Tak rodziła się legenda Mini [geneza motoryzacji]

Austin Mini

Austin Mini

Herbert Austin, który w 1905 roku w brytyjskiej miejscowości Longbridge założył fabrykę samochodów, przez wiele lat budował auta z dużymi, sześciocylindrowymi silnikami. Sławę i pieniądze miały mu jednak przynieść maluchy.

Austin chciał stworzyć auto popularne. W 1922 roku przedstawił legendarne auto małolitrażowe o nazwie Seven. Pierwszy Austin Seven miał chłodzony wodą silnik czterocylindrowy ze zdejmowaną głowicą cylindrów, o pojemności skokowej 747 cm3. Silnik rozwijał moc 10,5 KM przy 2400 obr/min. Skrzynia biegów była trzystopniowa. Ręczny hamulec działał na koła tylne, nożny na przednie. Koła miały szprychowe obręcze. Pojemność zbiornika paliwa wynosiła zaledwie 18 litrów. Masa własna wynosiła 360 kg. Do roku 1927 wyprodukowano aż 50 tysięcy tych samochodów.

Austin 7 (1927)

Na początku lat pięćdziesiątych pojawiły się plotki, że Austin zamierza powtórzyć sukces legendarnego autka z okresu międzywojennego. W 1951 roku zaprezentowano model A30. Był to pierwszy Austin z samonośnym nadwoziem. Po pięciu latach ofertę wzbogacono o typ A35.

Austin A30

Po fuzji Austin Motor Company z grupą Nuffield (w skład której wchodziły Morris, MG, Wolseley i Riley), w wyniku której powstało przedsiębiorstwo British Motor Corporation, dodatkowo, oprócz czterodrzwiowego czterocylindrowego A30 zaprezentowano tańszą wersję, dwudrzwiową. Model ten jednak nie cieszył się zbytnią popularnością. Przełom nastąpił dopiero w 1959 roku.

Austin A30

Mini, nazywany początkowo Austin Seven, by nawiązać do pierwszego Austina, powstał w powiązaniu z kryzysem sueskim z 1956 roku. Wtedy zaczęto uważać, że przyszłość  należy do samochodów małolitrażowych. Mimo licznych pochwał ze strony prasy fachowej, początkowo autko nie cieszyło się zbyt dużą popularnością.

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

Austin Mini Morris

Samochód zadebiutował jednocześnie jako Austin Seven 850 oraz Morris Mini Minor 850. Miał czterocylindrowy silnik o pojemności 848 cm3 i mocy 35 KM. Stworzył go Alec Issigonis. Rozstaw osi wynosił 2030 mm, a długość całkowita 3050 mm. Tak narodziła się legenda, która już na zawsze miała odwrócić bieg motoryzacyjnej historii.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

Honda NSX odnaleziona w rosyjskim lesie. Właściciel zostawił ją tam specjalnie Nowe dzieło Singera i Williamsa. Porsche 911 zwala z nóg Kłopoty Dębicy. Wadliwe opony Frigo 2 Koenigsegg z kolejnym rekordem. Agera RS najszybszym produkcyjnym samochodem na świecie VC-T - rewolucyjny silnik Infiniti w sprzedaży od 2018 roku Przejechał Chevroletem Corvette ponad milion kilometrów. Teraz oddał samochód do muzeum Jakich aut elektrycznych chcą Polacy? Są badania Powrót do przeszłości! Je Design bierze się za Seata Leona Cupra Najtańsi ubezpieczyciele. Ranking OC, AC i NNW Opel na francuskich częściach. Poznaliśmy szczegóły restrukturyzacji Rekord Seata pobity. Mercedes-AMG E63 S nowym królem "Zielonego Piekła" Pomiędzy Veloce a Quadrifoglio. Alfa Romeo Giulia może wkrótce dostać nową wersję