Tak rodził się Mercedes [geneza motoryzacji]

Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach, Emil Jellinek i Karl Benz - to nazwiska, które zmieniły historię motoryzacji.

Mercedes 35 PSMercedes 35 PS
Piotr Wielgus

Gottlieb Daimler rozpoczął swoją przygodę z motoryzacją od zatrudnienia się w fabryce Gasmotorenfabrik w Deutz koło Kolonii. Szybko ją jednak opuścił, inwestując fortunę i wkładając masę wysiłku w stworzenie własnego warsztatu testowego, który powstał w ogrodzie jego willi w Cannstatt. Wraz z Wilhelmem Maybachem usprawnili silnik z zapłonem iskrowym w takim stopniu, że powstała kompaktowa jednostka z możliwością zastosowania w różnego rodzaju pojazdach. W 1885 roku ta jednostka napędzała pierwszy motocykl świata (Daimler Reitwagen). Jego dopracowaną wersję Maybach i Daimler wbudowali rok później do pierwszego czterokołowego samochodu świata - Stahlradwagena. W tym samym czasie powstał trójkołowiec niejakiego Karla Benza.

Daimler Stahlradwagen
Daimler Stahlradwagen

Jedenaście lat po stworzeniu Stahlradwagena Wilhelm Maybach zaprzyjaźnił się z człowiekiem, bez którego nazwa Mercedes nigdy by nie zaistniała na rynku samochodowym. Emil Jellinek, biznesmen o znanej reputacji i zasobnym portfelu, mieszkał koło Wiednia, lecz miał także willę o wdzięcznej nazwie Mercedes w Nicei, we Francji. Nosiła ona imię jego córki. Podczas jednego w przyjęć w Nicei Jellinek dowiedział się o wyjątkowo nowatorskich pojazdach firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft i zamówił większą liczbę egzemplarzy, które z zyskiem sprzedał. W kwietniu 1900 roku DMG i Jellinek podpisali w willi Mercedes umowę o wspólnej sprzedaży samochodów pod nazwą, a jakżeby inaczej, Mercedes.

Mercedes 35 PS
Mercedes 35 PS

Pierwszym Mercedesem był model 35 PS, z czterocylindrowym silnikiem o pojemności niemal 6 litrów i mocą ukrytą w nazwie – 35 KM. Najważniejsze cechy techniczne Mercedesa 35 PS to: długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, nisko położony środek ciężkości i pochylona kolumna kierownicy. Cechami charakterystycznymi były także wyciągnięta wzdłuż forma i chłodnica typu "plaster miodu", która do dziś rozwiązuje problem chłodzenia silnika - stała się też dodatkowym znakiem rozpoznawczym marki.

Karl Benz Patent Motorwagen
Karl Benz Patent Motorwagen

Karl Benz był trzecim elementem układanki, dzięki której narodziła się motoryzacyjna potęga. Urodził się w 1844 roku. Studiował na politechnice w swoim rodzinnym mieście Karlsruhe, gdzie poznał Maksa Rose i Friedricha Wilhelma Esslingera. Założył z nimi w 1883 roku firmę Benz & Co. Rheinishe Gasmotorenfabrik w Mannheim. Tam zaprojektował pierwszy wóz silnikowy. 29 stycznia 1886 roku zgłosił swój patent na trójkołowy pojazd z silnikiem gazowym. On jednak zaczął współtworzyć Mercedesa dopiero ponad 20 lat później.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów