Zagraniczne przepisy, które mogą zaskoczyć Polaków

Choć stan prawny w państwach należących do Unii Europejskiej jest w najbardziej podstawowych sprawach zbliżony, okazuje się, że pod względem przepisów drogowych rozbieżności mogą być spore. Niewiedza w tym względzie może nas słono kosztować.

Policjant, Włochy

Policjant, Włochy (Fotolia/Kadmy)

Ten artykuł ma 2 strony:

Piesi i alkohol

Różnice widać już w bardzo podstawowych kwestiach. Wielu kierowców uważa, że w Polsce, w Estonii, Szwecji i Finlandii przepisy, dopuszczające zawartość 0,2 prom. alkoholu we krwi osoby prowadzącej samochód, są najbardziej drakońskie. Nic podobnego. W Czechach, Bułgarii, Rumunii, na Węgrzech oraz na Słowacji limit wynosi 0,0 prom.

Najwyższy limit obowiązuje w Wielkiej Brytanii, Liechtensteinie i na Malcie — 0,8 prom. W pozostałych krajach jest to 0,5 prom. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w niektórych państwach istnieją obostrzenia dotyczące początkujących – najczęściej mających krótsze niż dwuletnie doświadczenie – kierowców. Jest tak w Szwajcarii (0,1 prom.), Portugalii (0,2 prom.), Niemczech (0,0 prom.), Luksemburgu (0,2 prom.), na Łotwie (0,2 prom.), na Litwie (0,0 prom.), w Irlandii (0,2 prom.), Holandii (0,2 prom.), Hiszpanii (0,3 prom.), Grecji (0,2 prom.), Francji (0,2 prom.), na Cyprze (0,2 prom.), a także w Austrii (0,1 prom.).

Jak drogo może kosztować nas błąd? Jak się okazuje, można stracić naprawdę sporo. Dla przykładu w Irlandii najwyższa akra za przekroczenie limitu alkoholu we krwi u kierowcy wynosi 5 tys. euro. Można też trafić na pół roku do więzienia.

Podczas zagranicznego wyjazdu w konflikt z prawem można wejść również w okolicy przejścia dla pieszych. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo przed pojazdem gdy już znajduje się na pasach. W skali Europy jest to jednak rozwiązanie rzadkie. Pieszemu, który znajduje się w okolicy przejścia dla pieszych lub sygnalizuje chęć przejścia przez jezdnię, pierwszeństwa należy ustąpić w Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii oraz Szwajcarii.

Francja — nalepki ekologiczne Crit'Air

Od 1 kwietnia 2017 roku w Paryżu, Lyonie, Lille i Grenoble wymagane są nalepki ekologiczne. Dotyczy to wszystkich aut – także tych zarejestrowanych poza Francją. To system podobny do tego, który funkcjonuje w Niemczech, ale we Francji nie honoruje się nalepek od naszych zachodnich sąsiadów. W tych miastach samochody bez plakietek nie mogą wjechać do oznaczonych stref ekologicznych od poniedziałku do piątku pomiędzy 8 rano a 20.

Występuje sześć kategorii nalepek, a zakwalifikowanie do odpowiedniej grupy samochodu zależy od ilości wydzielanych spalin. Co ważne, samochody spełniające normę Euro 1 nie otrzymają nalepki Crit'Ari. Oznacza to, że nie można nimi wjeżdżać do wydzielonych w tych czterech miastach stref. Pozostałe samochody, niezależnie od kategorii nalepki, mogą się w nich poruszać. Dalsze obostrzenia, zakładające wyłączenie niektórych stref dla aut o gorszych parametrach, nastąpią w 2018 roku.

W przypadku samochodów z silnikiem Diesla można otrzymać nalepkę z numerami od 2 do 5. Auta benzynowe mogą otrzymać nalepki z numerami od 1 do 3. Im mniejsza jest emisja, tym niższy numer.

Kara za brak winiety ekologicznej waha się od 68 do 135 euro. Nalepki można uzyskać już przed wyjazdem do Francji za pośrednictwem PZM Travel. Czas oczekiwania wynosi jednak około 20 dni.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Hamowanie silnikiem: jak i kiedy to robić? 3.0 V6 CDI – zaawansowany techniczne, mocny, ale dość drogi w eksploatacji silnik Mercedesa Alergik w samochodzie Szkoda całkowita i zbyt niska wycena – jak napisać odwołanie? Jak i ile można zaoszczędzić na paliwie w trasie? Na które towarzystwa ubezpieczeniowe kierowcy skarżą się najczęściej? Za 3 lata samochody elektryczne będą ładowane bezprzewodowo Zabierz zwierzaka w podróż, ale zrób to bezpiecznie Leasing na samochód - daje korzyści, ale ma też wady Jak czytać ogłoszenia sprzedaży samochodów? Jak przewozić dziecko w foteliku samochodowym? Automatyczna skrzynia biegów: ryzyko czy pewniak?

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a