USA i UE idą na kompromis w sprawie ceł. Niemcy nie są zachwyceni

W niedzielę 27 lipca władze UE i USA ogłosiły umowę handlową przewidującą niższe niż zapowiadano, 15-procentowe cła na większość towarów importowanych w Europy do Stanów Zjednoczonych. Co to oznacza dla przemysłu motoryzacyjnego?

TURNBERRY, SCOTLAND - JULY 27: President of the European Commission Ursula von der Leyen meets with U.S. President Donald Trump at Trump Turnberry golf club on July 27, 2025 in Turnberry, Scotland. U.S. President Donald Trump is visiting his Trump Turnberry golf course, as well as Trump International Golf Links in Aberdeenshire, during a brief visit to Scotland from July 25 to 29. (Photo by Andrew Harnik/Getty Images)Ursula von der Leyen i Donald Trump (Photo by Andrew Harnik/Getty Images)
Źródło zdjęć: © GETTY | Andrew Harnik
Aleksander Ruciński

Na początku kwietnia administracja Donalda Trumpa wyraźnie podwyższyła cła na produkty importowane z Europy. Decyzja mocno uderzyła w producentów samochodów eksportujących swoje pojazdy z europejskich fabryk do Stanów Zjednoczonych.

Zwiększenie stawki z 4,8 proc. (tyle wynosiły cła za czasów administracji Bidena) do 25 proc. spotkało się z natychmiastową reakcją największych graczy. Niektórzy - jak np. Audi i Jaguar Land Rover - czasowo wstrzymali eksport do USA, a inni (m.in. Volkswagen czy Volvo) zapowiedzieli przeniesienie części produkcji do Stanów.

W najgorszym położeniu znalazło się Porsche, dla którego Ameryka jest najważniejszym rynkiem zbytu. Problem w tym, że wszystkie auta marki sprzedawane za oceanem pochodzą z importu. By zniwelować straty wynikające z wyższych ceł, Porsche po prostu podniosło ceny, przenosząc koszty na klientów i ryzykując spadek popytu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Stylowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025: Porsche 911 Targa 4 GTS

Europejska branża motoryzacyjna znalazła się w trudnym położeniu, więc oczekiwania związane z ewentualnym porozumieniem skutkującym obniżką ceł były spore. 27 lipca, podczas spotkania przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen i prezydenta Donalda Trumpa wszystko stało się jasne.

USA i Europa zapowiedziały umowę handlową, na mocy której UE zobowiązała się kupować w Stanach m.in. ropę naftową, gaz, paliwo jądrowe i półprzewodniki i zainwestować ponad 500 mld euro w tamtejszy sektor militarny. Stany z kolei obniżą cła na większość produktów z Europy do 15 proc.

Obniżka dotychczasowych stawek nie spotkała się jednak z przesadnym entuzjazmem na Starym Kontynencie. Decyzja będzie miała "znaczące negatywne reperkusje dla niemieckiego przemysłu" - ocenił Federalny Związek Niemieckiego Przemysłu (BDI),  cytowany przez Polską Agencję Prasową.

"To porozumienie jest w niewystarczającym stopniu kompromisowe i wysyła fatalny sygnał gospodarkom po obu stronach Atlantyku, które są od siebie uzależnione" - czytamy w dalszej części komunikatu.

Przedstawiciele koncernów motoryzacyjnych nie ustosunkowali się jeszcze do zapowiedzi dotyczących nowych stawek celnych. 15 procent to oczywiście mniej niż 25 proc. obowiązujące dotychczas, lecz wciąż zauważalnie więcej niż 4,8 proc. z czasów administracji Bidena. Można więc podejrzewać, że plany, szczególnie te polegające na przeniesieniu części produkcji do Stanów, pozostaną w mocy.

Wybrane dla Ciebie

Tyle Polacy wydają na zakup używanego auta. Raport nie pozostawia złudzeń
Tyle Polacy wydają na zakup używanego auta. Raport nie pozostawia złudzeń
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Audi Q9 oficjalnie potwierdzone. Wiemy, kiedy zadebiutuje
Audi Q9 oficjalnie potwierdzone. Wiemy, kiedy zadebiutuje
Chiny idą jak po swoje. Pokonali już Audi i Renault
Chiny idą jak po swoje. Pokonali już Audi i Renault
Volvo zwiększa produkcję w USA. W planach nowa hybryda
Volvo zwiększa produkcję w USA. W planach nowa hybryda
USA potwierdzają 15-proc. cła na auta z UE. Weszły w życie z mocą wsteczną
USA potwierdzają 15-proc. cła na auta z UE. Weszły w życie z mocą wsteczną
Test zimowych opon ADAC 2025/2026. Ile one potrafią przejechać!
Test zimowych opon ADAC 2025/2026. Ile one potrafią przejechać!
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Nowy Lexus ES wyceniony w Polsce. Nie tylko jako hybryda
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Test: Alfa Romeo Junior 1.2 Hybrid Ibrida Q4 - najpiękniejsze auto z Polski
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Pierwsza jazda: Kia EV4 – nie samymi SUV-ami żyje człowiek
Otworzą przejścia graniczne z Białorusią. Nie wszystkie
Otworzą przejścia graniczne z Białorusią. Nie wszystkie
Wstrzymują produkcję w sześciu europejskich fabrykach
Wstrzymują produkcję w sześciu europejskich fabrykach