"Wszyscy pasażerowie byli narażeni". Pytamy eksperta o kwestię bezpieczeństwa w autobusie

25 czerwca na trasie S8 w Warszawie doszło do tragicznego wypadku z udziałem autobusu miejskiego, w którym zginęła 1 osoba, a 21 zostało rannych. Zapytaliśmy eksperta, czy konstrukcja pojazdu zachowała się prawidłowo i czy zajmowane przez pasażerów pozycje mogły mieć wpływ na obrażenia.

W konstrukcji autobusu największą uwagę skupia się na wytrzymałości przedniej, tylnej i bocznej części pojazduW konstrukcji autobusu największą uwagę skupia się na wytrzymałości przedniej, tylnej i bocznej części pojazdu
Źródło zdjęć: © fot. WP
Filip Buliński

Wszyscy wiemy, jak zachowa się samochód podczas wypadku. Wystarczy obejrzeć jeden z wielu testów zderzeniowych. A co w przypadku autobusu? Zapytaliśmy eksperta, jak wygląda konstrukcja takiego pojazdu oraz czy przerwanie przegubu, do którego doszło podczas feralnego wypadku, było normalnym zachowaniem.

  • W czasie przechyłki, bo widzimy, że jest ona znaczna, mogło dojść do uszkodzenia przegubu, który projektowany jest w granicach pewnych obciążeń, przede wszystkim w płaszczyźnie równoległej do podłoża - mówi w rozmowie z Autokult.pl inż. Zbigniew Jabłoński, biegły sądowy ds. techniki samochodowej i wypadków drogowych. - Z tym że są jeszcze przewidziane pewne ruchy w pionie. W końcu droga nie jest zawsze równa. Ale nie są zaprojektowane do aż takiego przełamania, do jakiego doszło podczas tego wypadku - dodaje.
  • Badania homologacyjne są przede wszystkim robione na przednią, tylną i boczną część, ponieważ są to powierzchnie pojazdu najczęściej narażone na uderzenia. Konstrukcja szkieletu dachu to konstrukcja nośna, ale nie jest ona tak odporna na uderzenia, jak wspomniane wcześniej powierzchnie - mówi inż. Zbigniew Jabłoński.

Mówi się, że zarówno w samolocie, jak i samochodzie są tzw. bezpieczne miejsca, których zajęcie statystycznie wiąże się z odniesieniem mniejszych obrażeń. Czy podobna teoria dotyczy także autobusów miejskich? Oczywiście, niektóre obszary są szczególnie niebezpieczne, jak np. bliskie sąsiedztwo drzwi czy wspomniany przegub, ale jak zapewnia ekspert, to tylko teoria.

  • Trudno mówić o bezpiecznych miejscach w autobusie, ponieważ każdy wypadek jest inny. Kto mógł przewidzieć, że tego dnia autobus spadnie ze skarpy? Przy takiej sytuacji praktycznie wszyscy pasażerowie narażeni byli na gwałtowne przemieszczenie, a w związku z tym na uderzenia o wystające części foteli czy elementów nośnych i doznanie obrażeń - stwierdza mój rozmówca. - Wypadki są różne i tak samo różne elementy autobusu są narażone na deformacje, z czym się wiążą obrażenia pasażerów i nigdy nie da się przewidzieć, co się może stać. To jest zwykłe teoretyzowanie - podsumowuje ekspert.

Jak widać, każdą sytuację należy rozpatrywać indywidualnie, a własne upodobania czy teorie dotyczące tego, czy bezpieczniej jest siedzieć tyłem, przodem, czy od wewnętrznej, sprawdzą się tylko w konkretnych sytuacjach. Miejmy jednak nadzieję, że nikt z nas nie będzie się musiał o tym przekonywać.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej