Układy wahaczy poprzecznych [zawieszenie]

Kolumna McPhersona Mercedes E

Kolumna McPhersona Mercedes E

Prowadzenie kół i przenoszenie sił na nadwozie w układach zawieszeń niezależnych odbywa się najczęściej za pomocą wahaczy i drążków. Przyjrzyjmy się jakie odmiany wahaczy poprzecznych możemy spotkać we współczesnych konstrukcjach.

Wahacz poprzeczny to element prowadzący koło, którego oś obrotu (oś przegubu) jest prostopadła do osi obrotu koła i równoległa do osi wzdłużnej pojazdu. Liczba, rodzaj i sposób mocowania wahaczy do ramy pomocniczej lub nadwozia decyduje o możliwym do realizacji skoku oraz położeniu i pochyleniu koła w czasie pracy. Wpływa to bezpośrednio na właściwości trakcyjne pojazdu i odczuwany przez pasażerów komfort. Wahacze poprzeczne stosowane są często zarówno przy przedniej jak i tylnej osi, przy praktycznie każdym układzie przeniesienia napędu.

Wahacze

Wahacze te mogą występować przy kole pojedynczo lub w parach. W przypadku układów zawieszeń niezależnych w samochodach osobowych najczęściej spotykany jest układ pojedynczego ramienia i kolumny prowadzącej lub dwóch wahaczy poprzecznych (double wishbone) o osiach równoległych bądź skośnych.

Double Wishbone

W przypadku pary wahaczy bardzo duży wpływ na położenie kątowe koła ma ich względna długość, jeśli wahacze są tej samej długości oś obrotu koła będzie przesuwać się tylko w pionie kosztem zmiany chwilowego rozstawu kół. W przypadku różnych długości wahaczy zmiana rozstawu kół podczas pracy zawieszenia będzie mniejsza kosztem pochylenia koła (podstawowo ustawia się kąt zerowy lub o niewielkiej ujemnej wartości).

Double Wishbone
Double Wishbone

Zobacz również: Tylko na Autokult.pl

Zobacz także:

Sprężyny śrubowe w samochodowych układach zawieszenia
Amortyzatory – rola w pojeździe i eksploatacja
Układy zawieszenia w samochodach osobowych
Jeszcze poczekamy na zawieszenie „widzące dziury”
Stabilizator – jak to działa? [kompendium wiedzy]

Zobacz więcej artykułów z serii: Zawieszenie i układ kierowniczy

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki i mechanika:

Leki zaburzające zdolność prowadzenia pojazdu [poradnik] Regeneracja wtryskiwaczy Common Rail Smarowanie mechanizmów różnicowych - czy wymiana oleju jest konieczna? Eksploatacja świec zapłonowych – ocena wyglądu świecy Łańcuchy tekstylne - lepsza alternatywa dla stalowych? Świece zapłonowe - budowa i zasada działania Jak eksploatować samochód z instalacją gazową? Tramwaj czy auto - kto ma pierwszeństwo? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - ciecze magnetoreologiczne Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia - sterowanie zaworami elektromagnetycznymi Porównanie napędu Mazda SKYACTIV kontra Škoda TSI&DSG Opony zimowe - na co zwrócić uwagę Škoda Octavia 1,2 TSI - którą wersję silnika i jaką skrzynię lepiej wybrać? Amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia Jak dbać o oświetlenie pojazdu? Jaka prędkość na autostradzie jest najlepsza? Strefa ruchu i strefa zamieszkania - czym się różnią? Dlaczego opona zimowa lepiej sprawdza się podczas zimy? Jak kupować używane auto z instalacją LPG? – strona techniczna Czujniki ciśnienia w oponach TPMS – jak to działa? Czy zakup oszczędnego silnika się zwróci? Wtryskiwacze Common Rail – zasada działania Jak zabezpieczyć auto przed solą? Światła w samochodzie - kiedy włączyć jakie?

Popularne w tym tygodniu:

Co to jest szpera? Napęd na cztery koła niejedno ma imię Jak czytać oznaczenia na szybach samochodowych? Wymiana silnika – ile kosztuje, kiedy warto, a kiedy nie? Co to jest i jak działa Trailer Assist? Kiedy pracownik stacji może odmówić tankowania LPG? Szkody w pojeździe służbowym – wina umyślna Udowodnić winę przy szkodzie wyrządzonej umyślnie Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 1 Odliczanie podatku VAT od zakupu paliwa cz. 2 Jak planować budżet na zakup samochodu? Zarządzanie budżetem na paliwo dla floty firmowej