Nowoczesne silniki z łańcuchowym napędem rozrządu często mają problemy z jego trwałością. Aby je wyeliminować, stosuje się klasyczny pasek. Niekiedy trzeba go jednak wymienić wcześniej niż zaleca producent.

Nowoczesne silniki z łańcuchowym napędem rozrządu często mają problemy z jego trwałością. Aby je wyeliminować, stosuje się klasyczny pasek. Niekiedy trzeba go jednak wymienić wcześniej niż zaleca producent. (fot. mat. prasowe)

Wymiana rozrządu przed czasem wskazana? Niekiedy warto zrobić to wcześniej w tych benzyniakach

Niemal każdy, kto ma choć trochę pojęcia o samochodach, doskonale wie, że o napęd rozrządu trzeba dbać, ponieważ jego zerwanie grozi zniszczeniem silnika. Po zakupie auta używanego nierzadko wymienia się go profilaktycznie. Jak pokazuje praktyka warsztatowa, nie zawsze okresy podawane przez producentów są bezpiecznie. Czasami trzeba je skrócić i dobrze wiedzieć, w których silnikach. Na tapet wzięliśmy najpierw jednostki benzynowe.

Dotyczy to nie tylko napędu paskowego. Nieprawdą jest, że napęd rozrządu realizowany łańcuchem jest nieśmiertelny i nie trzeba go wymieniać. Co prawda żaden producent nie zaleca w takim przypadku okresowego zakupu nowego elementu, ale kontrola jest wskazana.

Łańcuch ma to do siebie i tę przewagę nad paskiem, że często sam daje o sobie znać, gdy potrzebuje interwencji, zwykle charakterystycznym grzechotaniem. Dlatego warto też wiedzieć, które silniki wymagają większej uwagi i po jakim przebiegu.

Łańcuch rozrządu czy pasek – co jest lepsze?

Do napędzania wałka rozrządu i innych części osprzętu służy z reguły łańcuch lub pasek zębaty. Przyjęło się, że łańcuch jest trwalszy i…

Praktyka warsztatowa nierzadko mocno różni się od teorii wpisanej w książce obsługi samochodu. Przykładem in plus są stare silniki benzynowe Hondy z serii A, B czy D, które z reguły wymagają wymiany paska rozrządu co 120 tys. km, natomiast są znane przypadki znacznego przekroczenia tego terminu bez negatywnych konsekwencji – nawet 200 tys. km przebiegu na pasku.

Zupełnie odwrotnie jest w przypadku silników Twin Spark Alfy Romeo. Tu producent początkowo zaproponował termin wymiany paska co 120 tys. km, ale w praktyce często napęd nie wytrzymywał nawet przebiegu 100 tys. km, więc od 2004 roku skrócono interwał wymiany paska aż o połowę!

Napęd rozrządu – jak uniknąć problemów?

Jeszcze kilkanaście lat temu nikt specjalnie nie przejmował się napędem rozrządu. Po zakupie samochodu zmieniało się pasek i rolki, a jeśli do…

Postanowiłem przejrzeć najpopularniejsze, współczesne jeszcze silniki benzynowe, by przygotować dla was pomocne w eksploatacji zestawienie tych jednostek, w których wymianę paska rozrządu należy przeprowadzić wcześniej, niż zaleca producent. Wziąłem również pod uwagę te, w których za napęd rozrządu odpowiada łańcuch i w których co jakiś czas warto go skontrolować pod kątem hałasów.

Alfa Romeo

  • Silniki 1,4, 1,6, 1,8, 2,0 TS oraz 2,0 JTS niezależnie od rocznika wymagają wymiany kompletnego napędu rozrządu wraz z wariatorem zmiany faz rozrządu co 60 tys. km lub co 3 lata. Niestety znacząco wpływa to na koszty eksploatacji, ale ze względu na duże ryzyko zerwania paska powinno się tego przestrzegać. Dla obniżenia kosztów można wymieniać pompę wody na część wysokiej jakości co 120 tys. km.

    Cena kompletu z wariatorem i pompą wody: 1000–1300 zł

Zobacz również: Jak prawidłowo przewozić dzieci w samochodzie?

BMW

  • Silniki 2,0 R4 (N42, N43, N45, N46) mają trwały łańcuch rozrządu, ale przyspieszonemu zużyciu ulega napinacz. Jeżeli do tego dojdzie, luźny łańcuch potrafi się wydłużyć, a nawet przeskoczyć. Dlatego warto wymienić napęd profilaktycznie po zakupie samochodu, a także kontrolować go co około 50 tys. km. Czasami można ograniczyć się do tylko to nowego napinacza, choć niektórzy mechanicy sugerują, że wystarczy częściej wymieniać olej silnikowy i problemów z rozrządem nie będzie.

    Cena kompletu: ok. 350 zł

Hyundai/Kia

  • Silniki wolnossące 1,4 MPI i 1,6 MPI mają napęd realizowany łańcuchem, który w eksploatacji miejskiej czasami się wydłuża. Warto pamiętać o jego okresowej kontroli – po przebiegu 100 tys. km najlepiej co każdy lub co drugi serwis olejowy.

    Cena kompletu: ok. 800 zł (zwykle wymienia się tylko łańcuch za ok. 300 zł)

Mercedes-Benz

  • Silniki 1,6 i 1,8 serii M271 mają łańcuch rozrządu, który często nie wytrzymuje przebiegu większego niż 100 tys. km. Przy łagodnej eksploatacji nie ma problemów. Warto go kontrolować od czasu do czasu, natomiast zaleca się wymianę przy podwyższonym hałasie.

    Cena kompletu: ok. 400 zł (zwykle wymienia się tylko łańcuch za ok. 300 zł)

Nissan

  • Silnik 2,0 seria QR oraz 1,6 seria QG mają nietrwały łańcuch rozrządu, który, jak pokazuje praktyka, nie powoduje zauważalnych problemów nawet przy rozciągnięciu. Często dopiero przestawienie rozrządu i trudności z uruchomieniem silnika lub świecąca się kontrolka check engine sprawiają, że mechanik sprawdza łańcuch. Warto zlecić profilaktyczną kontrolę po zakupie samochodu, a nawet wymienić sam łańcuch, jeżeli nigdy nie było to robione.

    Cena kompletu: 1200–1400 zł (w silnikach QR zwykle wymienia się tylko łańcuch za ok. 300 zł)

Opel

  • Małe silniki wolnossące 1,0, 1,2 i 1,4 z rodzin XEP i XER miewają problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu – nawet przed przebiegiem 100 tys. km. Warto kontrolować ten element przy każdym serwisie olejowym.

    Cena kompletu: 250–300 zł

PSA (Citroën/Peugeot/BMW/Mini)

  • Silnik 1,6 THP to efekt współpracy francuskiego PSA z niemieckim BMW. Zasłynął głównie z tego, że ma ogromne problemy z napędem rozrządu. Łańcuch często nie wytrzymywał nawet 40 tys. km. Wprowadzone przez producenta poprawki w 2009 roku minimalnie ograniczyły awarie, ale kolejne modernizacje niewiele zmieniły. Co prawda znane są przypadku długiej i bezobsługowej eksploatacji, ale zawsze istnieje ryzyko.

    Dlatego zalecamy kontrolę łańcucha podczas każdego serwisu olejowego. Wyspecjalizowani w tym silniku mechanicy mogą ograniczyć koszty poprzez wymianę konkretnych elementów zamiast całego, dość drogiego zestawu.

    Cena kompletu: 600–1400 zł (w zależności od elementów potrzebnych do wymiany)

Volkswagen

  • Silniki wolnossące 1,2 R3 MPI/HTP mają łańcuch rozrządu, ale eksploatowane głównie w mieście w sposób intensywny wykazują oznaki nieprawidłowego napięcia poprzez problemy z rozruchem czy zapaleniem się kontrolki check engine. Główną przyczyną techniczną są zbyt krótkie, fabryczne ślizgi, które Volkswagen potem zmodernizował, zastępując dłuższymi. Zaleca się profilaktyczną wymianę napędu po zakupie auta, jeżeli przekroczyło przebieg 100 tys. km.

    Cena kompletu: 350–400 zł

  • Silniki doładowane 1,2 TSI i 1,4 TSI znane są z awaryjnego napędu rozrządu, ale tylko te starsze o oznaczeniu EA111, które miały łańcuch. Dopiero zmiana napędu na paskowy wyeliminowała problem, co dla wielu może być sporą ciekawostką.

    Producent nie zalecał okresowej wymiany łańcucha, dlatego należy go kontrolować co około 40–50 tys. km. Zwykle w 1,2 TSI nie wytrzymuje dłużej niż 100 tys. km, a w 1,4 TSI znane są przypadki wymiany już po 30–40 tys. km! Jeżeli auto przekroczyło 100 tys. km, zalecamy jego profilaktyczną wymianę.

    W nowszych jednostkach EA211 pasek ma wytrzymać według producenta 210 tys. km. Jeżeli auto jest intensywnie eksploatowane w mieście, na krótkich dystansach, warto nieco skrócić interwał. Trudno jednak podać konkretny przebieg. Jednostkę wprowadzono w 2012 roku, zatem doświadczenia warsztatowe nie są jeszcze zbyt duże.

    Cena kompletu w EA111 oraz w EA211: ok. 450 zł (zestawy zmodyfikowane do 1,4 TSI kosztują nawet 1200 zł)

Zobacz więcej artykułów z serii: Silnik

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Samochód z USA. Procedury i opłacalność Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Nie tylko rowerem. Oto pojazdy, na które nie potrzeba prawa jazdy 6 legalnych sposobów na mandaty Sprawdzanie numeru VIN. Obowiązek kupującego, który się bagatelizuje Umowa sprzedaży motocykla bezpieczna dla kupującego. Ważne zapisy Zatankowanie niewłaściwego paliwa. Lepiej wiedzieć, co robić w razie pomyłki Twój pasażer trzyma nogi na desce – przeczytaj, a już nigdy mu nie pozwolisz Gaśnica samochodowa – co grozi za jej brak i jak z niej korzystać? Filtr powietrza. Drobiazg, o którym zapominamy Hamowanie silnikiem. Wielu kierowców nie wie, jak to robić Kontrolka akumulatora oznacza wydatki. Przyczyn może być kilka Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Prawo jazdy kategorii B – czym można jeździć? Zobacz, co potrafi oszukać policyjny alkomat. Możesz się przed tym ustrzec Czym grozi utrata samochodu z dokumentami? Problem dotyczy jednej czwartej kierowców Amerykańskie samochody, których nie kupisz w Polsce Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków

Popularne w tym tygodniu:

Pierwszeństwo łamane i sygnalizacja świetlna. Dzielą kierowców i powodują kolizje Za samą jazdę z flagą mandatu nie dostaniesz. Kibicować trzeba jednak z głową Zakup Forda Focusa RS Mk III nie jest ryzykowny. Problem z silnikiem rozwiązano Trójkąt ostrzegawczy - wszystko co należy o nim wiedzieć Ostatni raz umyłem auto w lecie za dnia. Nocą wyjdzie lepiej i taniej Samochód z USA. Procedury i opłacalność Fiat Tipo już jest w promocji. Tańszy o 3000 zł, a to dopiero początek Zielona karta: zapomniany, ale potrzebny dokument Instalacja gazowa w Hondzie Accord to nie ryzyko. Wystarczy dbać o luz zaworowy Opony o niskich oporach toczenia. Sprawdzamy, czy ich zakup jest sposobem na tani wakacyjny wyjazd 3 sposoby na usuwanie insektów z samochodu - domowy, płyn do szyb i specjalny preparat – co działa najlepiej? Nowy Ford Focus w cenie poniżej 60 tys. zł. To najlepsza okazja na zakup