Ford Mustang 4 generacji

Generacja
Ford Mustang 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Ford Mustang czwartej generacji był rewolucją, której potrzebował ten model. W 1994 roku do produkcji wszedł samochód, który wprawdzie nie przypominał w ogóle klasycznego Mustanga, ale wyglądał o niebo lepiej niż poprzednik. Sylwetka znowu była prawdziwie sportowa. Długa maska zapewniała wystarczająco dużo miejsca, by zmieścić naprawdę duże jednostki.

Wnętrze nie powalało na kolana, ale w tych czasach mogło się podobać. W dodatku zostało wykonane z lepszych materiałów niż te w Mustangu III. Wyposażenie również wzbogacono. Najczęściej nabywcy wybierali opcje z elektrycznie sterowanymi szybami oraz lusterkami, centralnym zamkiem sterowanym zdalnie, klimatyzacją i tempomatem. Standardem stały się poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.
Początkowo nowy Mustang dostępny był z 3,8-litrowym V6 jako jednostką podstawową, montowaną w zestawie z 5-stopniową ręczną skrzynią biegów lub 4-stopniową przekładnią automatyczną. Widlasta szóstka generowała 145 KM - jak na silnik otwierający gamę dostępnych motorów był to całkiem przyzwoity wynik.

Ta generacja doczekała się również wersji GT. Pod maskę trafiło V8 Windsor 5.0. Co ciekawe, mimo silnik ten miał mniejszą pojemność, niż wskazywała nazwa – 4,94 l. Rozwijał on 215 KM oraz 386 Nm momentu obrotowego. By zapewnić kierowcom możliwość dynamicznej jazdy, Ford montował w odmianie GT twardsze zawieszenie. Ponieważ jednostka Windsor była produkowana od 1968 roku, w końcu zastąpiono ją nową konstrukcją. W 1996 roku do modeli Mustang GT trafiły nowe V8 o pojemności 4,6 l, generujące 215 KM oraz 386 Nm momentu obrotowego.

Na bazie Mustanga GT oddział Forda – SVT, skonstruował odmianę Cobra. Poprawiono zawieszenie, zamontowano większe tarcze hamulcowe, a do nadkoli trafiły szersze opony. Moc widlastej ósemki wzrosła o 25 KM. Po zmianach wprowadzonych w 1996 roku nowe V8 wytwarzało 305 KM oraz 407 Nm. Był to już wynik godny prawdziwego następcy klasycznego Mustanga.

W 1999 roku Ford przeprowadził facelifting swojego sportowego coupé. Nadwozie Mustanga było teraz stylizowane zgodnie z nurtem New Edge. Polegał on na nadawaniu krawędziom ostrzejszych konturów i intensywniejszym podkreślaniem nadkoli. Zmodyfikowano też pasy przedni i tylny. Poprawiono wygląd świateł. W efekcie Mustang wyglądał jeszcze nowocześniej.

Razem z liftingiem wprowadzono zmiany w jednostkach napędzających Mustanga. Najsłabszą jednostką stało się 190-konne V6 o pojemności 3,8 l. W modelu GT wciąż gościło nowe V8, ale z mocą zwiększoną do 250 KM.

Ponieważ najmocniejsze odmiany Mustanga cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, nie przestawano produkować wersji Cobra. W 1999 roku z 4,6-litrowej widlastej ósemki inżynierowie SVT wycisnęli 320 KM. Poprawiono również prowadzenie dzięki w pełni niezależnemu tylnemu zawieszeniu. Ponieważ nowe Cobry miały ze względu na fabryczny defekt moc mniejszą, niż deklarował producent, jej produkcję wstrzymano na rok. Powróciła dopiero w 2001 roku. Ostatnie zmiany, jakie nastąpiły fabrycznie pod maską najmocniejszych wersji tego Mustanga, zostały wprowadzone dwa lata później, w 2003 roku. Specjaliści z SVT, używając sprężarki firmy Eaton oraz intercoolera, wykrzesali z potężnego V8 moc rzędu 390 KM oraz 529 Nm. Co ciekawe, w praktyce moc tego silnika okazała się większa - wynosiła do 430 KM. 5-stopniowa ręczna przekładnia Tremec TR-3650 została zastąpiona przez 6-stopniowy model T-56, znany również z Dodge’a Vipera, Chevroleta Corvette oraz Chevroleta Camaro Z28. Powróciły również modele Mustang Mach (I oraz II). Pod ich maski trafiły ponad 300-konne motory V8.

Dla uczczenia ciemnozielonego Mustanga w nadwoziu fastback z 1968 roku, którym Steve McQueen w filmie „Bullitt” zagrał w jednej z najbardziej znanych scen pościgowych w historii kina, w 2001 roku weszła na rynek edycja specjalna Mustanga GT, nazwana Bullitt. Wyprodukowano tylko 5000 egzemplarzy odróżniających się od innych wersji GT między innymi specjalnym wzorem felg, aluminiowymi pedałami oraz specyficznym wlewem paliwa. Wszystkie sprzedały się niemal natychmiast.
Produkcja Mustanga czwartej generacji dobiegła końca w 2004 roku. Było to udane pokolenie sportowego Forda. Udało się przywrócić mu charakter, który zatracił w ciągu ostatnich dwóch generacji projektowanych pod wpływem kryzysów paliwowych i zaostrzanych restrykcji dotyczących spalania.

Mustang V jest samochodem wartym zakupu, jeśli ktoś szuka maszyny z napędem na tył i mocnymi jednostkami napędowymi. Co ciekawe, jest on stosunkowo tani w zakupie, ale nie w utrzymaniu. Szczególnie kosztowne będą wizyty na stacjach benzynowych.

3.60
Ocena na postawie 37 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Mustang
Produkcja od1993
Produkcja do2005

Wybrane wersje Ford Mustang 4 generacji

Inne generacje Ford Mustang

Inne modele Ford

Ford Mustang 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie