WAŻNE
TERAZ

"Zagrożenie atakiem". Uruchomiono syreny ostrzegawcze w Świdniku

Warszawskie autobusy na kartach historii

Od sześciu lat w Warszawie odbywa się połączony z Nocą Muzeów Międzynarodowy Zlot Autobusów Zabytkowych. Ta inicjatywa organizowana przez warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej pozwala starszym ludziom przypomnieć sobie, czym kiedyś jeździli do pracy, a młodszym poznać historię, która obecnie została zastąpiona nowoczesnymi niskopodłogowcami. Zobaczcie, jakie autobusy kiedyś jeździły po drogach, a jak wyglądają one teraz.

Międzynarodowy Zlot Autobusów Zabytkowych (fot. Krystian Jacobson)Międzynarodowy Zlot Autobusów Zabytkowych (fot. Krystian Jacobson)
Marek Adamowicz

Chausson APH47/APH48/APH491. Chausson APH47/APH48/APH49

Chaussony sprawiały problemy w użytkowaniu. Już w pierwszym kwartale 1948 roku zostało unieruchomionych 10 egzemplarzy z powodu braku części zamiennych. Francuskie autobusy były dość wrażliwe na jakość paliwa. Ostatniego zakupu Chaussonów dokonano w 1949 roku. Później z powodów politycznych zrezygnowano z zakupów. W późniejszych latach do Warszawy trafiły jeszcze używane autobusy z niektórych PKS-ów. Przez cały okres użytkowania Chaussonów po stołecznych ulicach jeździło 211 autobusów. Obecnie warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej przeprowadza remont jednego Chaussona APH48.

Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)
Chausson APH47/APH48/APH49 (źródło: przegubowiec.com)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

JELCZ 272 MEX2. Jelcz 272 MEX

Można powiedzieć, że Jelcze 272 MEX wraz z międzymiastowymi modelami 043 zmotoryzowały polską komunikację publiczną. Ich mankamentami były przestarzała konstrukcja i wysoka (88,5 cm) podłoga. Przestronność wnętrza i trwałość także nie powalały na kolana. Rocznie do stolicy przybywało ponad 100 sztuk tych autobusów. Za czas świetności można uznać rok 1971, kiedy to do stolicy przyjechało 335 "ogórków". W całej warszawskiej karierze Jelczy 272 MEX było 1766 egzemplarzy.

Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz MEX 272 (źródło: przegubowiec.com)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

MPA AP-62/Jelcz AP-02/Jelcz 0213. MPA AP-62/Jelcz AP-02/Jelcz 021

Wady tej innowacyjnej konstrukcji to niewielka zwrotność i problemy z przegubem. Wyeliminowali je konstruktorzy Jelcza, którzy po przekazaniu dokumentacji przystąpili do udoskonalania pierwszego przegubowego autobusu. Wysoka oś utrudniająca wsiadanie oraz zachodzenie przyczepy na zakrętach spowodowały konieczność wprowadzenia zmian. Skrócenie całego autobusu o 2 m i zastosowanie innej tylnej to cechy wyróżniające Jelcza 021. W całej karierze tego projektu przez stołeczne ulice przewinęło się 460 przegubowych "ogórków".

MPA AP-62
MPA AP-62
Jelcz AP02 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz AP02 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz 021 (źródło: przegubowiec.com)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

SAN H-1004. SAN H-100

Konstrukcja tego pojazdu opierała się na nitowanej ramie podłużnicowej. Już w fazie projektowej autobus uchodził za przestarzałą konstrukcję, ponieważ projekt podwozia ramowego został zaczerpnięty z samochodu ciężarowego pokazanego w 1919 roku. W zależności od wersji jako napęd służyła jednostka benzynowa mocy o 105 KM (miejska) lub silnik Diesla o mocy 100 KM (podmiejska). W odmianie podmiejskiej autobus mógł przewieźć 41 osób. Miejska odmiana miała 19 miejsc siedzących, a do pojazdu mogło wsiąść maksymalnie 62 pasażerów. SAN H-100 rozwijał prędkość 75 km/h.

SAN H-100B (źródło: KMKM Warszawa)
SAN H-100B (źródło: KMKM Warszawa)
SAN H-100B (źródło: KMKM Warszawa)
SAN H-100B (źródło: KMKM Warszawa)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

JELCZ PR100 BERLIET5. JELCZ PR100 BERLIET

Jelcza PR100 Berliet napędzał 8-cylindrowy widlasty silnik wysokoprężny o pojemności 6,92 l i mocy 170 KM. Za przeniesienie napędu na koła odpowiadała półautomatyczna, 4-biegowa skrzynia biegów. Mocny silnik zapewniał dobrze przyspieszenie i potrafił rozpędzić autobus nawet do 100 km/h. Głównym mankamentem Jelcza PR100 był brak drzwi w tylnej części, co utrudniało wysiadanie podczas dużego tłoku. Na podstawie projektu Berlieta Jelcz opracował kilka własnych konstrukcji, które do dzisiaj można zobaczyć na ulicach polskich miast.

Jelcz PR100 Berliet (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz PR100 Berliet (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz PR100 Berliet (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz PR100 Berliet (źródło: przegubowiec.com)
Jelcz PR100 Berliet (źródło: KMKM Warszawa)
Jelcz PR100 Berliet (źródło: KMKM Warszawa)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

IKARUS 2806. IKARUS 280

Do Ikarusa 280 mogło wsiąść 175 pasażerów (35 miejsc siedzących i 140 stojących). Przez cały okres kariery przegubowego węgra było kilka jego wersji. Niektóre miały harmonijkowe drzwi, inne dwuskrzydłowe. Większość wyposażona była w ręczne skrzynie biegów, jednak w końcowych fazach dostaw stosowano skrzynie automatyczne. Ikarusy 280 miały wówczas 12-litrowe silniki MAN-a o mocy 310 KM. Ostatnie Ikarusy 280 z 250-konnymi silnikami RABA zostały dostarczone do Warszawy w 1998 roku. W sumie po warszawskich ulicach jeździło 2012 Ikarusów 280.

Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 280 (źródło: KMKM Warszawa)
Ikarus 280 (źródło: KMKM Warszawa)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

IKARUS 2607. IKARUS 260

W pewnym momencie kariery Ikarusa 260 w Warszawie okazało się, że są spore nadwyżki taboru i niektóre autobusy wyjeżdżały na linie rzadko albo wcale. Wtedy pojawiła się innowacyjna myśl wydłużenia solówek. Przebudowa polegała na ucięciu tylnego mostu, zamontowaniu przegubu i podczepieniu przyczepy od kasowanego przegubowca. W sumie taki zabieg przeszło 150 Ikarusów 260. Podobnie jak Ikarusy 280 solowe 260 były kupowane w różnych konfiguracjach z manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów.

Ikarus 260 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 260 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 260 (źródło: przegubowiec.com)
Ikarus 260 (źródło: przegubowiec.com)

Odwiedź forum Autokult.pl i zgarnij zagrody:

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił