Model E46 to trzecia generacja z serii M3, która jest najbardziej popularną i rentowną linią aut w historii firmy BMW.
BMW M3 E46 – najważniejsze informacje
Premiera BMW M3 E46 odbyła się w 2000 roku. Produkcja BMW M3 E46 miała miejsce się w Niemczech, konkretnie w Regensburgu, skąd przez 6 lat, do 2006 roku, nowe egzemplarze tego auta trafiały do salonów w Europie i Stanach Zjednoczonych.
BMW M3 E46 zastąpiło na rynku model BMW M3 E36. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, BMW M3 E46 nie występowało w wersji sedan, tylko w wersji 2-drzwiowego coupe bądź kabrioletu. Jednak w Europie produkcja BMW M3 E46 coupe została zatrzymana przedwcześnie, bo już w 2003 roku, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych ta wersja samochodu była produkowana do samego końca.
Za wygląd nadwozia BMW M3 E46 odpowiada Ulf Weidhase, natomiast wnętrze BMW M3 E46 to dzieło Martiny Bachmann. BMW M3 E46 wyposażono m.in. w 4 rury wydechowe oraz aerodynamiczny pakiet, w skład którego wchodziły choćby dokładki progów czy przedni spoiler.
Przyspieszenie BMW M3 E46 zależy od tego, jakiego rodzaju skrzynia biegów jest zamontowana w tym modelu. Do sprzedaży trafiały wersje BMW M3 E46 z półautomatyczną skrzynią biegów SMG, a także ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach. BMW M3 E46 z półautomatyczną skrzynią biegów przyspiesza w 5,1 sekundy, natomiast druga wersja tej generacji – w 5,2 sekundy.
Co ciekawe BMW M3 E46 było też produkowane w kilku limitowanych edycjach. Przykładowo na rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii trafiło 50 sztuk BMW M3 E46 Silverstone. Popularne, choć nie do kupienia w salonach, było też BMW M3 E46 GTR, czyli wersja wyścigowa, która z powodzeniem brała udział w słynnych zawodach ALMS (American Le Mans Series).
Silnik w BMW M3 E46
Samochód BMW M3 E46, jak sama nazwa wskazuje, został w dużej mierze oparty o rozwiązania techniczne zastosowane wcześniej w modelu BMW E46. Nie dotyczyło to jednak jednostki napędowej. BMW M3 E46 miało tylko jeden silnik na wyposażeniu – była to 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,2 litra, która w 2000 roku, gdy auto wchodziło na rynek, była absolutną nowością.
Firma BMW zrezygnowała tym samym z wcześniej stosowanej praktyki, by montować w swoich samochodach z serii 3 dwie różne wersje silnika: jedną na rynek europejski, drugą na amerykański.
BMW M3 E46 – wady i zalety
Jako mocną stronę BMW M3 E46 należy na pewno wymienić silniki o dużej mocy oraz wytrzymałości, a także ergonomię auta. Ten model jest jednak dosyć drogi w utrzymaniu, i to jest główny minus BMW M3 E46. Poza tym wnętrze BMW M3 E46 nie kryje wcale tak dużo miejsca dla pasażerów, jak mogłoby się wydawać, patrząc z zewnątrz na gabaryty tego auta.
Co więcej usterki w BMW M3 E46 zdarzają się nadspodziewanie często, i to już od pierwszych lat produkcji. Wadę fabryczną BMW M3 E46 stanowiły montowane w silniku panewki korbowodowe, które na szczęście dla kierowców były za darmo naprawiane w autoryzowanych serwisach niemieckiej firmy (w skrajnych przypadkach w warsztacie wstawiano nowy silnik). Dopiero samochody BMW M3 E46 z rocznika 2003 trafiły do salonów już bez tej usterki.