Różowe lata siedemdziesiąte, czyli historii BMW część 5 [geneza motoryzacji]

Modele klasy średniej, które BMW wprowadziło w latach 60., zapewniły marce solidną podstawę do dalszego rozwoju. Z raz wytyczonej drogi Bawarczycy nie chcieli już zejść.

BMW E21BMW E21
Piotr Wielgus

Wraz z tzw. Nową Klasą BMW zaprezentowało czterodrzwiowego sedana, o którym pisaliśmy w poprzedniej części. Aby uzupełnić wszelkie braki w ofercie, od 1966 roku w gamie BMW pojawił się także dwudrzwiowy 1600. Samochód, który początkowo nie wzbudzał zbyt wielkiego zainteresowania, stał się bestselerem. Dwa lata po rozpoczęciu produkcji pojawiła się najsilniejsza wersja o mocy 120 KM, oferowana także jako kabriolet.

BMW 1600 cabriolet
BMW 1600 cabriolet

Prawie w tym samym czasie BMW zaprezentowało eleganckie coupe o oznaczeniu 2000C. Projekt pochodził z rodzinnego zakładu, lecz jego realizację zlecono renomowanym zakładom Karmann w Osnabruck. Pierwotna wersja tego dynamicznego i zwrotnego samochodu dość szybko jednak została poddana przeróbkom. W 1968 roku powstała bardziej dojrzała wersja o nazwie 2800CS, z wydłużoną maską i kilkoma udoskonaleniami, głównie optycznymi. Wersja 3,0 Csi, produkowana od 1971 roku została wyposażona w silnik o mocy 200 KM z wtryskiem paliwa.

BMW 2000 CS
BMW 2000 CS

W latach 1970-1993 przewodniczącym zarządu BMW był Eberhard von Kuenheim. Pod jego egidą obrót BMW wzrósł osiemnastokrotnie, a  produkcja samochodów osobowych czterokrotnie. W 1973 r. przeprowadzono się do tzw. Vierzylinder (Czterocylindrowiec) – nowego budynku głównego zarządu w okolicy Monachijskiego Parku Olimpijskiego.  Budynek naszkicował wiedeński architekt Karl Schwanzer. We wczesnych latach 90. otwarto tam Centrum Badawczo Inżynieryjne, czyli tzw. Fabrykę Pomysłów BMW. Centrum do dziś zajmuje się stylizacją, konstrukcją, budową prototypów i testami.

BMW 2800 CS
BMW 2800 CS

To tam powstała kolejna legenda BMW i jeden z najlepszych samochodów tej marki, który BMW jeszcze bardziej spopularyzował i dał kolejny mocny atut do ręki. Mowa o E21, czyli protoplaście serii 3. Dostępny był jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet. Do napędu używano benzynowych silników R4 i R6. Moc przenoszona była tradycyjnie dla BMW na oś tylną. Samochód został zastąpiony przez model E30. Łącznie wyprodukowano 1 364 039 egzemplarzy.

BMW E21
BMW E21

E30 to pierwsze auto oficjalnie nazywane już serią 3 BMW. Ten model BMW był dostępny w wielu odmianach nadwoziowych i silnikowych, z których najsłabszą odmianą jest 324d, a najmocniejszą M3. BMW E30 było też dostępne w wersji z napędem na 4 koła (BMW 325ix). Model M3 E30 w ciągu niecałych 5 lat startów zdobył ponad 50 tytułów oraz 1500 pojedynczych zwycięstw, co czyni go najbardziej utytułowanym samochodem klasy GT na świecie.

BMW E30 cabrio
BMW E30 cabrio
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy