Samochody używaneAudiUżywane Audi A3 8L - typowe awarie i problemy

Używane Audi A3 8L - typowe awarie i problemy

Audi A3 I
Audi A3 I
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Audi
Artur Kuśmierzak
27.05.2011 21:00, aktualizacja: 30.03.2023 09:44

Audi dla wielu kierowców jest uosobieniem tego, co solidne i dość luksusowe, jednak ceny nowych modeli potrafią zwalić z nóg niejedną osobę, która marzy o takim aucie. Na szczęście polski rynek samochodów używanych jest nasycony ogromną liczbą egzemplarzy Audi.

Ci, którzy szukają niewielkiego miejskiego autka z nutą luksusu powinni zainteresować się modelem A3, który nie jest tak duży jak A4, ale też jest bardziej atrakcyjny i dynamiczny niż nieco pokraczne A2. Pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała w 1996 roku i bazowała na tej samej płycie podłogowej, na której później zbudowano VW Golfa IV, Audi TT oraz kilka innych aut z koncernu VW AG.

Audi A3 I
Audi A3 I© mat. prasowe / Audi

W 2000 roku auto przeszło drobny facelifting, a rok później do oferty dołączył 1,9-litrowy diesel TDI o mocy 101 koni mechanicznych. Produkcję A3 pierwszej generacji zakończono w 2003 roku, kiedy to z fabryk w niemieckim Ingolstadt i w brazylijskiej Kurytybie wyjechały ostatnie egzemplarze tego modelu. Samochód oferowany był z napędem na przednią lub obie osie. Ten kompakt premium z czterema pierścieniami na atrapie chłodnicy mógł być napędzany jednym z poniższych silników:

  • R4 8V 1,6 (101- 102 KM)
  • R4 20V 1,8 (125 KM)
  • R4 20V 1,8T (150- 180 KM)
  • R4 20V 1,8T (209- 225 KM) wersja S3
  • R4 8V 1,9 TDI (90- 110 KM) wtrysk bezpośredni
  • R4 1,9 TDI (101- 130 KM) pompowtryskiwacze

Spośród motorów benzynowych polecamy zarówno 1,6- i 1,8-litrowe R4. Szukający mocnych wrażeń powinni wybrać wersję S3, która jest jednak dość droga w eksploatacji ze względu na duży apetyt na paliwo.

Ci, którzy szczególnie cenią sobie oszczędność powinni kupić Audi A3 z 90-konnym 1,9-litrowy silnikiem TDI, z bezpośrednim wtryskiem. Ta jednostka nie będzie generowała tak wysokich kosztów utrzymania jak jej mocniejsza odmiana ponieważ nie posiada dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek.

Audi A3 I
Audi A3 I© mat. prasowe / Audi

Z palety silnikowej A3 8L odradzamy zakup A3 z jednostką wysokoprężną wyposażoną w pompowtryskiwacze, gdzie oprócz samych elementów podających paliwo podatne na awarie są: turbosprężarka, przepływomierz powietrza i dwumasowe koło zamachowymi. W autach z tym motorem wiele kłopotów przysparza też zawór recyrkulacji spalin EGR.

Same silniki należą do trwałych, usterkom ulega raczej ich osprzęt. W egzemplarzach z silnikami benzynowymi słabym punktem jest alternator. Awaryjny jest też układ kierowniczy, gdzie dochodzi do uszkodzenia uszczelniaczy w przekładni, objawami takiej usterki są wyciekający płyn układu wspomagania kierownicy, a także wyraźnie wyczuwalne drgania na kole kierownicy.

Audi A3 I
Audi A3 I© mat. prasowe / Audi

Ze względu na niskie zawieszenie niezwykle łatwo jest zniszczyć miskę olejową. Ponadto samo zawieszenie Audi A3 8L jest zbyt delikatne na polskie drogi, tu najczęściej uszkodzeniu ulegają: łączniki stabilizatora, sworznie wahaczy i amortyzatory. Najdroższe są jednak same wahacze, które również ulegają zużyciu eksploatacyjnemu. W tym przypadku w grę wchodzą tylko części oryginalne nie polecamy zamienników, które dość szybko poddają się na naszych drogach.

Audi A3 I
Audi A3 I© mat. prasowe / Audi

Pomimo ocynkowania nadwozia na dachu auta mogą pojawić się purchle rdzy. Użytkownicy narzekają też na łuszczący się lakier na klamkach i przyciskach wewnątrz auta. Z drobnych usterek pojawiających się w Audi A3 należy wymienić: niesprawność centralnego zamka, wypalające się wyświetlacze komputera pokładowego oraz wyrabiające się mechanizmy odsuwania przednich foteli w autach 3-drzwiowych.

Audi A3 I
Audi A3 I© mat. prasowe / Audi

Podsumowując, Audi A3 8L to niemiecki kompakt premium, który lata swojej świetności ma już za sobą. Co prawda jazda nim może nadal cieszyć i dawać dużo frajdy, ale jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz koszty naprawy z pewnością drastycznie uszczuplą nasz portfel. Najtańsze sztuki Audi A3 I kupimy  na rynku wtórnym już za około 8000 zł.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (27)