Warto dopłacić za system zapobiegający tylnym zderzeniom. Dane IIHS-u

"Elektronika nie powinna przeszkadzać kierowcy" - mawiają konserwatywni miłośnicy motoryzacji. "Chyba że kierowca robi coś głupiego" - dodają ci, którym sympatia dla zapachu benzyny nie przysłania zdrowego rozsądku. Potwierdzają to Amerykanie.

Lusterka nie zawsze wystarczają, a rachunek za błąd może być spory.Lusterka nie zawsze wystarczają, a rachunek za błąd może być spory.
Źródło zdjęć: © Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W 2022 r. system zapobiegania zderzeniom czołowym stanie się w Europie obowiązkowym wyposażeniem nowych samochodów. A co z podobnym układem, ale działającym do tyłu? Unijne przepisy nie nakażą stosowania takich asystentów, ale według amerykańskiego IIHS-u warto dopłacić za takie wyposażenie. Być może nie uratuje to nikomu życia, ale taki wydatek należy rozpatrywać w kategorii inwestycji o pewnej stopie zwrotu.

Zajmująca się kwestiami bezpieczeństwa instytucja z USA sprawdziła dane o zdarzeniach drogowych aut Subaru z lat 2015-2018 oraz General Motors z lat 2014-2015. Ja się okazało, w przypadku egzemplarzy wyposażonych w system zapobiegania tylnym kolizjom stwierdzono o 10 proc. mniej zgłoszeń ubezpieczeniowych w ramach odpowiednika naszego AC oraz aż o 28 proc. mniej zgłoszeń dotyczących kolizji na wstecznym biegu w ramach odpowiednika polisy OC. Nie ma jednak co liczyć na znaczny wzrost bezpieczeństwa dla siebie i innych uczestników ruchu. Z wyliczeń IIHS-u wynika, że system ogranicza uszkodzenia ciała w wypadkach jedynie o 1,5 proc. Dla porównania system zapobiegania kolizjom czołowym poprawia tu sytuację aż o 24,4 proc.

Każdy wie, że przed rozpoczęciem manewru cofania należy dokładnie się rozejrzeć. Konia z rzędem jednak temu, kto przez lata jazdy samochodem choć raz nie użył wstecznego z nadmierną lekkomyślnością. Elektronika może być wtedy na wagę złota.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne