Anglik po przekładce - jak go rozpoznać i czy warto kupić?

Ten artykuł ma 3 strony:

Czy anglik po przeróbce jest samochodem niebezpiecznym i mniej wartościowym?

Z całą pewnością jest mniej warty od wersji kontynentalnej, ale czy niebezpiecznym? Nie zawsze, a w tym przypadku obowiązuje zasada – im starsze auto tym bardziej podatne na bezpieczną przekładkę.

W Wielkiej Brytanii często oferowano ciekawe wersje zwykłych samochodów, które nie były dostępne na kontynencie. Takie auta są warte grzechu.

Fachowa przeróbka z wymianą ściany grodziowej jeżeli była ona odkręcana nie wiąże się z żadnym zagrożeniem. Gorzej jest z poduszkami powietrznymi, które działają odmiennie od strony kierowcy i pasażera. Aby system airbag był w 100 proc. bezpieczny, należy wymienić nie tylko poduszki na nowe wraz z deską rozdzielczą, ale także dobrać wszystkie części z podobnej wersji auta, rocznika i zamontować pochodzące z niego fotele z czujnikami.

Przerobiony anglik jest zawsze mniej bezpieczny od oryginalnego auta. To dlatego od niedawna w Polsce, tak jak w wielu innych krajach, dozwolona jest rejestracja i legalne użytkowanie auta z kierownicą po prawej stronie. Wiąże się to z pewnymi wyrzeczeniami i niedogodnościami, ale samochód jest oryginalny i podczas wypadku tak samo bezpieczny jak ten z kierownicą po lewej. Także wymaga przeróbek by dostosować go do ruchu prawostronnego, ale przynajmniej niczego nie trzeba ukrywać.

Czy warto kupić anglika po przekładce?

Ustawodawca pozwala rejestrować samochody z kierownicą po prawej stronie, ale nie odnosi się do aut po przekładce. Wejście głęboko w przepisy, m.in. o zmianach konstrukcyjnych czy też o zakazie stosowania wybranych części używanych zakończy się prostym wnioskiem – samochód po przekładce nie powinien być dopuszczony do ruchu lub jest to bardzo trudne. Jednak mało kto do takich wniosków dochodzi.

Takiej Hondy nie kupicie z kierownicą po lewej stronie, ale można ją sprowadzić z Japonii lub Wielkiej Brytanii.

Diagnosta jest zobowiązany do sprawdzenia podstawowych elementów pojazdu, a jeżeli są one zgodne z przepisami w naszym kraju, może auto dopuścić do ruchu. Gdy samochód przejdzie pierwszy przegląd to oznacza, że jest legalny.

Dobrze przeprowadzona przeróbka anglika to lepiej dla bezpieczeństwa niż dobrze przeprowadzona naprawa powypadkowego samochodu. Nawet wymiana ściany grodziowej przez spawanie lub jej modyfikacja jest mniej niebezpieczna niż prostowana podłoga i inne elementy nośne, a już tym bardziej składanie pojazdu z dwóch. To rozważenia pozostaje jeszcze jedna kwestia: czy bardziej niebezpieczne jest przerabianie samochodu czy poruszanie się w ruchu prawostronnym z kierownicą po prawej stronie?

Zobacz również: Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Podsumowując – anglika po przeróbce warto kupić pod warunkiem niższej ceny, ponieważ utrata wartości jest wyższa. Swoją drogą, łatwiej kupić nieświadomie auto powypadkowe niż ukrytego anglika, więc nie ma się czego bać.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Tak łatwo można wpaść w kłopoty finansowe. Wystarczy brak OC Zabezpieczenia fabryczne nie wystarczą. Pokazujemy sposób, jak ochronić auto przed korozją Układy chłodzenia powietrza z intercoolerem wodnym Skutki nieodśnieżenia auta mogą być kosztowne. Sprawdź kary CFM dla małych i średnich firm - wywiad W tych miejscach policja najczęściej sprawdza prędkość Jak prawidłowo zapiąć oraz jak odblokować i naprawić uszkodzony pas bezpieczeństwa? Fotografia motoryzacyjna - pierwsze kroki [poradnik] Dioda LED - podstawy [oświetlenie] Sprawdzanie rozstawu śrub. Co zrobić kiedy się nie zgadza? Przyczyny awarii turbosprężarek – część 3 Przekładnie bezstopniowe - CVT

Popularne w tym tygodniu:

Sprawne auto, ale będą kłopoty. 5 wad prawnych, na które musisz uważać System start-stop w praktyce, czyli ekologia kontra trwałość silnika Bez prawa jazdy, tylko na dowód. Pojedziesz, ale liczy się data urodzenia Wszyscy pamiętamy gumowe paski pod autami. Wiemy, czemu zniknęły Mandat za naklejkę. Nie odkleisz? Zapłacisz nawet 100 zł Wyśpij się jak król! 5 zwykłych aut, które łatwo zmienisz w kampera Błędy, przez które tracisz pieniądze. Różnicę w spalaniu poczujesz od razu Gdzie można spać w samochodzie? Sprawdzamy przepisy obowiązujące w Europie Zatrzymane prawo jazdy na 3 miesiące. Co może stać się dalej? Majątek pod autem. Współczesny wydech to skomplikowany układ z elektroniką