Tydzień w motorsporcie #14

W minionym tygodniu pożegnaliśmy dwóch motorsportowych mistrzów świata, mogliśmy podsumować przedsezonowe testy Formuły 1 i poznać zwycięzcę trzeciej rundy WRC.

fot. Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Zmarł John Surtees

10 marca zmarł John Surtees, były kierowca Formuły 1, który zasłynął z tego, że zdobył mistrzostwo świata również w wyścigach motocyklowych. Swój tytuł F1 wywalczył za kierownicą bolidu Ferrari w 1964 roku po tym, jak miał już mistrzostwo w motocyklowej klasie 500 cm³ i 350 cm³. Po przygodzie z Ferrari ścigał się dla Coopera i Hondy, a karierę zakończył jako szef i jednocześnie kierowca własnej stajni.

W latach 1967-1968 John Surtees był kierowcą Hondy i dał zespołowi jedno zwycięstwo.

John Surtees po odejściu z Formuły 1 poświęcał czas na rozwój wyścigowej kariery swojego syna, Henry’ego, ale ten w 2009 roku zginął tragicznie w wypadku w Formule 2. John założył fundację pomagającą rodzinom ofiar wypadków i to właśnie jej przedstawiciele poinformowali o jego śmierci w szpitalu. John Surtees żył 83 lata.

Zginął Anthony Delhalle

Anthony Delhalle był aktualnym mistrzem świata wyścigów długodystansowych. Zginął 9 marca w wyniku obrażeń po wypadku, do jakiego doszło podczas testów w Nogaro, przygotowujących zespoły i zawodników do 24 Heures Motos. Był członkiem zespołu Suzuki, z którym zdobył mistrzostwo pięciokrotnie. W dniu śmierci miał 35 lat.

Zakończenie zimowych testów Formuły 1

W miniony piątek zakończyła się ostatnia tura jazd testowych w Katalonii, gdzie tegoroczny rekord przejazdu uzyskał Kimi Räikkönen. Fin był jedynym kierowcą w tym roku, który ustanowił czas poniżej 1:19 min, a konkretnie 1:18,634 min. Tym samym potwierdził, że nowe bolidy F1 są szybsze o 4 s na okrążeniu od zeszłorocznych. Więcej na ten temat pisałem w artykule "Nowa Formuła 1 2017 – zmiany techniczne oraz ich efekty".

Jednym z głównych tematów w padoku w minionym tygodniu była bardzo problematyczna jednostka napędowa Hondy. Fernando Alonso powiedział w jednym z wywiadów, że jedynym problemem stajni jest silnik, który nie ma ani niezawodności, ani mocy.

W mediach krążą plotki o tym jak napięte są relacje pomiędzy japońskim dostawcą silników a brytyjskim zespołem McLarena. To ekipa, która w wyniku awarii przejechała najmniej okrążeń podczas testów. Zdaniem Erica Boulliera, problem leży w tym, że silniki są projektowane i budowane w Japonii, z dala od zespołu. Brakuje tak dobrej komunikacji jak w innych stajniach. „Honda musi przyjąć kulturę pracy w Formule 1 i dokonać integracji na wszystkich poziomach”. – stwierdził. Tym samym potwierdził znany od lat fakt, że nie da się wygrywać w F1, gdy do głosu dochodzi typowo japońska organizacja pracy.

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Kris Meeke wygrywa Rajd Meksyku

Kris Meeke i Paul Nagle z Citroëna wygrali trzecią rundę WRC, Rajd Meksyku. Brytyjski kierowca wykorzystał dobrą pozycję startową i już od trzeciego odcinka pierwszego dnia objął prowadzenie, którego nie oddał do mety. Jest to już trzeci w tym roku zwycięzca, co potwierdza, że tegoroczne mistrzostwa świata mogą być wyjątkowo ciekawe.

Na podium obok Meeke’a stanął Sebastien Ogier z M-Sportu, a trzecie miejsce zajął kierowca Hyundaia Thierry Neuville. Piątkę zamknęli Ott Tanak i Hayden Paddon.

Słabo tym razem zaprezentował się zespół Toyoty, który był liderem mistrzostw po drugiej rundzie. Jari-Matti Latvala zameldował się na szóstej pozycji, a Juho Hanninen ukończył rajd jako siódmy. Obaj mieli problemy techniczne.

Rajd Meksyku 2017 - klasyfikacja generalna
Poz. Załoga Samochód Czas/strata
1.

K. Meeke

P. Nagle

Citroen C3 WRC zwycięzca
2.

S. Ogier

J. Ingrassia

Ford Fiesta WRC +13,8 s
3.

T. Neuville

N. Gilsoul

Hyundai i20 Coupe WRC +59,7 s
4.

O. Tanak

R. Molder

Ford Fiesta WRC +2:18,3 min
5.

H. Paddon

J. Kennard

Hyundai i20 Coupe WRC +3:32,9 min
6.

J-M. Latvala

M. Anttila

Toyota Yaris WRC +4:40,3 min
7.

J. Hanninen

K. Lindstrom

Toyota Yaris WRC +5:06,2 min
8.

D. Sordo

M. Marti

Hyundai i20 Coupe WRC +5:22,7 min
9.

E. Evans

D. Barritt

Ford Fiesta WRC +8:41,8 min
10.

P. Tidemand

J. Andersson

Skoda Fabia R5 +10:51,9 min

Koniec GP2, początek Formuły 2

Ze skutkiem natychmiastowym Rada Światowa Sportów Motorowych FIA podjęła decyzję o przemianowaniu serii GP2 na Formułę 2. Jest to efekt prac Jeana Todta, mających uporządkować szczeble kariery dla zawodników, starających się o angaż do Formuły 1. Francuz obejmując stanowisko szefa FIA zapowiadał, że będzie dążył do wprowadzenia jasnych nazw od Formuły 4 do Formuły 1.

Zobacz więcej artykułów z serii: Technika w motorsporcie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Jakie modele samochodów wybierają najchętniej klienci prywatni Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu Poznaliśmy ceny - Volkswagen Arteon jest droższy niż Audi A5 Sportback Wszystkie Nissany na Europę Środkowo-Wschodnią przypłyną do portu w Gdańsku Volkswagen i Škoda podpisały porozumienie z indyjskim Tata Motors Już nie musisz jeździć na stację. Shell przywiezie ci paliwo do domu Ford Mustang z filmu "Bullitt" został odnaleziony Polski rynek samochodów osobowych - luty 2017 Nowe Volvo XC60 (2017) - premiera nowego giganta segmentu SUV-ów premium Fiat może przenieść produkcję Pandy do Polski Ford chce produkować części do samochodów w technologii druku 3D Peugeot 3008 został samochodem roku 2017! Właściciele BMW i Audi płacą najwięcej za OC Tydzień w motorsporcie #13 Mitsubishi szuka lokalizacji na fabrykę silników. Wybierze Rumunię? Wyjątkowe Dino 246 GTS może być twoje już za 3 mln złotych Najmniejszy Rolls-Royce świata posłuży pacjentom szpitala dziecięcego Lexus RC F GT3 (2017) - sportowy wzorzec Ciąg dalszy problemów Takaty - tym razem Ford i Lincoln Suszarka do włosów zamiast radaru - mieszkańcy Szkocji regulują ruch Lamborghini Huracán Performante nowym rekordzistą Nürburgringu Chciał kupić golfa, a został okradziony Porsche Panamera Sport Turismo (2017) - premiera superkombi Wyciekło zdjęcie McLarena 720S

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Nowa Toyota Century - staruszek w doskonałej formie Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Polacy wybierają znów Fiata Tipo. To już mocny gracz na polskim rynku Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW