Toyota MR2 W20

Generacja
Toyota MR2 W20

MR2 to model niewielkiego sportowego samochodu produkowanego od 1984 do 2007 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Pierwsze dwie generacje tego modelu miały nadwozie coupé, a trzecia jest roadsterem.

W 1989 roku Toyota zaprezentowała drugą generację modelu MR2. Podobnie jak poprzednik nowy wóz w Japonii otrzymał nazwę MR-S. Tę samą nazwę auto nosiło też we Francji (choć w całej Europie nazywało się MR2), a przyczyną było skojarzenie brzmienia nazwy MR2 z niezbyt eleganckim wyrazem.
Nowy pojazd wyraźnie urósł w stosunku do poprzednika. Długość nadwozia zwiększyła się o około 200 mm, a rozstaw osi o 80 mm. Szerokość i wysokość pozostały podobne.

W przeciwieństwie do modelu serii W10 auto drugiej serii miało obłą karoserię. Jej stylistyka wpisywała się w ogólny światowy trend zapoczątkowany przez Japończyków. Na początku lat 90. ubiegłego wieku bardzo popularne były obłe nadwozia o miękkich liniach. Tak właśnie wyglądała MR2. Miała też kolejne modne rozwiązanie, a więc chowane przednie reflektory. Auto dostępne było jako coupé oraz jako targa, czyli wersja ze zdejmowanymi panelami dachu. Niektóre osoby zauważały podobieństwo MR2 do Ferrari 348 oraz w późniejszym czasie do Ferrari F355.

Sportowe wnętrze małej Toyoty było ciasne i niskie, jednak w porównaniu z poprzednikiem poczyniono bardzo wyraźny postęp. W tym modelu przeciętnego wzrostu Europejczyk nie musiał kląć na czym świat stoi, bo nie mógł się zmieścić w środku. Oczywiście wysokie osoby nie miały możliwości zajęcia wygodnej pozycji na sportowych fotelach MR2.

Wnętrze wykończono materiałami nie najwyższej jakości, a spasowanie większości części pozostawiało sporo do życzenia. Kolejnym problemem było słabe wyciszenie samochodu. W środku słychać było nie tylko hałas silnika, ale również powietrza opływającego nadwozie. W niektórych egzemplarzach targa bywało tak, że woda dostawała się do środka między panelami dachowymi, ponieważ odkształceniu w wyniku eksploatacji ulegały uszczelki.

W MR2 II jednostka napędowa znalazła się również za plecami kierowcy – umieszczono ją centralnie. W Japonii zadanie podstawowego motoru spełniał 2,2-litrowy silnik o mocy 165 KM. W USA ten sam silnik miał moc zmniejszoną do 130 KM. Klient miał do wyboru manualną albo automatyczną skrzynię biegów.

Z kolei w Europie jedynym dostępnym agregatem był 2-litrowiec o mocy 138 KM w odmianie podstawowej i 154 KM w wersji GT. W Japonii ta druga wersja była najsłabszą oferowaną przez Toyotę.

W Stanach Zjednoczonych i Kraju Kwitnącej Wiśni topowa MR2 miała 2-litrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem. Na rynku amerykańskim silnik rozwijał 200 KM mocy maksymalnej, a w Japonii o 21 KM więcej. Ani Japończycy, ani Amerykanie nie mieli wyboru w kwestii skrzyni biegów połączonej z tą jednostką. W Japonii była to 6-biegowa przekładnia ręczna, a w USA 5-biegowy automat.

W kolejnych latach samochód stale modernizowano. W 1992 roku do wersji turbo jako opcja oferowany był mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Od kolejnego roku najmocniejszy europejski silnik miał 180 KM, a japońska wersja Turbo 245 KM. Po 1996 roku obniżono o 10 KM moc jednostki europejskiej ze względu na normy czystości spalin.

W 1998 roku TRD zaprezentowało wersję 2000GT. Była to mocno zmodyfikowana wizualnie (szersze o 60 mm) i mechanicznie MR2. Auto wyposażono w 500-konny silnik.
W latach 1995-1997 ekipa Sard wystawiała wyścigową wersję MR2 nazwaną MC-8. Auto miało 4-litrowy silnik Toyoty o mocy 600 KM. Niestety, wóz nie odniósł żadnych sukcesów.

Produkcja MR2 drugiej generacji zakończyła się w 1999 roku. Zastąpiono ją autem z nadwoziem typu roadster.

4.05
Ocena na postawie 13 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaToyota
ModelToyota MR2
Produkcja od1989
Produkcja do2000

Wybrane wersje Toyota MR2 W20

Inne generacje Toyota MR2

Inne modele Toyota

Oceny użytkowników (3)

Toyota MR2 W20: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie