Audi RS7 Performance© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Test: Audi RS 7 Performance - pocisk autostradowy

Mateusz Lubczański
12 listopada 2023

Audi RS 7 Performance przekracza cienką, czerwoną linię pomiędzy autem szybkim, a niebezpiecznie szybkim. Człowiek to istota próżna, więc nic dziwnego, że powstanie wersji Performance to kolejny, dochodowy pomysł na połechtanie gigantycznego ego zamożnych klientów.

Policjanci z grupy Speed, którzy muszą wysłuchiwać tłumaczeń kierowców w stylu "nie zauważyłem, że jadę za szybko", muszą w tym wypadku uwierzyć zatrzymanym na słowo. W RS 6 i RS 7, nawet niekoniecznie w wersji Performance, jesteśmy odcięci od świata, a o szybkości może świadczyć tylko tempo rozmywania się krajobrazu za oknem.

Jednak w Ingolstadt mądre głowy wiedzą, że klient zawsze jest w stanie zapłacić więcej, zwłaszcza, jeśli nieco pogrzebie się przy silniku i pokaże, że można wyciągnąć z niego coś ekstra. Ostatecznie przyzwyczajeni do słabszych aut kierowcy nie będą mogli objąć umysłem tego, co robi RS 7 Performance. Wystarczy leciutkie wciśnięcie pedału gazu by maksymalnie dozwolona w Polsce prędkość 140 km/h zmieniła się w – najwolniejszym scenariuszu - do 180 km/h na liczniku. A to i tak przy aptekarskiej precyzji, niemal muskaniu pedału gazu.

Audi RS7 Performance
Audi RS7 Performance© WP Autokult | Mateusz Lubczański

RS 7 Performance ma zwiększone ciśnienie doładowania (z 2,4 do 2,6 bara), co oznacza, że V8 generuje 630 KM i 850 Nm momentu obrotowego. Innymi słowy, jeśli już zredukuje jedno z przełożeń ośmiobiegowej skrzyni, lepiej mocno się trzymać, albo po prostu – jeśli siedzimy na prawym fotelu i czujemy się jak na rollercoasterze – zamknąć oczy. Do setki auto przyspiesza 3,4 sekundy, generując przy tym przerażające dźwięki.

Audi RS 7 Performance - spalanie

Audi RS 7 Performance - spalanie
Autostrada (140 km/h)10 l/100 km
Droga ekspresowa (120 km/h)9,4 l/100 km
Droga krajowa (90 km/h)8,6 l/100 km
Miasto 15 l/100 km

Performance oznacza też automatyczne zaznaczenie w konfiguratorze podniesienia prędkości maksymalnej do 280 km/h czy też zainstalowanie tylnej osi skrętnej znacznie ułatwiającej manewrowanie. Za mało? Proszę bardzo, jest jeszcze opcja "pakietu dynamicznego plus", który przesunie prędkość maksymalną do 305 km/h, a żebyście nie zrobili sobie kuku na niemieckiej autostradzie, producent dorzuca ceramiczne hamulce. Tylko one pozwalają na zrzucenie 34 kg masy nieresorowanej. Do tego 22-calowe felgi, rysujące się od samego patrzenia, są lżejsze o 5 kg w stosunku do analogicznej obręczy w "standardowym" RS 7.

To ma raczej, ponownie, połechtać ego właściciela, podobnie jak inne elementy kuracji odchudzającej. I tak, producent twierdzi, że usunięto ok. 8 kg wygłuszenia, między innymi ze ściany grodziowej. Szczerze mówiąc trudno to usłyszeć, tak samo jak trudno poczuć mniejszą wagę, skoro dalej mówimy o pojeździe ważącym 2065 kg.

Audi RS7 Performance
Audi RS7 Performance© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Ta waga bezpośrednio też wpływa na fakt, że RS 6, jak i RS 7 o wiele lepiej czują się na autostradzie, niż na krętej górskiej drodze. Tak, wersja Performance ma agresywniejszy tylny dyferencjał, faworyzuje też tylną oś w przekazywaniu mocy na asfalt. Co z tego, skoro sam układ kierowniczy ma za zadanie nie przeszkadzać nam w zaburzeniu idealnego spokoju za kółkiem.

Udaje się to nawet pomimo zamontowania foteli inspirowanych kubełkami. Wypełnienie kabiny alcantarą i włóknem węglowym nadaje sportowego klimatu. Nie ukrywa to jednak faktu, że sam projekt deski zdążył się już opatrzeć i nie wskazuje, że ceny tego auta startują od 637 tys. zł. I to w standardowej wersji!

Audi RS7 Performance
Audi RS7 Performance© WP Autokult | Mateusz Lubczański

Odmiana Performance to już 678 100 zł i to bez pakietów kolorystycznych wnętrza za 11 tys. zł czy świateł HD Matrix LED za 14 tys. zł. Z kolei BMW M5 na razie oferowane jest za ok. 620 tys. zł, lecz kolejna generacja, właśnie wchodząca na rynek, też ma być dostępna w wersji M kombi. Ale to nie koniec – już wiadomo, że Audi pracuje nad jeszcze szybszym RS 6 (a więc i prawdopodobnie RS 7). Powód jest prosty: człowiek to strasznie próżna istota.


Czy jako kierowca potrzebujesz wersji Performance? Oczywiście, że nie. To tylko sposób pokazania światu, że albo uczyłeś się nieco lepiej niż inni, albo miałeś więcej szczęścia w życiu. Już samo RS 6/RS 7 jest genialną maszyną do pożerania kilometrów, a odmiana Perfomance to sposób na wyciśnięcie jeszcze kilku euro z klientów. Nie będą oni długo cieszyć się tytułem właścicieli najszybszych audi – już po pewnym niemieckim torze jeździ zamaskowana wersja GT. Oczywiście – jeszcze mocniejsza.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena Audi RS 7 Performance:
9/ 10
Plusy
  • Uzależniające, łamiące prawa fizyki przyspieszenie
  • Wysoki komfort podróży
Minusy
  • Wnętrze poprawne, ale na tle konkurencji całkowicie bez emocji i nie wskazujące na auto za ponad 600 tys. zł
  • Szybki? Tak. Sportowy? Nie za bardzo
  • Wersja Performance nie wyróżnia się wyglądem od "zwykłego" RS 7
  • Audi RS 7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
  • Audi RS7 Performance
[1/24] Audi RS 7 PerformanceŹródło zdjęć: © WP Autokult | Mateusz Lubczański
Audi A7 II RS7 Sportback 4.0 TFSI Performance 630KM 463kW od 2023
Rodzaj jednostki napędowejSpalinowa
Pojemność silnika spalinowego3996 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napędu4×4
Skrzynia biegówAutomatyczna, 8-stopniowa
Moc maksymalna630 KM przy 6000 rpm
Moment maksymalny850 Nm przy 2300-4500 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h3.4 s
Prędkość maksymalna280 km/h
Pojemność zbiornika paliwa73 l
Pojemność bagażnika535/1390 l
Zobacz więcej
Komentarze (11)