AdBlue: mocznik do diesla

Ekologia wymusza na producentach samochodów stosowanie coraz nowszych rozwiązań. Jednym z tych, które dopiero konstytuują się w świadomości zwykłych kierowców, jest czynnik AdBlue stosowany w niektórych samochodach z silnikiem Diesla. Co o nim trzeba wiedzieć? Przede wszystkim to, że bez niego auto nie zapali. Ale to dopiero początek.

Wlew AdBlue

Wlew AdBlue (WP.PL)

Ten artykuł ma 2 strony:

Niebieska codzienność

Najbardziej rygorystyczną obecnie normą emisji spalin jest Euro 6. Jej spełnienie nie jest łatwe dla wielu samochodów z silnikiem Diesla. Choć w porównaniu z Euro 5 dopuszczalna wartość emisji CO pozostała bez zmian, to wyraźnemu obniżeniu uległ współczynnik emisji NOx, czyli tlenków azotu, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób nowotworowych, a także redukują zdolność krwi do przenoszenia tlenu. Samochody spełniające normę Euro 5 podczas kilometra jazdy mogły emitować 0,18 g NOx. W normie Euro 6 współczynnik ten wynosi już tylko 0,08 g/km. Jednym ze sposobów zmniejszenia emisji tlenków azotu jest stosowanie czynnika AdBlue. W których samochodach trzeba go dolewać?

Takie pytanie postawiliśmy przedstawicielom najważniejszych marek. Poniżej publikujemy zestawienie danych, jakie uzyskaliśmy.

Fiat Crysler Automotive – koncern stosuje tę technologię o następujących modelach:
— Jeep Grand Cherokee V6 3.0 CRD; objętość zbiornika AdBlue to około 30.3 l, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, dlatego szacunkowo określa się je na 4 proc. zużycia paliwa.
— Fiat Talento 1.6 Ecojet, objętość zbiornika AdBlue to około 22 l, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, choć szacunkowo pełny zbiornik pozwala na przejechanie średnio ok. 10000 km (średnie zużycie płynu to około 2 l/ 1000 km).
— Fiat Ducato silnik 2.3 MulitJet2 180 KM, objętość zbiornika AdBlue to około 14 l, podobnie jak ma to miejsce w Jeepie Grand Cherokee, średnie zużycie zależne jest od stylu jazdy i warunków eksploatacyjnych, dlatego szacunkowo określa się je na 4 proc. zużycia paliwa.

Mazda - czynnik AdBlue był stosowany w modelu CX-7 z silnikiem o pojemności 2,2 l, a jego uzupełnienie było konieczne co 20 tys. km; obecnie nie jest wykorzystywany w żadnym modelu.

Opel - czynnik jest stosowany w Insignii z silnikiem 2,0 CDTI, a także w Zafirze 1,6 CDTI oraz 2,0 CDTI. W przypadku silnika 1,6 CDTI zużycie AdBlue to około 1,2 l/1000 km, a w przypadku silnika 2,0 CDTI 2l/1000 km. Pozwala to na przejechanie odpowiednio 6,5 tys. km i 4 tys. km bez dolewania AdBlue.

Peugeot - wszystkie silniki BlueHDi korzystają z dodatku AdBlue; pojemność zbiornika AdBlue to średnio około 17 l i pozwala na przejechanie ok. 20 000 km przy normatywnym użytkowaniu. Czyli zużycie nieco ponad 1l / 1000 km.

Toyota - czynnik AdBlue stosowany jest w modelach Hilux, Proace oraz Land Cruiser 150, a jego zużycie to około 0,7–0,9 l/100 km.

Renault - AdBlue stosowany jest w Masterze III z silnikiem M9T I w Traficu III z silnikem R9M

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Volkswagen - większe samochody, takie jak Tiguan czy Passat, z silnikami TDI wyposażone są katalizatory SCR. W Polo i Golfie tego systemu na razie się nie stosuje. Zużycie środka AdBlue zależy od indywidualnego sposobu jazdy, od temperatury roboczej systemu i od temperatury otoczenia, w której samochód jest eksploatowany. Średnio jest to ok 2 litrów na 1000 km.

Jeśli chodzi o inne marki, to AdBlue stosowany jest w również niektórych samochodach Audi, Skody, Seata, Mercedesa czy BMW. W związku z obowiązującą normą Euro 6 rozwiązanie to stało się dość powszechne.

Kontrolka AdBlue

Jak to działa?

AdBlue to wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5 proc. Płyn z zasobnika dawkowany jest do katalizatora SCR, który znajduje się w przebiegu układu wydechowego. Tam, pod wpływem wysokiej temperatury, z mocznika wydziela się amoniak, a ten wchodzi w reakcję z tlenkami azotu, które zostają zmienione w lotny azot i parę wodną. Tyle od strony chemii, a jak wygląda to z punktu widzenia zmotoryzowanych?

Kierowca może na bieżąco sprawdzać dystans, jaki jest w stanie przejechać bez uzupełniania pojemnika, a przed skończeniem się mocznika jest o tym fakcie powiadamiany w sposób, który wyklucza jego przeoczenie. Na przykład w przypadku samochodów Peugeota kiedy do skończenia się czynnika pozostaje około 2,4 tys. km, przy każdym uruchomieniu samochodu rozlega się sygnał dźwiękowy, a przed kierownicą zapala się kontrolka, która pokazuje się na chwilę co 30 sekund. Gdy zasięg stopnieje do 600 km, dodatkowo pojawia się kontrolka „service”. Jeśli AdBlue skończy się podczas jazdy, to po wyłączeniu silnika nie będziemy już w stanie go uruchomić.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Jak wybrać auto pod montaż instalacji gazowej? Sprawdzenie skuteczności amortyzatorów jest trudne. Dlaczego? W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Czy warto kupić używanego Volkswagena ze skrzynią DSG? 2.0 dCi – Niezły silnik Renault, choć ma kilka wad Mandat za brak wiedzy lub pomyłkę? Typowe błędy kierowców Nowy patent w instalacjach LPG przyniesie jeszcze więcej oszczędności Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak dobrze ubezpieczyć się od kradzieży samochodu? Przeszukanie samochodu. Co należy wiedzieć? Zatankowanie niewłaściwego paliwa: co robić w razie pomyłki? Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a