Na salonie samochodowym w Paryżu w 2012 roku swój debiut miała druga generacja Toyoty Auris. Oznaczona kodem wewnętrznym E180 Toyota Auris w Europie jest oferowana w dwóch wariantach nadwoziowych – hatchback i kombi.
Sprzedaż samochodu w Japonii rozpoczęła się jeszcze pod koniec 2012 roku, natomiast w Polsce ten samochód debiutował w pierwszej połowie kwietnia 2013 roku. Bliźniaczym technicznie modelem do Aurisa jest nowa Corolla, która występuje tylko z karoserią typu sedan. Zresztą stylistycznie oba auta też są podobne.
Auris II nie kontynuuje stylistyki modelu pierwszej generacji. Dość łagodnie linie zostały zastąpione w nowym pojeździe ostrymi krawędziami. Wąskie przednie światła nadają Aurisowi nieco sportowy wygląd. Tylne mogą przywodzić na myśl niektóre modele marki Lexus. W wersji hybrydowej tylne lampy Aurisa składają się z diod elektroluminescencyjnych.
W porównaniu z poprzednikiem nowe auto urosło nieco wzdłuż, ale stało się znacznie niższe (aż o około 50 mm). Rozstaw osi pozostał bez zmian. Nowocześnie urządzone wnętrze zapewnia pasażerom więcej przestrzeni nie tylko na nogi, ale i nad głowami (i to mimo mniejszej wysokości). Niestety bagażnik urósł o symboliczne 5 litrów w wersji hatchback. Jeśli ktoś potrzebuje dużej przestrzeni bagażowej, powinien zdecydować się na Auris Kombi. Ta mieści 530 litrów przy normalnym ustawieniu tylnej kanapy i ponad 1650 litrów, gdy tylne oparcia są złożone.
Na polskim rynku Auris jest dostępny z dwoma silnikami benzynowymi, dwoma turbodieslami i jako hybryda (też z motorem spalającym benzynę). Najmniejszą jednostką jest 1,3-litrowiec o mocy 100 KM i momencie obrotowym 128 Nm. Jego średnie zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie 5,5 l/100 km. Potrzebującym mocniejszych wrażeń polecany jest Auris 1.6 Valvematic wyposażony w 4-cylindrową konstrukcję o mocy 132 KM. Valvematic to układ łączący w sobie układy VVT-i (zmienne czasy otwarcia i zamknięcia zaworów) oraz zmienny skok zaworów. Między innymi dzięki niemu średnie spalanie benzyny to około 6 litrów na setkę.
Zwolennicy oszczędnej jazdy mają do wyboru dwa diesle. Mniejszy z nich ma objętość 1,4 l i dzięki pomocy turbosprężarki rozwija moc 90 KM. Większy, 2-litrowy, osiąga o 35 KM mocy więcej. Średnie zużycie oleju napędowego w obu oscyluje wokół 4,2-4,3 l/100 km.
Wszystkie silniki oferowane są z ręczną przekładnią o sześciu biegach, natomiast jako opcja 1,6-litrowego benzynowca proponowana jest też bezstopniowa skrzynia biegów. 125-konny turbodiesel jako jedyny może być wyposażony w układ start/stop.
Najdroższą wersją jest Auris Hybrid. Samochód ma pod maską benzynowy silnik o objętości 1,8 l. 4-cylindrowa rzędowa konstrukcja od pozostałych jednostek benzynowych różni się między innymi tym, że ma bezpośredni wtrysk paliwa do cylindrów. Moc maksymalna tego silnika to 100 KM, a jego moment obrotowy sięga 142 Nm.
Najlepsze osiągi zapewnia Auris 1.6 Valvematic, który rozpędza się do 200 km/h, a pierwszą setkę na liczniku ma po równych 10 sekundach. Z kolei najmniejszym spalaniem odznacza się oczywiście wersja hybrydowa.
W Polsce Toyota Auris jest sprzedawana w pięciu wersjach wyposażenia. Podstawowym poziomem wyposażenia jest Life, z którym jest łączony wyłącznie 100-konny silnik benzynowy. W ramach pakietu Life sprzedawany jest wóz z aż siedmioma poduszkami powietrznymi, układami ABS, ESP i systemem wspomagającym ruszanie na wzniesieniach. Ponadto auto ma stalowe felgi, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz immobiliser. W dodatkowym pakiecie za niewielką dopłatą dostępna jest automatyczna klimatyzacja oraz radio.
W najwyższym pakiecie Prestige w standardzie są między innym skrętne biksenonowe reflektory, wszystkie szyby sterowane elektrycznie, elektrycznie składane lusterka czy częściowo skórzana tapicerka.
Marka | Toyota |
---|---|
Model | Toyota Auris |
Produkcja od | 2012 |
Produkcja do | 2017 |