Postępowy? – JE Design Cayenne Turbo Progressor (2012)
Jeśli podoba Ci się Gemballa Cayenne Tornado, ale nie stać Cię na nią, to teraz możesz zwrócić się do firmy JE Design, by kupić podobne do Gemballi auto o nazwie Progressor. Czy to jednak tak postępowe auto?
29.07.2012 | aktual.: 13.10.2022 13:58
O Porsche Cayenne Turbo napisano już wszystko, i to kilka razy, więc nie ma sensu powtarzać znowu tego, że jest to SUV o niewiarygodnie mocnym silniku. Warto za to przypomnieć parametry jednostki napędowej.
Do napędu tego „terenowego” kombi Porsche wykorzystuje widlastą 8-cylindrową jednostkę napędową M48.70. Jest to 4,8-litrowy motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami, który ma moc 500 KM (przy 6000 obr./min) i moment obrotowy 700 Nm (przy 4500 obr./min).
Modyfikacje przeprowadzone przez firmę JE Design doprowadziły do wzrostu mocy do 610 KM. Co prawda tuner nie podaje sposobu, w jaki udało mu się podkręcić silnik, ale z pewnością chodzi o poprawki w centralnej jednostce sterującej.
Te 610 KM trafia najpierw do 8-biegowego automatu, a stamtąd do wszystkich czterech kół. W błędzie jest jednak ta osoba, której zdaje się, że Progressor jest w stanie poruszać się choćby w takim terenie jak zwykłe Cayenne.
Jest to niemożliwe z kilku powodów. Pierwszym z nich są koła z 22-calowymi felgami i niskoprofilowymi oponami. Drugim jest obniżone zawieszenie. W tym przypadku sprawę „przyziemienia” załatwiono modyfikując oprogramowanie pneumatycznego zawieszenia. Trzecim powodem jest zastosowany przez JE Design pakiet nadwoziowy.
Zestaw stylistyczny składa się z całkiem dużej ilości elementów, spośród których wyróżnia się pokrywa silnika z wylotami wentylacyjnymi oraz sporym garbem na środku. Do tego są oczywiście nowe przednie i tylne zderzaki, poszerzające nakładki na błotniki oraz listwy przyklejone do progów, a także tylny spojler dachowy. Najsłabiej w tym wszystkim wygląda wielki wlot powietrza z przodu.
Moim zdaniem JE Design nie jest wozem specjalnie odbiegającym od innych przerobionych Porsche Cayenne.
Całość nie jest tak droga jak tuning Gemballi, bo kosztuje 28 038 euro, ale po przeliczeniu na złotówki robi się ponad 100 000 zł.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M48.70
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4806 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 610 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 126,93 KM/l (seryjny – 104,04 KM/l)
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna Tiptronic S
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 358 mm
- Koła przednie: 10,0 x 22”
- Koła tylne: 10,0 x 22”
- Opony przednie: 295/30 R 22
- Opony tylne: 295/30 R 22
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2245 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,68 kg/KM (seryjny – 4,49 kg/KM)
- Długość: 4846 mm
- Rozstaw osi: 2895 mm