Ząbkowanie opon – przyczyny, skutki i zapobieganie

Ząbkowanie opony to zużycie bieżnika polegające na nierównomiernym ścieraniu jego kostek, które kształtują go w charakterystyczny wygląd przypominający zęby piły.

fot. Peugeot

Co to jest ząbkowanie opon?

Gdy pojedyncze kostki bieżnika nie są równomierne zużyte na całej ich powierzchni, mierząc je względem osi wzdłużnej pojazdu, mówimy o ząbkowaniu. Zdarza się również ząbkowanie poprzeczne, ale to zdecydowanie rzadsze zjawisko. Klasyczne ząbkowanie to sytuacja, gdy kostka bieżnika w przedniej części jest bardziej starta niż w tylnej. Niestety, zjawisko to jest nieuniknione w wielu przypadkach.

Wpływ na to ma przede wszystkim rzeźba bieżnika i oś, na której zamontowana jest opona. Im bardziej ”pocięty” bieżnik poprzecznymi lub zbliżonymi do poprzecznych rowkami, tym większa tendencja do ząbkowania. Zainstalowanie takiej opony na tylnej osi zwiększa możliwość wytworzenia zębów. Mniej narażone na ząbkowanie opony to te z rowkami wzdłużnymi.

Kolejne, mniej istotne czynniki wpływające na ząbkowanie to nieprawidłowy dobór ciśnienia, stan techniczny zawieszenia i styl jazdy. Wysokie ciśnienie w ogumieniu, zużyte amortyzatory i łagodny styl jazdy w zakrętach zawsze negatywnie wpływają na równomierne zużycie opony.

Często mówi się, że wielowahaczowe zawieszenie wpływa na ząbkowanie, ale jest to tylko częściowo prawdą. Faktem jest natomiast to, że w praktyce im bardziej zaawansowany technicznie i większy samochód, tym zjawisko pojawia się częściej i jest bardziej odczuwalne.

Skutki ząbkowania opon

Przyjmuje się, że ząbkowanie nie wpływa negatywnie na przyczepność opon i bezpieczeństwo jazdy. Powoduje jednak nadmierny hałas oraz w niewielkim stopniu wibracje odczuwalne na karoserii. Ma zatem przełożenie na komfort jazdy.

Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?

Ze względu na fakt, że ząbkowanie występuje z reguły na tylnej osi, należy stosunkowo często przekładać ogumienie. Rotację najlepiej wykonywać co 10 tys. km i w taki sposób, by przednie opony zamieniać z tylnymi. Oto jak powinno wyglądać rotowanie w autach z tendencją do ząbkowania ogumienia:

Opony niekierunkowe

  • Napęd na przód – przednie opony przekładamy na tylną oś bez zmiany stron, a tylne krzyżowo na przednią (tj. lewą tylną oponę na prawe przednie koło i analogicznie drugą tylną) odwracając kierunek toczenia.
  • Napęd na tył – odwrotnie do powyższego, czyli przednie opony należy założyć na tył zamieniając stronami i zmieniając kierunek toczenia, natomiast tylne bez przekładania pomiędzy stronami na przednią oś.

Opony kierunkowe

  • Napęd na przód i na tył – przednie opony na tylną oś, tylne na przednią, bez zamieniania stronami.

Zobacz również: Najczęstsze błędy popełniane przez kierowców

Samochody ze stałym napędem 4×4

  • Zawsze krzyżowo, tj. prawe przednie koło na lewą stronę z tyłu, lewe przednie koło na prawą stronę z tyłu i analogicznie tylna oś. W przypadku opon kierunkowych robimy to samo bez zmiany kierunku toczenia, przez co konieczne będzie zdjęcie opon z felg.

To, co może wpłynąć na zmniejszenie zjawiska ząbkowania to ostrzejszy styl jazdy w zakrętach, ale nie ma to większego sensu ze względu na czynnik ekonomiczny i bezpieczeństwo. Prawidłowe ciśnienie w ogumieniu i zawsze sprawne amortyzatory to tak naprawdę jedyne, co możemy zrobić dla ogumienia nie licząc rotowania.

Opony podatne i mniej podatne na ząbkowanie

Właściwy wybór bieżnika opony ma wielkie znaczenie dla zmniejszenia zjawiska ząbkowania. Tu jest już potrzebna porada doświadczonego fachowca.

Im więcej rowków w bieżniku opony, im bardziej ułożone prostopadle do kierunku toczenia oraz im więcej tzw. kostek bieżnika o dużej powierzchni, tym większe prawdopodobieństwo ząbkowania. Kierunkowe ogumienie szybciej się ząbkuje, ponieważ nie można go rotować zmieniając kierunku toczenia.

Jakie zatem opony kupować do aut mających tendencję do ząbkowania ogumienia? Niekierunkowe, o możliwie najprostszej rzeźbie bieżnika z rowkami podłużnymi, z niewielką powierzchnią kostek bieżnika, a także o właściwym dla danego pojazdu indeksie nośności.

Zęby można usunąć

Ząbkowanie to wada, którą można naprawić, ale taką usługę oferują jedynie nieliczne, bardzo duże warsztaty wulkanizacyjne. Mowa o szorstkowaniu, czyli mechanicznym ścieraniu bieżnika i tym samym wygładzaniu jego powierzchni. Z jednej strony opona zostaje pozbawiona wady, ale z drugiej, również części bieżnika, przez co traci żywotność.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny? Jak się nie rozchorować od klimatyzacji latem? Sprawca zdarzenia drogowego nie ma polisy OC lub zbiegł - co zrobić? Dlaczego klimatyzacja nie chłodzi? Najczęstsze awarie i błędy serwisowe Trójkąt odblaskowy – w jakich sytuacjach i jak go ustawiać na drodze? Co to jest jazda defensywna i jak ją stosować w praktyce? Rodzaje i zasada działania napędów quattro w samochodach Audi Jak działa silnik Wankla? Kolizja lub wypadek z obcokrajowcem - jak się zachować? Co to jest uszczelka pod głowicą? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [cz. 2] Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – Diesel Wartość rezydualna pojazdów segmentu C – benzyna Jak czytać oznaczenia na oponie? Jak działają czujniki ciśnienia w oponach TPMS? Radio samochodowe – kto musi płacić abonament? [Cz. 1] Czy można jeździć na zagranicznych tablicach rejestracyjnych? Jak przerobić auto pięcioosobowe na siedmioosobowe? Opony typu run-flat czy zwykłe – które wybrać? Ściąganie podczas hamowania – przyczyny Zderzenie z rowerzystą - jak uzyskać odszkodowanie? Jak uzyskać odszkodowanie po potrąceniu zwierzęcia? Na którą oś założyć lepsze opony? Przyczyny piszczenia hamulców

Popularne w tym tygodniu:

Kończy się paliwo i co dalej? Jazda na rezerwie to spore ryzyko Jesienią i zimą tankuj do pełna. Unikniesz kłopotów Hamulec elektryczny zamiast ręcznego. W czym jest lepszy, a w czym gorszy od klasycznego rozwiązania? Rezygnacja z samochodu sposobem na kupno mieszkania? Koszt rejestracji samochodu - ile trzeba wydać? Koło dwumasowe nie zawsze winne stuków i wibracji. Co się dzieje, jeżeli jego wymiana nie pomaga? Czego nie wiesz o kole dojazdowym? Wyniki naszej sondy pokazują, że sporo Jak postępować w przypadku awarii samochodu na autostradzie? Możesz więcej niż myślisz Akcja serwisowa Volkswagena w związku z aferą spalinową. Jak to wygląda z punktu widzenia użytkownika auta? SUV-y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym? Wypłaty odszkodowań z OC: ubezpieczyciele wciąż oszukują Test opon zimowych GTU 2017: ogumienie dla SUV-a