#Škoda Superb

Škoda Superb

Skoda Superb uchodzi za tzw. samochód reprezentacyjny (executive car). Jej produkcja niezmiennie od 2001 roku odbywa się w Czechach, w miejscowości Kvasiny. W przeszłości Skoda Superb była także produkowana m.in. w Indiach, Kazachstanie, Chinach i na Ukrainie.

  • Skoda Superb III generacji wykorzystuje niemiecką płytę podłogową MQB (od Volkswagena). Na płycie tej powstał również Volkswagen Passat B8
  • Najmocniejszy diesel w Skodzie Superb III generował moc 190 KM i rozpędzał auto do 237 km/h
  • Widok na tył Skody Superb III z napędem 4x4
  • Skoda Superb III występowała jedynie w wersji nadwoziowej liftback lub kombi
  • Škoda Superb III w sportowej wersji, o nazwie SportLine generowała maksymalnie 280 KM, co pozwalało na rozpędzenie maszyny do 250 km/h
  • Widok na profil Škody Superb III kombi w wersji Sport Line z napędem 4×4
  • Wnętrze Skody Superb trzeciej generacji
[1/7] Skoda Superb III generacji wykorzystuje niemiecką płytę podłogową MQB (od Volkswagena). Na płycie tej powstał również Volkswagen Passat B8Źródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://www.autowp.ru/skoda/superb/91621/pictures/m4c91g/) użytkownika Porlamfer

Od 2001 roku Skoda Superb dostępna jest stale w dwóch wersjach: pierwszą jest Skoda Superb z napędem na przód, drugą - Skoda Superb z napędem na 4 koła.

Historia Skody Superb

Według większości informacji Skoda Superb po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 2001 roku. Jednak tak naprawdę premiera Skody Superb przypadła jeszcze na okres poprzedzający II wojnę światową, a konkretnie na 1934 rok. Już wtedy Skoda Superb uchodziła do luksusowy model występujący w wersji 2-drzwiowej oraz 4-drzwiowej. Skoda Superb była oparta o rozwiązania techniczne stosowane w legendarnym już modelu Skody 640. Co ciekawe właśnie ten model w ostatnich latach swojego istnienia był nazywany Skodą 640 Superb.

Silnik pierwszej przedwojennej wersji Skody Superb nie był zbyt imponujący jak na dzisiejsze czasy – miał ledwie nieco ponad 50 koni mechanicznych, jednak jego moc w następnych latach skoczyła do 65 KM. Zresztą silnik Skody Superb ewoluował w tamtym okresie wielokrotnie, ostatecznie zatrzymując się na 8 cylindrach oraz 96 KM.

Stara Skoda Superb była produkowana do 1949 roku, a w latach 1939-1945 eksperymentowano z tym modelem, próbując wprowadzić do niego napęd na 4 koła. Ostatecznie skończyło się na paru prototypowych modelach Skody Superb z napędem 4x4.

Skoda Superb produkowana od 2001 roku niewiele ma wspólnego z przedwojennym modelem, z wyjątkiem nazwy i tego, że również jest uważana za luksusowy, wręcz flagowy samochód produkowany przez czeską firmę. Do stworzenia Skody Superb wykorzystano tę samą płytę podłogową, którą wcześniej zastosowano w Audi A4 i Volkswagenie Passacie (firma Skoda jest częścią potężnego koncernu Volkswagen Group, do którego należą też marki Audi i Volkswagen).

Już w 2001 roku w Skodzie Superb znalazły się takie udogodnienia, jak klimatyzacja, podnóżki przy fotelach oraz nawigacja. Rok później pojawiła się Skoda Superb kombi, ale tylko jako prototyp, bo pomysł, żeby produkować ten samochód w wersji z większym bagażnikiem, upadł na dłuższy czas.

Opinie o Skodzie Superb

Skoda Superb czy Volkswagen Passat? - takie pytania często pojawiają się na forach internetowych, a zadają je użytkownicy, którzy nie wiedzą, jaki samochód kupić. Faktem jest, że oba pojazdy konkurują ze sobą w tym samym segmencie D. Niemniej Skoda Superb już dawno przestała uchodzić za ubogiego krewnego Volkswagena Passata, a ceny obu aut są porównywalne.

Stało się tak za sprawą przestronnego wnętrza Skody Superb. Zresztą mimo że cena modelu Superb jak na samochód spod szyldu Skody jest naprawdę wysoka, to biorąc pod uwagę jej stosunek do jakości wydaje się być w zupełności uzasadniona. Skoda Superb jest ponadto od dawna chwalona za wiele praktycznych rozwiązań dotyczących wyposażenia tego auta.

Wadami Skody Superb są na pewno dość regularnie występujące niewielkie usterki i nie najlepsza widoczność, jaką mają kierowcy tego samochodu. Użytkownicy Skody Superb często wskazują też na zbyt głośną pracę czeskiego auta.