Używany Mercedes W126 SEC - gangsterskie coupe
Na ogół samochody zabytkowe kojarzą się wszystkim ze starym Fordem T. W motoryzacji funkcjonuje jednak takie pojęcie jak youngtimer. Określa się nim te samochody zabytkowe, które powstały najdalej przed około 40 laty, a więc zachowują cechy aut zabytkowych i nadają się do codziennego użytkowania. Dzisiaj idealny przykład youngtimera, Mercedes W126 SEC.
12.01.2011 | aktual.: 30.03.2023 09:58
Mówi się, że prawdziwy fan motoryzacji powinien chociaż raz w swoim życiu mieć Alfę Romeo. Po co? Aby przekonać się, że te auta mają duszę, która zaklęta jest we włoskiej stylistyce oraz kapryśności. Jeżeli ktoś kiedykolwiek chciałby sporządzić listę aut, po których można rozpoznać, że w żyłach kierowcy płynie benzyna, z całą pewnością tuż obok Alf znalazłby się na niej ten Mercedes.
Luksus ponad wszystko
Niemcy zabrali się za konwersję najbardziej luksusowej limuzyny ze swojej oferty w najbardziej luksusowe coupe. Pod koniec 1980 roku zostały wyprodukowane 4 pierwsze egzemplarze modelu SEC. Były to 3 modele w wersji 380 SEC oraz 1 Mercedes 500 SEC. Za oficjalny początek produkcji tego auta uznaje się jednak rok 1981 - wtedy samochód trafił na rynek.
Auto prezentowało się wprost fenomenalnie i od razu zyskało grono miłośników, z których jednak nie wszyscy mogli sobie pozwolić na zakup, bądź co bądź, luksusowego coupe. Określenie luksus w odniesieniu do SEC to nie przesada. Wielka hedonistyczna gwiazda na atrapie chłodnicy to tylko wierzchołek góry lodowej.
Jednostki napędowe
- 380 SEC - 3839 cm3 pojemności skokowej, 8 cylindrów w układzie V, moc: 204KM i 315 Nm montowany w latach 1980-1985, łącznie wyprodukowano 12 337 sztuk
- 420 SEC - 4196 cm3 pojemności skokowej, 8 cylindrów w układzie V, moc: 1985-1987 218 KM (204 KM z katalizatorem) i 330 Nm momentu obrotowego, 1987-1991 231 KM (224 KM z katalizatorem) i 335 Nm momentu obrotowego, łącznie wyprodukowano 3644 sztuki
- 500 SEC - 4973 cm3 pojemności skokowej, 8 cylindrów w układzie V, moc: 1980-1985 231 KM i 405 Nm momentu obrotowego, 1985-1991 252 KM i 390 Nm momentu obrotowego, łącznie wyprodukowano 30 184 sztuki
- 560 SEC - 5547 cm3 pojemności skokowej, 8 cylindrów w układzie V, moc: 1985-1987 272 KM (242 KM z katalizatorem) i 430 Nm momentu obrotowego, 1987-1991 300 KM (279 KM z katalizatorem) i 455 Nm momentu obrotowego, łącznie wyprodukowano 28 929 sztuk
Tak duże jednostki napędowe stały się skutecznym odstraszaczem wszystkich młodych kierowców, których pociąga tylny napęd oraz ekstrawagancki wygląd coupe. Każdy silnik sprzężony był wyłącznie ze skrzynią automatyczną, co dodatkowo nie wpływa dobrze na ekonomię jazdy. Topowy 560 SEC w 300 konnej wersji może spalić w mieście 25 litrów paliwa na 100 kilometrów.
Nie bez powodu więc zbiornik paliwa w tym aucie ma pojemność aż 90 litrów. Oczywiście istnieje możliwość zamontowania instalacji LPG, jednak czy naprawdę warto wtedy kupować to auto? Jest tyle innych youngtimerów z mniejszymi silnikami.
Eksploatacja, koszty i utrzymanie
Wspaniała podróż, którą ze względu na koszty warto dawkować sobie z umiarem. Samo auto nie jest bardzo drogie - ceny rozpoczynają się już od kilkunastu, a kończą na około 30-35 tysiącach złotych za naprawdę bardzo zadbane egzemplarze od kolekcjonerów. Nie warto oszczędzać. W poszukiwaniu części zamiennych należy udać się wyłącznie do hurtowni, trudno będzie dostać podzespoły w mniejszych sklepach czy znaleźć je w Internecie.
Spośród wszystkich aut dostępnych obecnie na rynku najtrafniej będzie porównać SEC do Bentleya Brooklands. Jest duży, luksusowy i wszędzie, gdzie się pojawi, robi na wszystkich niesamowite wrażenie. Współczesnym odpowiednikiem W126 Coupe w ofercie Mercedesa jest model CL, który w wersji podstawowej kosztuje w Polsce od 553 500 zł wzwyż.
Shelby Mustang GT-500 dzięki filmowi "60 sekund" zyskał sobie przydomek Eleanor. W Polsce Mercedes SEC również przyjął przydomek z dużego ekranu. W "Świadku koronnym" i serialu "Odwróceni" Robert Więckiewicz grający gangstera z grupy pruszkowskiej jeździł Mercedesem 500 SEC, którego nazywał "Ślicznotką".
Ceny wybranych części zamiennych:
- Wahacz przód - 100-220 zł
- Szyba przednia - 250 zł
- Zderzak przedni - 250-400 zł
- Zderzak tylny - 250-350 zł
- Błotnik przedni lewy - 130-150 zł
- Reflektor przedni 180-300 zł