PowerShift Volvo/Ford - budowa i podstawy działania skrzyni biegów
Skrzynie dwusprzęgłowe stały się rozwiązaniem pożądanym przez wielu producentów. PowerShift to konstrukcja opracowana przez firmę Getrag Ford Transmissions. W europejskich odmianach tych przekładni palce maczała także firma LuK, a jednym z odbiorców stała się marka Volvo.
17.03.2011 | aktual.: 30.03.2023 12:26
Rozwiązanie PowerShift to konwencjonalna przekładnia o sześciu przełożeniach, wyposażona w dwa niezależne sprzęgła i dwa współosiowe wałki. Wałek pełny obsługuje biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz wsteczny, natomiast drążony - biegi parzyste (2, 4, 6).
W większości rozwiązań PowerShift są sprzęgła wielotarczowe pracujące w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie. Skrzynia taka ma jeden obieg olejowy, w którym stosuje się płyn hydrauliczny Pentosin FFL-4. Maksymalny moment obrotowy możliwy do przeniesienia przez przekładnię PowerShift to 450 Nm.
W pojazdach miejskich (np. Ford Fiesta) wyposażonych w silniki generujące niewielki moment obrotowy pokuszono się o zastosowanie sprzęgieł suchych sterowanych elektrycznie za pomocą silniczków lub układu elektromagnetycznego.
Sygnał wejściowy do sterowania przekładnią realizowany jest wyłącznie za pomocą ruchu dźwigni zmiany biegów. Łopatki za kierownicą nie znalazły się w ofercie nawet mocniejszych modeli (np. Ford Focus ST) wyposażonych w przekładnię dwusprzęgłową.
Według marek Ford oraz Volvo rozwiązanie to pozwala obniżyć zużycie paliwa o 8 proc. w stosunku do stosowanych dotychczas przekładni automatycznych. Jak wypada skrzynia PowerShift w porównaniu z przekładnią ręczną?
Ford Focus 2.0 TDCi przekładnia ręczna | Ford Focus 2.0 TDCi przekładnia PowerShift | |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 9,3 | 9,6 |
Zużycie paliwa [l/100 km] | 5,51 | 5,81 |
Emisja dwutlenku węgla [g/km] | 144 | 154 |