Dlaczego cofa się liczniki i jak sprawdzić przebieg?

Cofanie liczników przebiegu samochodów to u nas niestety norma i każdy się do tego przyzwyczaił. Kupując używane auto nigdy nie mamy pewności czy przebieg jest prawdziwy. Czy można to w jakiś sposób sprawdzić? Dlaczego liczniki są cofane i jakie są prawdziwe motywy takiego działania? Czy samochody importowane muszą mieć korygowany licznik?

fot. Marcin Łobodziński

Ten artykuł ma 5 stron:

O co chodzi z tym przebiegiem?

Przebieg samochodu jest jednym z czynników, który wpływa na jego wartość i mówi sporo o zużyciu eksploatacyjnym. Tak jest w krajach, gdzie liczników się nie dotyka. W Polsce ma to coraz mniejsze znaczenie, ponieważ tylko udokumentowany przebieg może o czymkolwiek świadczyć. W rzeczywistości w starszych autach przebieg w ogóle nie ma znaczenia, bo na rynku konkurują ze sobą dwa samochody z bardzo różnym stanem licznika, są w tej samej cenie i dla klienta są tyle samo warte.

Zobacz wideo: mity na temat przebiegu aut

Pod jednym warunkiem – przebieg poniżej 200 tys. km. W starszych samochodach dwójka z przodu jest barierą psychologiczną, która nierzadko odstrasza klientów. Trójka to już dramat. Dlatego handlarze, a także osoby prywatne chętnie korygują stan licznika przed sprzedażą. Co ciekawe, wielu kupujących ma tego pełną świadomość i w niczym im to nie przeszkadza.

Stan licznika przebiegu to nie przebieg samochodu. To tylko kilka cyfr ustawionych w odpowiedniej kolejności.

200 tys. km to wręcz magiczna bariera, której przekroczenie oznacza teoretycznie spory spadek wartości. To dlatego wiele samochodów w Polsce, których wiek wskazuje na wyższy przebieg, ma na liczniku 150–180 tys. km. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że handlarze działają także na podświadomość klientów chwaląc się dużym przebiegiem.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak dobrze kupić używane auto z silnikiem Diesla? Oznaczenia i kody tablic rejestracyjnych - po czym poznać policję lub kontrolę skarbową? Tabliczka znamionowa samochodu - jakie są na niej informacje? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Diesel czy benzyna? Robimy generalny przegląd marek [cz. 1] Obowiązkowe wyposażenie samochodu osobowego Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Czy można naprawić lampy LED? Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie Przepisy dotyczące przewożenia ładunków w samochodzie i na nim Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Czy warto kupić kilkuletnie, nieużywane opony? Jednoczesna zmiana pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Dezynfekcja klimatyzacji - już najwyższy czas Kierowcy i rowerzyści: czy to grupy skazane na niechęć? U kogo OC podrożało najbardziej i dlaczego warto szukać lepszej oferty? Co zrobić z oponami po sezonie? Używane i bieżnikowane opony. Czy to dobry sposób na oszczędność? Tak ułatwisz sobie życie wiosną „Chrzczone” paliwo: czy jeszcze je sprzedają i co może zniszczyć w silniku? Ile kosztuje podstawowy serwis przeciętnego samochodu?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela