Poradniki i mechanikaIle naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe?

Ile naprawdę palą benzynowe samochody hybrydowe?

Spalanie hybrydy
Spalanie hybrydy
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Tomasz Budzik
22.04.2017 12:18, aktualizacja: 30.03.2023 11:23

Dla większości nabywców samochodów z drugiej ręki ważne są koszty, jakich należy się spodziewać podczas eksploatacji auta. Największe wydatki, jakie muszą pokryć zmotoryzowani, to zwykle zakup paliwa i ewentualne naprawy. Jak w tej kwestii przedstawia się zakup hybrydy?

Potencjalne hity rynku wtórnego?

Choć wielu zmotoryzowanych uważa, że technologia hybrydowa jest skomplikowana, w rzeczywistości nie można narzekać na problemy z samochodami tego typu. W corocznych raportach DEKR-y hybrydy wypadają korzystnie, dobre zdanie o tych samochodach mają także mechanicy.

Hybrydowa jednostka wykorzystująca silnik benzynowy, najlepiej bez doładowania, jest z gruntu rzeczy mniej awaryjna niż nowoczesny silnik Diesla, a w mieście potrafi zapewnić podobny, a nawet niższy poziom spalania. To jednak niejedyne korzyści płynące z posiadania hybrydy.

Użytkownik samochodu hybrydowego rzadziej będzie musiał wymieniać tarcze i klocki hamulcowe, ponieważ w pierwszej fazie wytracania prędkości używany jest mechanizm, który zamienia energię kinetyczną na elektryczną magazynowaną w akumulatorach. Ponadto w wielu miastach właściciele hybryd parkują taniej lub wręcz za darmo.

Tajemnicą nie jest również, że część ubezpieczycieli kalkuluje korzystniej wysokość składki OC właścicielom samochodów hybrydowych, którzy postrzegani są jako ludzie odpowiedzialni. To nie przypadek, że wśród samochodów taksówkarzy w Europie Zachodniej dominują właśnie hybrydy.

Ile jednak naprawdę palą takie auta? Szukając odpowiedzi na to pytanie, nie warto sugerować się danymi katalogowymi. Te, jak wiadomo, w przypadku wszystkich samochodów odległe są od rzeczywistego apetytu przejawianego podczas jazdy.

Prawdziwe dane na temat spalania samochodów publikuje EQUA index. To międzynarodowa inicjatywa, której celem jest sprawdzanie rzeczywistej konsumpcji paliwa w warunkach drogowych. Na Starym Kontynencie przebadano na razie 60 tys. samochodów - głównie na drogach Niemiec i Wielkiej Brytanii. Jak w badaniu wypadają benzynowe hybrydy?

Hybrydowa jednostka napędowa
Hybrydowa jednostka napędowa© fot. Marcin Łobodziński

Prawdziwe spalanie

  • BMW serii 5 (rok modelowy: 2014; pojemność silnika: 3,0l; moc: 340 KM) – 9,3 l/100 km
  • BMW X5 (2016; 2,0 l; 313 KM) – 10,9 l/100 km
  • Honda CR-Z (2012; 1,5 l; 114 KM) – 7,5 l/100 km
  • nfiniti M (2012; 3,5 l; 364 KM) – 9,0 l/100 km
  • Infiniti Q50 (2014; 3,5 l; 364 KM) – 8,5 l/100 km
  • Lexus CT (2012; 1,8 l; 136 KM) – 5,2 l/100 km
  • Lexus GS (2014; 2,5 l; 223 KM) – 5,8 l/100 km
  • Lexus NX (2014; 2,5 l; 197 KM) – 6,7 l/100 km
  • Lexus RX (2016; 3,5 l; 313 KM) – 8,1 l/100 km
  • Mitsubishi Outlander (2014; 2,0 l; 203 KM) – 7,6 l/100 km
  • Porsche Cayene (2016; 3,0 l; 416 KM) – 10,4 l/100 km
  • Porsche Panamera (2015; 3,0 l; 416 KM) – 9,7 l/100 km
  • Toyota Auris (2013; 1,8 ;; 136 KM) – 4,9 l/100 km
  • Toyota Prius (2012; 1,8 l; 136 KM) – 5,8 l/100 km
  • Toyota Prius+ (2013; 1,8 l; 136 KM) – 5,6 l/100 km
  • Toyota Yaris (2012; 1,5 l; 101 KM) - 6,3 l/100 km
  • Toyota Yaris (2015; 1,5 l; 101 KM) – 5,3 l/100 km
  • Volkswagen Golf (2015; 1,4 l; 204 KM) – 6,8 l/100 km
  • Volkswagen Passat (2017; 1,4 l; 218 KM) – 7,9 l/100 km
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)