Używana Dacia Duster w pigułce. Pożądana również na rynku wtórnym
Dacia Duster to jeden z ciekawszych SUV-ów, jakie można kupić w polskich salonach, a na pewno najtańszy. Dokładnie to samo można powiedzieć o używanych dusterach, które kosztują już od 15 tys. zł. Na co zwrócić uwagę, szukając tego modelu?
13.06.2018 | aktual.: 30.03.2023 10:14
Roczniki: 2010-2018 (lifting 2013)
Ceny rynkowe: 10 000-70 000 zł
Awaryjność: przeciętna
Koszty eksploatacji: niskie
Wersje nadwoziowe: SUV
Pojemność bagażnika: 475 l (408 l z AWD)
Popularne silniki benzynowe Dacii Duster:
- 1.2 TCe (125 KM)
- 1.6 16V (102 i 105 KM)
- 1.6 SCe (114 KM)
Popularne silniki Diesla Dacii Duster:
- 1.5 dCi (86 KM)
- 1.5 dCi (107 i 110 KM)
Chcąc kupić Dacię Duster powinniście zacząć od prostej weryfikacji tych chęci. Jest to samochód budżetowy i lepiej wygląda na zdjęciach niż w rzeczywistości. Chodzi głównie o wnętrze. Dopiero przymiarka za kierownicą może uświadomić na czym polega "magia" ceny Dustera. Auto nie jest wygodne, nie jest funkcjonalne, słabo wyciszono kabinę, a materiały zużywają się dość szybko i są po prostu tandetne.
Jeżeli przebrniecie przez pierwszy etap, to kolejnym powinien być wybór pomiędzy ekonomicznym dieslem a jednym z silników benzynowych. Polecam jedne i drugie, choć uważam, że najlepiej Duster jeździ z jednostką wysokoprężną dCi 110. Jej benzynowym odpowiednikiem jest 125-konny, doładowany silnik benzynowy 1.2 TCe, który na chwilę obecną nie sprawia problemów.
Starszego typu silniki 1.6 można podzielić na dwie generacje. Od początku produkcji były to konstrukcje Renault oznaczone jako 16V, mające 105 KM mocy lub 102 w wersji LPG. Od 2015 roku pojawił się mocniejszy - 114 KM - motor Nissana oznaczony SCe115.
Jeżeli zdecydujecie się na montaż LPG, polecam francuski silnik. Natomiast japoński powinien być bardziej bezobsługowy z uwagi na zastosowanie łańcucha rozrządu – w silniku Renault jest dość wrażliwy napęd paskowy. Konstrukcja Nissana na chwilę obecną nie wykazuje żadnych słabości, natomiast Renault ma drobne problemy z zapłonem i wymagający opieki napęd rozrządu.
Trzeci etap zakupu powinien polegać na decyzji: 2WD czy 4WD? Napęd na cztery koła ma w zasadzie prawie same wady, jeżeli nie zamierzacie jeździć po bezdrożach i nie mieszkacie na terenach górzystych. Ogranicza pojemność bagażnika, zwiększa masę, zużycie paliwa i potencjalne koszty serwisu. Tak zawieszenia, jak i układu napędowego.
Z napędem na cztery koła Duster jest prawdziwym czołgiem w segmencie crossoverów i trudno mu znaleźć godnego konkurenta. 4WD oferowano we wszystkich wersjach silnikowych Dustera poza benzynową z fabrycznym LPG oraz 85-konnym dieslem.
Usterkami Dustera nie powinniście sobie zaprzątać głowy. Większość tych, o których gdzieś usłyszycie, to przypadki jednostkowe. Jest ich sporo, ale o typowych wadach jako takich trudno w ogóle pisać. Wymienione poniżej mogą się przytrafić, ale w dacii jest to loteria.
Typowe usterki Dacii Duster:
- awarie cewek zapłonowych w silniku 1.6 16V,
- awarie napędu rozrządu w silniku 1.6 16V (wymiana co 100 tys. km załatwia sprawę),
- drobna korozja nadwozia i podwozia,
- pęknięta szyba przednia,
- przecieki wody do wnętrza.
Czego szukać:
Możliwie najmłodszych, serwisowanych egzemplarzy, bo auto dość szybko traci urok. Pamiętajcie o wyposażeniu – niektóre dustery są bardzo ubogie pod tym względem.
Czego unikać:
Samochodów, które noszą wyraźne ślady użytkowania w terenie.