Polak za kółkiem, czyli jak wypadamy w statystykach

Nie brakuje statystyk dotyczących szeroko pojętej motoryzacji w Polsce, jednakże niewiele badań przedstawia zbiorczo najważniejsze kwestie obrazujące jak naprawdę wygląda życie polskiego kierowcy. Dowiecie się tego z nowego raportu przygotowanego przez Santander-Consumer Bank.

Polak za kółkiem, czyli jak wypadamy w statystykach
Źródło zdjęć: © fot. Skoda
Aleksander Ruciński

09.11.2016 | aktual.: 01.10.2022 21:36

Gigant z branży finansowej pokusił się o przeprowadzenie szczegółowych badań pokazujących jak Polska wypada w kilku ważnych, motoryzacyjnych kwestiach. Sprawdzono m.in. średnie dystanse pokonywane przez przeciętnego kierowcę, ile wydaje on na paliwo, a także jaką wartość reprezentuje jego samochód. Wyniki nie są odkrywcze, ale z pewnością ciekawe.

Jak się okazuje, przeciętny polski kierowca nie jeździ dużo. Większość aut jest używana głównie w miastach, jako transport do pracy, czy po zakupy. Badania wykazują, że aż 71% kierowców przejeżdża rocznie dystans nie większy niż 20 tysięcy kilometrów. Dystanse rzędu 50 tysięcy i więcej są domeną zaledwie co dziesiątego Polaka. Jak nietrudno się domyślić, większe przebiegi pokonują młodzi kierowcy, w wieku 25-39 lat. Osoby powyżej 55 roku życia jeżdżą znacznie mniej. Aż 45% z nich nie pokonuje rocznie więcej niż 5 tysięcy kilometrów.

A co z kosztami zakupu paliwa? Niewielkie roczne przebiegi przekładają się na relatywnie niskie wydatki na stacjach benzynowych. 71% badanych wydaje na paliwo nie więcej niż 500 zł miesięcznie. Co ciekawe, w przedziale 400-1000 zł miesięcznie mieści się 37% mężczyzn, podczas gdy 54% kobiet przeznacza na paliwo nie więcej niż 300 zł. Nie da się więc ukryć, że tankowanie to raczej męski obowiązek.

Trzecim i ważnym aspektem badań przeprowadzonych przez Santander-Consumer Bank jest średnia wartość pojazdów poruszających się po polskich drogach. Przeważająca większość, bo aż 81% samochodów jest warta nie więcej niż 50 000 złotych. To dość smutna informacja. Znajduje jednak swoje odzwierciedlenie w średniej wieku samochodów użytkowanych w Polsce, która to oscyluje w granicach 13-14 lat. Nie zaskakuje także wynik badań przeprowadzonych wśród młodych kierowców. Aż 55% najmłodszych zmotoryzowanych posiada samochód o wartości nie przekraczającej 5000 zł. Właśnie ta grupa w dużej mierze przyczynia się do zaniżania ogólnych statystyk. Trudno jednak mieć to za złe młodym i często niezbyt zamożnym ludziom.

Polscy kierowcy pokonują więc umiarkowane przebiegi w swoich niezbyt drogich autach, wydając na paliwo kwoty, które choć akceptowalne, mogą odczuwalnie nadszarpnąć budżet niejednej rodziny. Obraz jaki wyłania się z raportu nie oszałamia pozytywnym przekazem. Z drugiej jednak strony i tak jest lepiej niż kilka, kilkanaście lat temu, co daje nadzieje na dalszy progres. Motoryzacja w Polsce jest w dużej mierze odzwierciedleniem warunków ekonomicznych większości obywateli i choć nadal sporo brakuje nam do Zachodu, z roku na rok powinno być zdecydowanie lepiej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)