Jak dobrać wycieraczki? - poradnik

Widoczność podczas jazdy to ważna kwestia. Od dobrze wyczyszczonych szyb zależy, czy będziemy w stanie poprawnie ocenić odległość oraz zauważyć na przykład wchodzącego na drogę przechodnia. Dobrze więc wiedzieć, kiedy należy wymienić wycieraczki i jak je dobrać.

Wycieraczka bez stelaża

Wycieraczka bez stelaża

Diagnoza stanu wycieraczek

Od stanu wycieraczek zależy w dużej mierze widoczność drogi przy złych warunkach pogodowych. Nie trzeba być ekspertem, aby rozpoznać, kiedy należy je wymienić. Na co trzeba zwracać uwagę?
• Istotne jest to, czy podczas pracy wycieraczek powstają smugi. Jeżeli nie ma ani jednej, to znaczy, że ich wymiana nie jest konieczna.
• Jeśli stale pojawia się trzy smugi lub więcej poza centralnym polem widzenia, wymiana również nie jest wymagana.
• Jeśli w centralnym polu widzenia zostaje jedna stała smuga bądź więcej, to zaleca się wymianę.
• Jeżeli zostają szerokie smugi na całej szerokości wycieranej powierzchni, należy wymienić pióra na nowe.
• W przypadku występowania tarcia lub piszczenia podczas pracy wycieraczek powinno się je niezwłocznie wymienić.
• Jeżeli gumowa część robocza zaczyna się odrywać od stelaża, to trzeba natychmiast wymienić pióra.

Kontrola stanu wycieraczek

Zakup

Po zdiagnozowaniu stanu wycieraczek należy wybrać się do sklepu motoryzacyjnego bądź hipermarketu. Dostępnych jest tam wiele rodzajów piór różnych producentów. W każdym profesjonalnym punkcie sprzedaży znajduje się katalog, który umożliwia dobór produktu odpowiedniego do marki i modelu samochodu. W przypadku hipermarketu nie ma pewności, że taki spis z długościami w zależności od pojazdu będzie dostępny.

Wycieraczki o różnej długości

Wtedy najlepiej zabrać zużyte pióro ze sobą, aby na miejscu znaleźć odpowiednik. Przeważnie lewa wycieraczka jest dłuższa od prawej, co wynika z geometrii szyby. Dla przykładu w Renault Fluence jedna ma długość 600 mm, a druga 400 mm.
Istotne jest, aby przy zakupie wycieraczek sprawdzić ich mocowanie. Większość znanych producentów dodaje do zestawu adaptery, które pasują do większości zaczepów stosowanych w samochodach. Warto jednak upewnić się wcześniej, niż później wymieniać czy reklamować towar.

Rodzaj wycieraczek

Gdy już ustalimy długość, musimy wybrać rodzaj wycieraczek. Na rynku dostępne są dwie odmiany: ze szkieletem lub bez niego. Pierwszy typ ma metalowy stelaż, który dociska część roboczą do szyby. Do niego właśnie przymocowana jest guma zbierająca wodę z szyby.
Drugi typ wycieraczek jest pozbawiony metalowej konstrukcji. Takie wycieraczki nazywa się potocznie bananami. Jest to konstrukcja hybrydowa. Stelaż jest zintegrowany z częścią roboczą. Jest to możliwe dzięki temu, że wykorzystany do budowy materiał ma właściwości sprężyste. W związku z tym niepotrzebne są elementy dociskające gumę do szyby. Jedynym typowym elementem jest mocowanie do ramienia wycieraczki.

Które wycieraczki wybrać? Za prostymi, stosowanymi od lat wycieraczkami ze stelażem przemawia cena. Komplet kosztuje około 50 zł. Jeżeli jednak wybierzemy opcję ze spojlerem, cena może trochę wzrosnąć. Spojler stosuje się po to, aby wycieraczka była dociśnięta do szyby przy wyższych prędkościach jazdy.

Zobacz również: Goodyear - konferencja

Pióra bez stelażu są nieco droższe: 80–100 zł za komplet. Lepiej przylegają one do szyby, a co za tym idzie – efektywniej zbierają wodę i czyszczą szybę z zabrudzeń. Charakteryzują się również cichszą pracą oraz mniejszym oporem powietrza. Zaletą tego typu rozwiązań jest brak możliwości skorodowania stelaża. Dlatego między innymi zdecydowanie trudniej jest zdjąć wycieraczkę z mocowania.

Wycieraczki ze stelażem bądź bez niego

Kupowanie wycieraczek w supermarkecie z pewnością będzie tańsze. Nie oznacza to jednak, że będą one tak samo trwałe jak ich droższe odpowiedniki. Poza tym w tego typu sklepach zazwyczaj nie sprzedaje się kompletów. Trzeba wziąć ze sobą dwie wycieraczki, żeby dobrać odpowiednią długość.

Prawidłowa eksploatacja

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, aby kontrolować stan piór. Powinno się oczyszczać gumowe elementy z błota i brudu. Zimą nie należy próbować ściągać lodu z szyby, ponieważ przez to wycieraczki szybciej się zużywają. W okresie zimowym lepiej mieć w samochodzie skrobaczkę bądź uzbroić się w cierpliwość i spokojnie czekać, aż ogrzewanie zrobi swoje.

Mało kto wie, że również płynny wosk źle wpływa na pracę wycieraczek. W związku z tym po każdym myciu auta i woskowaniu go płynnym woskiem należy odtłuścić szyby.

Źródło: materiały własne

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki eksploatacyjne

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Jak wybrać i zamontować hak holowniczy – poradnik Usterki w silniku ZS, które mogą się zdarzyć zimą... Opony z kolcami – budowa, przeznaczenie, gdzie można ich używać Jak holować przyczepę – poradnik Zimowe wyjazdy autem na narty - kompendium wiedzy [poradnik] Jak wybrać łańcuchy śniegowe - poradnik Jak przewozić zwierzęta w samochodzie - poradnik Jak wymienić klocki hamulcowe - poradnik Paliwa zimowe dla silników ZS od strony technicznej Zestaw naprawczy czy koło zapasowe? - poradnik Lakierowanie na mokro - na czym polega? Silnik krokowy - budowa, zasada działania, funkcjonowanie Wyciągarki – budowa, działanie, obsługa Co jest niezbędne do off-roadu? Jak zamontować fotelik samochodowy? [poradnik] Rozrząd - rodzaje napędu Jak zamontować boks dachowy [poradnik] Paliwa zimowe – dlaczego warto je stosować? Alternator – budowa, usterki, sposób działania Kabriolet z dachem materiałowym czy metalowo-szklanym? - różnice techniczne Paliwa zimowe - czym właściwie są? Jak otworzyć zamarznięte drzwi? [poradnik] Po co i jak glinkować karoserię [poradnik] Akumulator – kiedy wymieniać, jak dobierać?

Popularne w tym tygodniu:

Czy da się kupić auto za 800 zł i nim jeździć? Sprawdzamy, ile to naprawdę kosztuje Od 16 listopada na stacjach zimowe paliwo. Co oferują najwięksi gracze? Płyn do spryskiwaczy wymieniaj na zimowy już teraz. Oto najprostsza metoda Zimowe opony do auta segmentu D. Test GTU 2017 Skąd wziąć oryginalne części do nietypowego pojazdu? To spory problem dla ubezpieczyciela