VW Nils - jednoosobowy koncept zawitał do Frankfurtu [aktualizacja]
Koncern VW AG na zbliżający się wielkimi krokami salon samochodowy we Frankfurcie szykuje ofensywę małych miejskich samochodów elektrycznych. Wiemy już o koncepcie Audi Urban, które we Frankfurcie pojawi się w dwóch wersjach nadwoziowych, natomiast Volkswagen przygotował jednoosobowy pojazd elektryczny o nazwie Nils.
14.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:18
Koncern VW AG na zbliżający się wielkimi krokami salon samochodowy we Frankfurcie szykuje ofensywę małych miejskich samochodów elektrycznych. Wiemy już o koncepcie Audi Urban, które we Frankfurcie pojawi się w dwóch wersjach nadwoziowych, natomiast Volkswagen przygotował jednoosobowy pojazd elektryczny o nazwie Nils.
Pojazd ma być realistycznym środkiem transportu, który dzięki napędowi elektrycznemu i swoim niewielkim wymiarom nadawać ma się idealnie do codziennych dojazdów do pracy. Samochód mierzy bowiem 3,04 metra długości, 1,39 metra szerokości i 1,20 metra wysokości, jednak w kabinie znajduje się tylko jeden fotel. W konstrukcji konceptu Nils w dużej mierze wykorzystano aluminium, dzięki czemu jego masa to jedynie 460 kg. Efektownym akcentem stylistycznym są natomiast otwierane do góry drzwi typu gullwing.
Za napęd tego niewielkiego pojazdu odpowiada umieszczony za plecami kierowcy silnik elektryczny, który przekazuje moc na tylną oś. Generuje on 20 KM i 130 Nm momentu obrotowego. Wartość mocy przez niewielką chwilę można podnieść do 33,5 KM. Volkswagen twierdzi, że Nils przyśpiesza do pierwszych 100 km/h w niecałe 11 sekund, a prędkość maksymalną oszacowano na 130 km/h. Wartości te z całą pewnością są wystarczające do sprawnego poruszania się po centrach miast, a niewielkie gabaryty pomogą w szybkim znalezieniu miejsca parkingowego.
W koncepcie Nils zastosowano 17-calowe felgi aluminiowe oraz opony o niskich oporach toczenia o wymiarach 115/80 z przodu i 125/80 z tyłu. Zamontowany z tyłu akumulator pozwala na pokonanie około 65 km na pojedynczym ładowaniu, co według niemieckich ekspertów powinno wystarczyć do codziennych dojazdów do pracy. Niestety czas ładowania jeszcze nie został podany do wiadomości. Więcej szczegółów Volkswagen z całą pewnością zdradzi podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.
[aktualizacja 14 września]
Wraz z premierą jednoosobowego konceptu VW Nils, do naszej redakcji dotarło oficjalne oświadczenie prasowe, które zawierało wiele szczegółów na temat tego unikatowego samochodu elektrycznego przeznaczonego głównie do codziennych dojazdów do pracy.
Według dr. Ulricha Hackenberga: „Celem projektu NILS jest wypracowanie technicznie realnego i ekonomicznie akceptowalnego projektu pojazdu, który dzięki elektrycznemu napędowi uczyni indywidualną mobilność bardziej efektywną i przyjazną dla środowiska.”
Ważący 19 kilogramów silnik elektryczny tworzy, wraz z przekładnią i akumulatorem, serce układu napędowego. Wszystkie komponenty układu napędowego umieszczone są w elemencie nośnym wykonanym z aluminium, wbudowanym w tylną część NILSa. Warto także podkreślić, że nadwozie Alu-Space-Frame zostało zaprojektowane jako niezwykle skuteczna klatka bezpieczeństwa.
Silnik zasilany jest energią z akumulatora litowo-jonowego. Zależnie od sposobu jazdy pojemność akumulatora (5,3 kWh) wystarcza na przejechanie nawet 65 kilometrów. Prototyp może być ładowany z gniazdka 230 V (maksymalny czas ładowania 2 godziny) lub na stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Gniazdo do podłączania znajduje się pod modułem tylnych świateł.
Koncept NILS wyposażono w system automatycznej regulacji odległości (ACC). System ten mierzy czujnikiem laserowym odległość i prędkość względną jadącego z przodu pojazdu i automatycznie dostosowuje prędkość NILSa. Kierowca może wcześniej wybrać (jak w tradycyjnym tempomacie) żądaną odległość i prędkość. ACC jest obsługiwane przyciskami wielofunkcyjnymi na kierownicy, a przy prędkości do 30 km/h pomaga również uniknąć kolizji przez automatyczne zahamowanie auta.
Deskę rozdzielczą samochodu stanowi głównie 7-calowy wyświetlacz TFT, który pełni rolę zegarów. Drugi ekran to przenośny system Portable Infotainment Device (PID). Umieszcza się go na słupku A, z prawej strony. Korzystając z ekranu dotykowego kierowca może sterować funkcjami Nawigacja, Radio, Media, Telefon, Komputer pokładowy oraz funkcją Eco w celu określenia zasięgu. Przy uruchomieniu silnika PID oblicza prognozowany zasięg i nie tylko pokazuje trasę na mapie, lecz także rysuje promień i cele, do których można dojechać bez ładowania akumulatora.