Zapachy i dźwięki – czy można rozpoznać po nich usterkę samochodu?

Zdaniem ekspertów ProfiAuto nie warto ignorować nowych zapachów i dźwięków, które nie pasują do tego, co znaliśmy w aucie do tej pory. Zanim jednak udacie się do mechanika, poznajcie typowe przyczyny ich występowania.

Dopiero diagnoza w warsztacie pozwoli ustalić przyczynę, ale pewna wiedza się przyda, kiedy pojawi się nowy odgłos lub zapachDopiero diagnoza w warsztacie pozwoli ustalić przyczynę, ale pewna wiedza się przyda, kiedy pojawi się nowy odgłos lub zapach
Źródło zdjęć: © fot. Autokult.pl
Marcin Łobodziński

Eksploatując samochód, przyzwyczajamy się do różnych dźwięków, a nawet zapachów. Kiedy coś się zmieni, pojawi się nowe, można się zaniepokoić. Nie wszystko musi być objawem poważnej usterki. Oto jak mechanicy ProfiAuto definiują niektóre z nich.

Zapachy, na które warto zwrócić uwagę:

  • Stęchlizna lub zapach pleśni - pojawia się po włączeniu klimatyzacji, co może oznaczać mocno zanieczyszczone kanały wentylacyjne i filtr kabinowy.
  • Zapach wilgoci - może oznaczać problemy z gromadzącą się w aucie wodą, w dłuższym czasie może powodować to korozję.
  • Woń palonego plastiku bądź gumy – zwarcie i zapalenie się instalacji elektrycznej, a tym samym niebezpieczeństwo pożaru.
  • Zapach benzyny – wyciek paliwa, nieszczelność w układzie. Jeśli intensywnie czuć go w kabinie, to zapach może dochodzić spod maski, co może się zakończyć pożarem.
  • Zapach spalenizny – podobny do kwasu - pojawia się, kiedy dojdzie do długotrwałego poślizgu sprzęgła. Niegroźne, ale lepiej unikać.
  • Bijące ciepła przy kole – rozgrzana tarcza hamulcowa, czyli nieprawidłowo działające lub przegrzane hamulce.

Dźwięki, których nie warto ignorować:

  • Pisk podczas rozruchu czy dodawania gazu - pasek wieloklinowy napędzający osprzęt silnika. Może oznaczać zużycie jednego z urządzeń, które nadmiernie obciąża napęd paska.
  • Pisk podczas hamowania - hamulce piszczeć nie powinny, ale nie jest to też nic groźnego. Może to być oznaka źle dobranych lub zamontowanych klocków hamulcowych.
  • Terkotanie lub stukanie spod maski – poważne, nie ignorować. Może to być awaria któregoś z podzespołów, a nawet silnika. Jeśli częstotliwość takiego stukania czy terkotania jest adekwatna do obrotów silnika, może to być któryś z elementów mechanicznych.
  • Klepanie po rozruchu zimnego silnika - nieprawidłowo ustawiony luz zaworowy lub zużycie hydroregulatorów.
  • Terkotanie czy dzwonienie w silniku - może oznaczać poważną awarię w układzie rozrządu lub groźne zjawisko zwane spalaniem stukowym (tylko przy dodawaniu gazu).
  • Wycie podczas mocnego skręcania w trakcie manewrowania - zużyta pompa wspomagania układu kierowniczego lub mała ilość płynu hydraulicznego.
  • Wycie kół w czasie jazdy – jeśli zmienia się wraz ze skręcaniem, zużyte łożysko koła.
  • Terkotanie podczas przyspieszania i jednoczesnego skręcania – zużyty przegub napędowy
  • Pukanie połączone z wibracjami podczas przyspieszania lub zwalniania – zużyty przegub wału napędowego lub wibracje na wale.
  • Głuche puknięcia - zużycie sworznia w wahaczu.
  • Regularne krótkie pukanie - zużyte gumy lub łączniki stabilizatora, a także poduszki amortyzatorów.
  • Głośne, nieregularne i niezbyt częste stuknięcie - może natomiast oznaczać pęknięta sprężyna zawieszenia
  • Skrzypienie zawieszenia – stare duże gumy tzw. silentblocki.
  • Pyrkotanie wydechu – nieszczelność w układzie wylotowym
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"