Licznik kilometrów - budowa, działanie, awarie i dlaczego nie należy mu wierzyć

Licznik kilometrów czy jak kto woli licznik przebiegu, to jedno z najważniejszych urządzeń na pokładzie samochodu, bo jego wskazania mają wpływ na wartość pojazdu. Poza tym, już niebawem, będzie objęty prawną ochroną.

Już nie tylko liczniki przebiegu, ale wszystkie wskazania stają się elektroniczne.Już nie tylko liczniki przebiegu, ale wszystkie wskazania stają się elektroniczne.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Nie licznik kilometrów, a drogomierz

W internecie przyjęło się określenie licznik kilometrów na drogomierz. Ta druga jest nazwą fachową urządzenia mierzącego pokonaną odległość. Inna potoczna nazwa to licznik przebiegu, która wydaje się bardziej precyzyjna, ponieważ licznik kilometrów jest nierzadko mylony z prędkościomierzem. W artykule będę tych określeń używał zamiennie.

Błąd pomiaru licznika kilometrów i co z tego wynika

W praktyce licznik przebiegu nie mierzy pokonanej odległości bezpośrednio, lecz dokonuje pomiaru liczby obrotów kół pojazdu podczas jazdy, a wskazania są wynikiem tego pomiaru i algorytmu przeliczeniowego lub odpowiedniego przełożenia w mechanizmie. Jest to o tyle istotne, że po zmianie rozmiaru kół (zmiana średnicy), wskazania drogomierza nie będą już takie jak wcześniej.

Tak na dobrą sprawę, nawet niewielka różnica wynikająca ze zmiany opon na model innego producenta czy też ze zmiany ciśnienia w ogumieniu, już powoduje zmiany wskazania.

Dlatego należy przyjąć, że nie jest to urządzenie dokładne, a tolerancja wskazań to od 2 do nawet 10 proc. w przypadku zużytych mechanizmów bębnowych. Wbrew pozorom, nawet 2 proc. to duża różnica, bo tylko na dystansie 100 km oznacza 2 km. Przy przebiegu rzędu 10 tys. km to aż 200 km różnicy.

Warto też o tym pamiętać podczas dyskusji o dokładności pomiaru zużycia paliwa – przebieg odczytany z licznika wraz odczytem ilości nalanego paliwa na dystrybutorze są równie wiarygodne jak wskazania z komputera pokładowego. Moje doświadczenia w tej kwestii pokazują, że różnica pomiędzy jednym a drugim pomiarem to od -3 do +9 proc. w zależności od marki, a nawet modelu samochodu.

Trzy rodzaje liczników przebiegu

Zasadniczo wyróżnia się trzy rodzaje liczników różniących się między sobą konstrukcją:

  • Mechaniczne – z mechanizmem bębnowym (nadrukowane cyfry na obrotowym bębnie), stosowane w samochodach kilkanaście-kilkadziesiąt lat temu. Dane o liczbie obrotów kół są pozyskiwane mechanicznie z układu napędowego. Obecnie takie liczniki nie są już stosowane.
  • Elektromechaniczne – z mechanicznym pozyskiwaniem danych, ale wskazaniem wyświetlanym w formie elektronicznej.
  • Elektroniczne – dane pozyskiwane są z czujników i wyświetlane w formie elektronicznej na tablicy przyrządów.

Awarie licznika kilometrów

Obecnie są to typowe awarie elektroniki, wynikające z błędów konstrukcyjnych czy nietypowych sytuacji, jak zalanie auta czy też powypadkowa historia.

  • Obecnie rzadko zdarzają się problemy z licznikami. Najczęściej dotyczy to starszych samochodów. Starsze modele Citroëna i Peugeota miały problem ze względu na jakość elektroniki. Przyczyną bywały wiek, zużycie, słaba jakość, zimne luty, itp. Dochodziło do wysychania kondensatorów elektrolitycznych. - mówi Jarosław Szymaniak z warsztatu AMT Serwis należącego do sieci ProfiAuto. - Czasami, także w samochodach Grupy PSA przebieg zmienia się w wyniku awarii i braku podtrzymania napięcia.

Obecnie łatwiej naprawić elektroniczny licznik przebiegu niż dawniej bębnowy.

  • Wszystko odbywa się przy użyciu programatora. Dawniej było więcej rozbierania i mechanicznej roboty. Koszt naprawy licznika przebiegu to od 300 zł w górę - dodaje mechanik. - Niektóre auta, jak volkswageny, mają nawet immobilizer w liczniku.
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony