Lexus LS 3 generacji

Generacja
Lexus LS 3 generacji

Trzecia generacja flagowego modelu luksusowej japońskiej marki została zaprezentowana w USA w styczniu 2000 roku. Sprzedaż rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych w październiku tego samego roku.

Duża limuzyna od tej generacji, według szefostwa Toyoty, miała na poważnie rywalizować w tym segmencie z europejskimi konkurentami. Mercedes ze swoją S-klasą, BMW z serią 7 i Audi ze swoim A8 mogły poczuć oddech LS-a na plecach.

Trzeci LS oferowany był wyłącznie w jednej wersji silnikowej z oznaczeniem LS 430, co było równoznaczne z tym, że pod maską znajdowała się jednostka o pojemności 4,3 l. Benzynowy, ośmiocylindrowy motor generował aż 294 KM. Dzięki temu wskazówka prędkościomierza przekroczyła 100 km/h po zaledwie 6,7 s. A nie należy zapominać, że ten kolos na kołach waży niemal 2 tony. Niecałe 7 sekund do setki to co najmniej bardzo dobry wynik.

W silniku montowanym w LS 430 zastosowano oczywiście technologię, która jest specjalnością zakładu. Chodzi o inteligentny system zmiennych faz rozrządu (VVT-i). Nie zapomniano także o właściwościach jezdnych. Zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół, a jako opcja dostępne było zawieszenie „europejskie”, z nieco twardszymi nastawami. Wersja europejska miała także większe i lepsze hamulce. Klienci w USA tę wersję mogli nabyć, zaznaczając na liście opcji pakiet Touring. Najbogatsza wersja, Ultra Luxury, miała pneumatyczne zawieszenie z regulacją jego wysokości.

Design sylwetki trzeciego LS-a czerpie nieco z wyglądu Mercedesa S klasy (wersji W140, a więc poprzednika rywala Lexusa LS trzeciej generacji). Przygotowanie tej generacji japońskiej limuzyny zajęło Lexusowi cztery lata. Wybierano spośród 16 gotowych projektów. Co widać na zdjęciach, zdecydowano się na dość spokojną wersję z klasycznymi kształtami. Mimo wszystko udało się otrzymać opływową sylwetkę z niskim wskaźnikiem oporu powietrza.

Do tego przyczyniły się testy w tunelach aerodynamicznych, których używano przy projektowaniu pociągów-pocisków Shinkansen. Podsumowując, Japończycy, zapatrzeni w Mercedesa W140, uznali, że gusta bogatych klientów decydujących się na zakup limuzyn klasy premium pozostaną konserwatywne. Czy była to droga słuszna?

To i tak nie miało dużego znaczenia, bo to nie sylwetką LS miał rywalizować z konkurencją. To, co od początku istnienia tej marki liczyło się w Lexusach najbardziej, to luksus, bogate wyposażenie, szlachetne materiały i komfort. A na tym polu LS trzeciej generacji nie zawodził. Można zaryzykować stwierdzenie, że nawet deklasował rywali.

Szyk wnętrzu nadawały skórzane obicia foteli z systemami chłodzenia i podgrzewania. Deskę rozdzielczą uszlachetniono drewnianymi wstawkami. W jej centrum znajdował się ciekłokrystaliczny ekran dotykowy, służąca do obsługi multimediów i nawigacji satelitarnej. System GPS w LS-ie obsługiwał komendy głosowe, a nagłośnienie, tradycyjnie dla tej marki, przygotował Mark Levinson. Japońska limuzyna mogła pochwalić się też aktywnym tempomatem, który utrzymywał odpowiednią odległość za poprzedzającym pojazdem, hamując lub dodając gazu, bez udziału kierowcy. Sprytne rozwiązanie na drogi szybkiego ruchu. Lexus LS z konkurentami walczył także ceną. Z tych dwóch powodów (wyposażenie i cena) stał się poważnym graczem na rynku samochodów segmentu F.

W 2003 roku trzecia generacja tego samochodu przeszła lifting. Obejmował on wprowadzenie nowej, sześciostopniowej skrzyni automatycznej oraz pomniejsze zmiany stylistyczne. Zmieniono delikatnie wygląd przednich lamp, dodano diody LED w tylnych światłach. We wnętrzu umieszczono poduszki powietrzne chroniące kolana. Można też było wybierać spośród nowych wzorów wykończenia wnętrza. Z gadżetów dodano system bezkluczykowy, dzięki czemu samochód rozpoznawał właściciela, gdy ten miał kluczyk w kieszeni. Kolejne dodane opcje to system przedkolizyjny, Bluetooth czy kamera cofania, co znacznie ułatwiło parkowanie tego pałacu na kołach.

Trzeci LS to jeden z najrozsądniejszych luksusowych sedanów. Odszedł jednak w zapomnienie wraz z prezentacją jego czwartej generacji w 2006 roku. Wtedy też LS zadebiutował na rynku japońskim, gdzie trzecia generacja oferowana była jako Toyota Celsior.

4.00
Ocena na postawie 26 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLexus
ModelLexus LS
Produkcja od2000
Produkcja do2003

Wybrane wersje Lexus LS 3 generacji

Inne generacje Lexus LS

Inne modele Lexus

Oceny użytkowników (3)

Lexus LS 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Niemieckie pochodzenie i ekscytacja za kółkiem. Opel odważnie promuje GT X Experimental

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie