korekty wzroku. Ustawodawca nawet rozdzielił konkretne ich rodzaje, w tym rzadko spotykaną przepaskę na oko. Inne kody mają pozostałe wymagania dla osób, z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
W moim prawie jazdy nie jest określone ściśle, jaką mam mieć korektę wzroku i być może to uchroniło mnie przed mandatem. To było ponad 10 lat temu - wtedy jeszcze nie nosiłem okularów, choć powinienem. Po zatrzymaniu do kontroli policjant zapytał gdzie je mam, a ja nie wiedziałem dlaczego.
Dopiero wtedy wyjaśnił mi, że w dokumencie jest na ten temat adnotacja. Zaskoczony nie wiedziałem, co zrobić, bo okularów nie miałem nawet w domu. Jednak trafiłem na uprzejmego funkcjonariusza, który podpowiedział, że pewnie noszę soczewki kontaktowe, mrugając do mnie okiem. Skończyło się na pouczeniu.
Prawo o ruchu drogowym:Art. 87. 1. Kierującym może być osoba, która osiągnęła wymagany wiek i jest [b]sprawna pod względem fizycznym i psychicznym[/b]...
Są także specjalne kody odnoszące się do pojazdów - na przykład modyfikacje skrzyni biegów, hamulców czy układu kierowniczego.
Kody z wyższą numeracją odnoszą się do uprawnień kierującego. Doskonale znany kierowcom ciężarówek jest 95, czyli potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej. Niektóre z nich są natomiast bez znaczenia - na przykład kod 71 oznacza wtórnik prawa jazdy.
Warto pamiętać, że każda niezgodność prawa jazdy z osobą czy pojazdem jest traktowana tak, jakby kierujący nie posiadał odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem w ogóle (np. przy braku okularów) lub do kierowania konkretnym pojazdem (przy braku wymaganych modyfikacji).
Wiąże się to z ryzykiem nałożenia mandatu podczas kontroli drogowej, którego wysokość może sięgnąć nawet 500 zł. Nie otrzymacie natomiast punktów karnych. Często jednak drobne przewinienia kończą się upomnieniem, tak jak w moim przypadku.
Zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, w polach kolumny oznaczonej liczbą 12 umieszcza się liczbowe oznaczenia kodów i subkodów, które określają następujące ograniczenia w korzystaniu z uprawnień lub informacje dodatkowe:
- 01 — wymagana korekta lub ochrona wzroku:
- 01.01 — okulary,
- 01.02 — soczewka(i) kontaktowa(e),
- 01.03 — okulary ochronne,
- 01.04 — szkła przyciemnione,
- 01.05 — przepaska na oko,
- 01.06 — okulary lub soczewki kontaktowe;
- 02 — wymagana korekta słuchu:
- 02.01 — aparat słuchowy jednouszny,
- 02.02 — aparat słuchowy obuuszny;
- 03 — wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
- 03.01 — proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
- 03.02 — proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
- 05 — wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
- 05.01 — jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
- 05.02 — jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
- 05.03 — jazda bez pasażerów,
- 05.04 — jazda z prędkością nie większą niż ……… km/h,
- 05.05 — jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
- 05.06 — bez prawa ciągnięcia przyczepy,
- 05.07 — bez prawa jazdy po autostradach,
- 05.08 — zakaz spożywania alkoholu;
- 10 — wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
- 10.01 — ręczna zmiana biegów,
- 10.02 — bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
- 10.03 — zmiana biegów sterowana elektronicznie,
- 10.04 — zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
- 10.05 — bez przekładni dodatkowej;
- 15 — wymagana modyfikacja sprzęgła:
- 15.01 — zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
- 15.02 — sprzęgło sterowane ręcznie,
- 15.03 — sprzęgło automatyczne,
- 15.04 — składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
- 20 — wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
- 20.01 — zmodyfikowany pedał hamulca,
- 20.02 — powiększony pedał hamulca,
- 20.03 — pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
- 20.04 — pedał hamulca pod całą stopę,
- 20.05 — wychylny pedał hamulca,
- 20.06 — ręcznie sterowany hamulec roboczy,
- 20.07 — maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
- 20.08 — maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
- 20.09 — zmodyfikowany hamulec postojowy,
- 20.10 — elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
- 20.11 — nożny hamulec postojowy,
- 20.12 — składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
- 20.13 — hamulec obsługiwany kolanem,
- 20.14 — elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
- 25 — wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
- 25.01 — zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
- 25.02 — pedał przyspieszenia pod całą stopę,
- 25.03 — wychylny pedał przyspieszenia,
- 25.04 — przyspieszenie sterowane ręcznie,
- 25.05 — przyspieszenie sterowane kolanem,
- 25.06 — serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
- 25.07 — pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
- 25.08 — pedał przyspieszenia po lewej stronie,
- 25.09 — składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
- 30 — wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
- 30.01 — pedały równoległe,
- 30.02 — pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
- 30.03 — przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
- 30.04 — pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
- 30.05 — składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
- 30.06 — wypiętrzona podłoga,
- 30.07 — przegroda z boku pedału hamulca,
- 30.08 — przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
- 30.09 — przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
- 30.10 — podparcie pięty lub nogi,
- 30.11 — elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;
- 35 — wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
- 35.01 — urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
- 35.02 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
- 35.03 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
- 35.04 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
- 35.05 — urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
- 40 — wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
- 40.01 — zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
- 40.02 — układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
- 40.03 — układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
- 40.04 — wydłużona kolumna kierownicy,
- 40.05 — zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
- 40.06 — wychylne koło kierownicy,
- 40.07 — pionowe koło kierownicy,
- 40.08 — poziome koło kierownicy,
- 40.09 — kierowanie nożne,
- 40.10 — alternatywny system kierownicy (drążek),
- 40.11 — gałka na kierownicy,
- 40.12 — szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
- 40.13 — ze stawem szynowym;
- 42 — wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
- 42.01 — zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
- 42.02 — zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
- 42.03 — dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
- 42.04 — panoramiczne wewnętrzne lusterko,
- 42.05 — lusterko do obserwacji martwych pól,
- 42.06 — elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
- 43 — wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
- 43.01 — fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
- 43.02 — fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
- 43.03 — fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
- 43.04 — fotel kierowcy z podłokietnikiem,
- 43.05 — wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
- 43.06 — zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
- 43.07 — pas bezpieczeństwa szelkowy;
- 44 — wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
- 44.01 — hamulec z pojedynczym sterowaniem,
- 44.02 — zmodyfikowany hamulec ręczny,
- 44.03 — zmodyfikowany hamulec nożny,
- 44.04 — zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
- 44.05 — ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
- 44.06 — zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
- 44.07 — zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
- 44.08 — wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;
- 45 - wyłącznie motocykle z koszem;
- 50 — dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
- 51 — dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);
- 70 — wymiana prawa jazdy numer … wydanego przez …. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
- 71 — wtórnik prawa jazdy numer ….. (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
- 72 — wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm³ oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
- 73 — wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
- 74 — wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
- 75 — wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
- 76 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
- 77 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
- 78 — wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
- 79 - ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach — kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(…);
- 95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
- 96 — potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;
- 101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
- 102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
- 103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
- 104 — wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
- 105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
- 106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
- 107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.