Tydzień w motorsporcie #7
Sébastien Ogier zwycięża w Rajdzie Monte Carlo, Toto Wolff zdradza, dlaczego podpisał kontrakt z Bottasem tylko na rok, a Audi ponownie angażuje się w rallycrossowe mistrzostwa świata. Podsumowujemy miniony tydzień w motorsporcie.
22.01.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:41
Sébastien Ogier zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo po raz czwarty z rzędu, pomimo zmiany zespołu. Dla M-Sportu jest to pierwszy tryumf od sezonu 2012, kiedy to wygrali Rajd Wielkiej Brytanii. Malcolm Wilson może pozytywnie patrzeć w przyszłość, przynajmniej do końca roku 2017.
Ogier nie był ani faworytem, ani też liderem od samego początku, choć już po pierwszych oesów było jasne, że znajdzie się w czołówce. Pozostawało pytanie: czy ukończy rajd? Pytanie to dotyczyło wielu kierowców, a część z nich Monte Carlo zweryfikowało negatywnie.
Liderem po pierwszym etapie był Thierry Neuville, który ostatecznie imprezę zakończył na 15. pozycji. Jeszcze większego pecha miał jego zespołowy kolega Hayden Paddon. Nowozelandczyk wypadł z trasy, a jego auto raniło śmiertelnie kibica. Zespół wycofał zawodnika z imprezy. W czołówce był też Kris Meeke, ale i on przedwcześnie zakończył rywalizację.
Trzymający nerwy na wodzy Sébastien Ogier i Jari-Matti Latvala – obaj byli zawodnicy Volkswagena – zakończyli rajd na dwóch pierwszych miejscach. Trójkę uzupełnił Ott Tänak, partner Ogiera w M-Sporcie. Dani Sordo był czwarty, a Craig Breen jadący zeszłorocznym Citroënem DS3 WRC piąty.
Po Monte Carlo nie można wróżyć na temat dalszej części sezonu, ale widać, że M-Sport będzie jednym z faworytów do mistrzostwa. Na pewno mocny opór postawi Hyundai, a także Citroën. Dyspozycja Toyoty stoi jeszcze pod znakiem zapytania, ale miejsce na podium w debiucie to bardzo pozytywna rzecz dla zespołu, prowadzonego przez Tommiego Mäkinena. Jari-Matti Latvala nie wygrał żadnego odcinka specjalnego.
W WRC2 najszybszy był Andreas Mikkelsen, który finiszował przed Janem Kopeckym. Obaj jechali Škodami Fabiami R5. Trójkę zamknął Bryan Bouffier na Fordzie Fieście R5.
Poz. | Załoga | Samochód | Czas/strata |
---|---|---|---|
1. | S. Ogier J. Ingrassia | Ford Fiesta WRC | zwycięzca |
2. | J-M. Latvala M. Anttila | Toyota Yaris WRC | +2:15.0 min |
3. | O. Tanak R. Molder | Ford Fiesta WRC | +2:57.8 min |
4. | D. Sordo M. Marti | Hyundai i20 Coupe WRC | +3:35.8 min |
5. | C. Breen S. Martin | Citroen DS3 WRC | +3:47.8 min |
6. | E. Evans D. Barritt | Ford Fiesta WRC | +6:45.0 min |
7. | A. Mikkelsen A. Jaeger | Skoda Fabia R5 | +9:32.7 min |
8. | J. Kopecky P. Dresler | Skoda Fabia R5 | +12:58.1 min |
9. | S. Lefebvre G. Moreau | Citroen C3 WRC | +14:43.8 min |
10. | B. Bouffier D. Giraudet | Ford Fiesta R5 | +16:09.4 min |
Juan Pablo Montoya zwyciężył w Race of Champions
Debiutujący w Race od Champions, Juan Pablo Montoya został zwycięzcą tej imprezy, a w finale pokonał Toma Kristensena. Zawodnik IndyCar pomimo dobrego okresu w Formule 1, nigdy nie startował w tych rozrywkowych zawodach podsumowujących miniony sezon w motorsporcie.
Sebastian Vettel sam wygrał ROC Nations Cup po tym, jak Pascal Wehrlein wycofał się z zawodów po wypadku. Niemiec pokonał w finale Team USA NASCAR, czyli braci Kurta i Kyle'a Buschów. W pojedynku USA kontra reszta świata, drużyna ze Stanów Zjednoczonych przegrała 7:8. Zawody odbywały się w Miami
Bottas w zespole Mercedesa tylko na rok
Pisałem już o zawarciu umowy pomiędzy zespołem Mercedesa w Formule 1 a Valtterim Bottasem, byłym zawodnikiem Williamsa. Umowa, którą podpisano tylko na jeden sezon, budzi wiele wątpliwości, ponieważ zwykle tak poważny zespół nie zawiera tak krótkich kontraktów z dobrymi zawodnikami. Tymczasem Toto Wolff zdradził, że ma to im zostawić otwarte drzwi dla takich gwiazd jak Sebastian Vettel i Fernando Alonso, których kontrakty kończą się wraz z sezonem 2017.
Sytuacja stawia Valtteriego Bottasa przed nie lada wyzwaniem. Jeżeli nie okaże się wystarczająco szybki, wówczas może wcześnie zakończyć współpracę z Mercedesem. Jednak Fin nie musi się obawiać o swoją przyszłość. Prawdopodobnie gdyby jego miejsce zajął Sebastian Vettel, wówczas on przeszedłby do Ferrari.
Audi jednak zostaje w Rallycross RX
Przynajmniej częściowo, ponieważ Audi zdecydowało się wspierać technicznie zespół Mattiasa Ekströma – EKS – w tegorocznych mistrzostwach świata w rallycrossie. Nie będzie to zatem finansowe wsparcie, ale jednak zespół fabryczny. Praca techników Audi ma polegać przede wszystkim na rozwoju S1 EKS RX.
Przypominam, że Matthias Ekström jest aktualnym mistrzem świata, a tytuł zdobył na Audi S1. Stajnia nie zmienia składu na sezon 2017 i zawodnik, znany m. in. z DTM oraz okazjonalnych występów w rajdach samochodowych, po raz kolejny powalczy o najwyższe laury.