Historii marki Ford część 5, czyli kultowy Escort [geneza motoryzacji]

Ford Escort MKII

Ford Escort MKII

W 1967 roku brytyjski oddział Forda hucznie zakończył produkcję modelu Anglia. Wielu dziwiło się, że tak popularne auto zeszło z taśm produkcyjnych. Gdyby wiedzieli, jaka będzie historia jego następcy…

Ford dla swojego nowego modelu wybrał nazwę Escort. Samochód miał tylny napęd i manualną , czterobiegową skrzynię. Wygląd nawiązywał do Anglii, a później do wersji dwu — i czterodrzwiowej dołączyły także van i trzydrzwiówka. Escorty MK1 oferowane były z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,1, 1,3 i 1,6 litra. Na początku produkcji oferowano także motor 0,9 l, ale nie cieszył się zbytnią popularnością. Escort sprzedawał się tak świetnie, że część jego produkcji przeniesiono do Niemiec i postanowiono mocniej ruszyć na podbój Europy.

Historii marki Ford część 4

Pojawienie się drugiej serii w 1975 roku nie było już tak wielkim wydarzeniem, ale umocniło pozycję tego modelu w Europie. Escort MK II był właściwie jedynie faceliftingiem pierwszej serii, a prawdziwe zmiany pojawiły się w roku 1980 wraz z odsłoną MK III.

Ford Escort MKI

Samochód diametralnie mienił swoje oblicze, a gamę silnikową rozszerzono. Escort został wyposażony w nowoczesną benzynówkę 1,4 i pojawił się w ofercie także silnik Diesla o pojemności 1,6 litra. Przeniesiono także napęd z tyłu na przód, a rok od premiery Ford zdecydował się na wprowadzenie wersji hatchback. Potem do gamy dołączył kabriolet, a w połowie lat osiemdziesiątych modele XR3 i RS Turbo. Ford postanowił też na rynek limuzynę na bazie Escorta — nazwał to auto Orion.

Ford Escort MK III

Kolejną metamorfozę najpopularniejszy model Forda przeszedł w 1986 roku. Lifting był jednak niewielki i o prawdziwych modyfikacjach możemy mówić dopiero w przypadku wersji MK V. Samochód nabrał opływowych kształtów, a w gamie pojawiło się także kombi. Escort dostał też nowe mocniejsze serce - szesnastozaworowy silnik 1,8, a później wersję 2,0, która rozwijała już 150 KM. W roku 1991 Ford zaprezentował także wersję Cosworth. Pod maską auta znalazł się turbodoładowany silnik 2,0 o mocy 220 KM. Samochód miał napęd na obie osie.

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

Ford Escort RS Cosworth 1995

W 1995 roku nastąpiła kolejna duża zmiana stylistyki Escorta. Auto stało się bardziej owalne, Ford wprowadził także szereg nowinek, które miały wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa. Była to ostatnia wersja Escorta. W 1998 roku marka ogłosiła, że jej nowy model, Focus, oficjalnie zastąpi Escorta. Ostatni egzemplarz kultowego auta opuścił linię produkcyjną w Dagenham w hrabstwie Essex we wrześniu 2000 roku.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Aktualności:

Nowy model McLarena w 2015 roku [aktualizacja] Aston Martin testuje panele słoneczne na swoich samochodach Nissan Navara od Nismo Kobiety wybrały swój samochód roku Zlicytowano najdroższe numery rejestracyjne świata Sebastian Vettel po trzech dniach w Scuderia Ferrari Suzuki Wagon R+ z wadliwymi poduszkami powietrznymi Problem z hamulcami w Jaguarach XJ Poważna awaria silnika w 14 tysiącach samochodów Toyoty BMW serii 5 GT z dieslem do serwisu Range Rover Evoque Cabrio prawdopodobnie w przyszłym roku WEC 2014 São Paulo: triumf Porsche, mistrzostwo Toyoty Ciąg dalszy opery mydlanej Saaba Mark Webber nie pamięta swojego wypadku w Sao Paulo BMW 2 Active Tourer z napędem xDrive Tajemniczy muł testowy LaFerrari - będzie spider? Mercedes-Benz SL63 AMG World Championship 2014 Collector's Edition Chiny staną się głównym odbiorcą Volvo Wzmocniony Seat Leon Cupra Drogowe samochody McLarena nie dostaną silników Hondy Ford Ranger po kuracji odmładzającej [wideo] BMW przedstawia najdroższy lakier w swojej ofercie Jazda z pijanym kierowcą to gra o życie. Zagrasz? Potężna kraksa Marka Webbera w Sao Paulo!

Popularne w tym tygodniu:

To już nie jest specjalna wersja Volvo. Poznajcie Polestar 1 Poduszki powietrzne dla dzieci. Jest pierwsze takie rozwiązanie Nowe auto Kena Blocka. W przeszłości jeździł nim Krzysztof Hołowczyc Honda z ambitnymi planami elektryfikacji. Hybrydowa CR-V to dopiero początek Ekstremalna wersja legendarnego Mercedesa do kupienia w Polsce Lexus pracował nad jednym lakierem kilkanaście lat. Co go wyrożnia? Nowe Audi A7 Sportback. Wciąż kontrowersyjne, nadal efektowne Porsche przechodzi na subskrypcję. Zmieniasz auta jak rękawiczki Electric Explorer African Challenge 2018. Z Afryki do Polski… autem elektrycznym! Będą sportowe SUV-y od Hyundaia? Pracuje nad tym spec z BMW Nissan Leaf II od Nismo. Auto elektryczne też może być ekscytujące Amerykanie sprawdzili bezpieczeństwo aut od strony pasażera. Wyniki wciąż nie zachwycają