Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.2]

Ciąg dalszy przeglądu zagranicznych modeli z okresu istnienia bloku wschodniego. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm niemieckim konstrukcjom oraz jednej rumuńskiej.

Ten artykuł ma 3 strony:

Dacia 1300/1400

Rumuński producent samochodów pomimo trudności, poradził sobie z niełatwym okresem i przetrwał — podobnie jak Škoda - do dziś. Pomocą również służył zachodni koncern, w tym przypadku Renault. Współpraca ta jednak zawiązała się znacznie wcześniej, a konkretnie zanim Dacia wyprodukowała swój pierwszy samochód. Rok po podpisaniu umowy zaprezentowano model 1300, będący rumuńskim autem na licencji Renault 12.

Podobnie, jak w przypadku opisywanej wcześniej Zastavy, Dacia 1300 była samochodem wyjątkowo nowoczesnym jak na rok 1969. Miała przedni, zblokowany napęd. Nadwozie to sedan (później kombi oraz pick-up). Dacia czerpała z doświadczeń francuskiego producenta, który w tym czasie znalazł uznanie na rynkach, gdzie samochody miały wyjątkowo trudne życie. Nic więc dziwnego, że Dacie były również uważane za solidne konstrukcje, szczególnie u nas. Stanowiły jednocześnie mocną konkurencję dla Fiata 125.

Dacie 1300/1400, nierzadko jako modele Renault, do dziś przemierzają drogi i bezdroża Afryki. Zapewniają wystarczającą ilość miejsca dla czterech osób i sporego bagażu. Niezbyt nowoczesne silniki Renault 1.3 i 1.4 to kolejny element solidnej konstrukcji. W zależności od wersji, rozwijają 54–72 KM i nie wymagają wiele od użytkownika, w tym nawet paliwa, ponieważ średnie zużycie mieści się w 8 l/100 km. Sporo aut jeździło na gazie.

Zakup i utrzymanie

Pomimo ogromnej popularności modelu, jest problem z jednym i drugim. Zarówno zakup jak i utrzymanie nie należą do najłatwiejszych. Rynek polski został kompletnie wyczyszczony z klasycznych Dacii. Lepiej wygląda to choćby w Niemczech. Części coraz trudniej dostać w zwykłych sklepach.

Warto więc zwracać szczególną uwagę na stan techniczny. Samochody te zazwyczaj nie były starannie obsługiwane, jeździły tylko dzięki swojej wytrzymałości, a nie jak wiele innych modeli, dzięki gruntownym naprawom. Teoretycznie da się kupić wszystko, ale poszukiwania należy prowadzić na zagranicznych portalach.

Oczywiście nie ma się czym nadmiernie przejmować, ponieważ łatwiej o części do Dacii niż do Wartburga, Trabanta czy Škody 105. Nie są też szczególnie drogie. Pamiętajcie, że model ten produkowano do 2004 roku, choć nowsze, po 1991 roku, znacznie się różnią od tych starszych.

Zakup Dacii 1300/1400 w pigułce

Realna kwota za:

  • przyzwoity egzemplarz do jazdy: 3000–5000 zł
  • egzemplarz z potencjałem na klasyka: od 5000 zł
  • klasyk: od 10 000 zł

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Warto poszukać:

  • egzemplarzy dobrze wyposażonych
  • aut w dobrym stanie technicznym i z historią
  • jako klasyka możliwie najstarszy model
  • do jazdy na co dzień nowszy, z końcówką 10

Dacią 1300/1400 bez problemu możecie jeździć na co dzień, ponieważ auto normalnie się prowadzi i nawet nie najgorzej przyspiesza. Jest jednak dość podsterowne. Do zwykłej eksploatacji lepiej nada się nowocześniejsza odmiana po modernizacji 1210/1310/1410. W starszych autach ich obsługa może wymagać przyzwyczajenia, a układ jezdny czy hamulcowy nie były stworzone do prędkości powyżej 80 km/h. Samochód za przyzwoitą obsługę serwisową odwdzięcza się wysoką niezawodnością.

Co i jak kupić?

Najlepiej poszukać samochodu za granicą, bo zakup w Polsce nie tylko jest trudny, ale wiąże się z wyborem aut w fatalnym stanie. Już w Niemczech rynek wygląda nie najgorzej, ale najlepiej pojechać do Rumunii, gdzie auto wciąż się spotyka na ulicach i nie jest tam postrzegane jako klasyk. Tym samym ceny są niskie. Można się nawet pokusić o wymianę Dacii Logan na zadbaną 1300/1400, ponieważ ceny rynkowe są podobne.

Naszym zdaniem nie warto kupować auta po modernizacji w 1991 roku, ponieważ to już nie jest klasyk i nawet nie wygląda jak Dacia.

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Samochody używane:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem? Używane Renault Laguna III 2.0 16V [2007-2014] - poradnik kupującego Używany Opel Astra J [2009-2016] - poradnik kupującego Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie Używana Honda CR-V 2,0 [1995-2001] – SUV na każdą kieszeń Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne Używane Audi A6 C5 allroad quattro [2000-2005] – poradnik kupującego Używana Škoda Octavia II [2004-2013] z silnikiem MPI, FSI, TSI – poradnik kupującego Używane Audi 80 B4 [1991-1996] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001] Używany Mercedes-Benz Klasy S W140 [1991-1998] - poradnik kupującego Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego Przegląd rynku klasycznych aut z bloku wschodniego – poradnik kupującego [cz.1] Używane Audi A8 D2 [1994-2002] - poradnik kupującego Używane Subaru Impreza GC bez turbo [1993-2000] - poradnik kupującego Używane Mitsubishi Pajero Pinin [1999-2005] - poradnik kupującego Kupujemy klasyka: Alfa Romeo 155 2.0 TS [1992-1997] Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego Używana Toyota Celica VII [1999-2005] - poradnik kupującego Używany Nissan Navara D40 2.5 dCi [2005-2014] - poradnik kupującego

Popularne w tym tygodniu:

Używany Fiat Bravo II 1,4 T-Jet [2007-2009] – włoski Golf za 2/3 ceny Używane samochody hybrydowe - co warto wiedzieć przed zakupem?