Jeep Grand Cherokee ZJ

Generacja
Jeep Grand Cherokee ZJ Zobacz 8 zdjęć

Na salonie w Detroit w 1992 roku zaprezentowano następcę legendarnego Wagoneera – model Grand Cherokee. Po sukcesach, jakie odniósł Cherokee, Jeep postanowił wprowadzić na światowy rynek nieco większe i bardziej luksusowe auto.

Grand Cherokee, podobnie jak jego starszy, mniejszy brat, miał nadwozie samonośne, co oznaczało odejście od tradycji SJ. Grand dostał nie tylko większe, ale i mniej kanciaste nadwozie od Cherokee. We wnętrzu znajdowało się wyposażenie godne luksusowej limuzyny, zwłaszcza w najbogatszej wersji Limited, której nie brakowało niczego. Wersja amerykańska nosiła oznaczenie ZJ, a europejska ZG. Litera G oznaczała produkcję w austriackim Grazu, w zakładach Steyr-Puch, w tych samych, w których wytwarzano Mercedesa G.

Model Grand Cherokee był jednym z prekursorów współczesnej, wyższej klasy SUV, choć zdolnościami terenowymi nie ustępował klasycznym terenówkom z Japonii i Europy. Zawieszenie w postaci dwóch sztywnych mostów zapewniało dobry komfort na szosie. Sprężyny śrubowe dawały większy skok kół i lepiej tłumiły nierówności niż resory stosowane w Cherokee.

Początkowo pod maskę trafił silnik benzynowy 4,0 l z 6 cylindrami. Wytwarzał on moc 173-193 KM (w zależności od wersji) i moment obrotowy ok. 300 Nm. Jak na warunki amerykańskie zapewniał dobre osiągi przy relatywnie niskim spalaniu.

Chwilę później pod maskę trafił silnik V8 o pojemności 5,2 l i mocy ok. 220 KM. Generował on potężny moment obrotowy ok. 400 Nm. Pojawiła się wersja specjalna Grand Wagoneer, która miała jeszcze bogatsze wyposażenie niż Limited i była numerowana indywidualnie. Jej produkcja trwała tylko do 1993 roku.

Gdy w 1994 roku ruszyła produkcja w Grazu, a co za tym idzie – sprzedaż w Europie, zarząd Jeepa wiedział, że klienci będą liczyć na wersję z silnikiem wysokoprężnym. Aby zaspokoić potrzeby Europejczyków, w 1995 roku producent zaczął umieszczać pod maską samochodu diesla 2,5 TD włoskiej produkcji VM. Ten sam motor trafił też pod maskę Cherokee XJ. Był to silnik dość dynamiczny, znacznie lepszy od jednostki Renault stosowanej wcześniej w Cherokee. Jednak jak później pokazała praktyka, był to jedyny silnik, który sprawiał większe kłopoty po kilku latach eksploatacji. Mimo to zapewniał przyzwoitą moc 116 KM i solidne 300 Nm momentu obrotowego. Zaspokajał się też niewielką ilością paliwa.

W 1995 roku w silniku 5,2 l podniesiono nieco moment obrotowy i zaprezentowano wersję Orvis Limited Edition z zielono-kremową skórą wewnątrz i z lakierem Moss Green na nadwoziu. W tej wersji standardowo montowano jednostkę V8. Rzędowa szóstka była na zamówienie. W 1996 roku Grand Cherokee przeszedł lifting.

W 1998 roku pod maskę trafił silnik 5,9 l, największy montowany silnik benzynowy w całej historii Jeepa Grand Cherokee (wyłączając późniejsze wersje SRT8). Jednostka ta zapewniała kierowcy osiągi nie gorsze niż ówczesne pony cars. Moc rzędu 240 KM i moment obrotowy o wartości 470 Nm nie pozostawiały wiele do życzenia. Na potrzeby tego silnika wzmocniono układ napędowy. Chwilę później zakończono produkcję ZJ/ZG na rzecz nowego modelu WJ/WG.

Z silnikami łączono różne skrzynie biegów i układy napędowe. Skrzynie biegów pochodziły od różnych producentów. Japońska skrzynia AISIN Warner trafiła do modeli napędzanych silnikiem 4,0 l. Była to przekładnia manualna o 5 przełożeniach. Alternatywą był 4-stopniowy automat produkcji Jeepa.
Co prawda na specjalne życzenie łączono skrzynię manualną z silnikiem 5,2 l, jednak podstawową przekładnią był automat. Z silnikiem 5,9 l zestawiano już wyłącznie automat.

W Grand Cherokee stosowano cztery rozwiązania układu napędowego. Selec-Trac to rozwiązanie przeznaczone dla silnika 4,0. Dzięki centralnemu mechanizmowi różnicowemu daje ono możliwość wyboru kierowcy, czy będzie podróżował z napędem tylko na dwa, czy też na cztery koła. W terenie może skorzystać natomiast z reduktora i blokady międzyosiowego dyferencjału.
Drugim rozwiązaniem jest układ nazwany Command-Trac, przeznaczony dla wersji 4,0 l i 2,5 TD. Różni się on od Selec-Trac tym, że nie ma centralnego dyferencjału. Tak więc na drogach utwardzonych można podróżować jedynie z napędem na tylne koła. Przednią oś da się dołączyć tylko na luźnych nawierzchniach. Do dyspozycji pozostaje oczywiście reduktor.

Quadra-Trac przeznaczony był dla silników V8 oraz 4,0 l. Układ ten występował w dwóch wersjach. Ogólnie w Quadra-Trac zastosowano sprzęgło wiskotyczne, jednak w jednej wersji tego układu blokowało ono centralny mechanizm różnicowy, a w drugiej (OD - on demand) centralnego dyferencjału nie było. Zastąpiło go sprzęgło, które dołączało napęd na przednią oś tylko w razie nadmiernego poślizgu kół tylnych. Podczas normalnej jazdy na przód trafiało jedynie 5% siły napędowej. Po włączeniu reduktora wersja OD spinała sprzęgło, co zapewniało stały rozkład siły napędowej pomiędzy osie. Natomiast układ z centralnym dyferencjałem pozostawał „otwarty”, tak jak podczas jazdy bez reduktora.

Ostatnim rodzajem układu napędowego, stosowanym początkowo tylko w wersji 4,0, a później także 5,2, był układ 4x2, bez napędu przedniej osi i reduktora. Był on przeznaczony dla osób nie potrzebujących auta terenowego, ale chcących zaznać luksusu, jaki dawał tylko Grand Cherokee.
Jeepa Grand Cherokee ZJ/ZG można z powodzeniem uznać za bardzo udaną konstrukcję. Był to nie tylko bardzo luksusowy wóz na co dzień, ale także wspaniała terenówka, która doczekała się bardzo wielu modyfikacji. Rynek części akcesoryjnych do Grand Cherokee jest bardzo bogaty. Można dokupić niemal każdą część zmieniającą luksusową limuzynę w terenowego potwora.

3.79
Ocena na postawie 47 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
ModelJeep Grand Cherokee
Produkcja od1991
Produkcja do1999

Wybrane wersje Jeep Grand Cherokee ZJ

Inne generacje Jeep Grand Cherokee

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (11)

Jeep Grand Cherokee ZJ: newsy, testy i recenzje

Plany Jeepa na przyszłość. Krok pierwszy: hybrydy

... Słowo "Jeep" na całym świecie kojarzy się przede wszystkim z rasowymi terenówkami, przed którymi nie ma żadnych pozaszosowych tajemnic. Jednak najlepiej sprzedającymi się modelami są te z gatunku SUV-ów. Rozwój idzie w parze z elektryfikacją, a ...

2 miesiące temu

Polskie ceny Dodge’a Durango. Jeep Grand Cherokee ma konkurenta

... Duży amerykański SUV z silnikiem V8 pod maską to już nie tylko Jeep Grand Cherokee. W Polsce możesz także kupić Dodge’a Durango z tego samego koncernu – większego i bardziej szosowego. Zobacz, ile kosztuje. ... Dodge Durango to coś więcej niż ...

11 miesięcy temu

Jeep Grand Cherokee ZJ/ZG [awarie i problemy]

... wyrazisty charakter - mowa oczywiście o Jeepie Grand Cherokee ZJ/ZG. Według powszechnie panującej opinii to dość awaryjne i drogie w utrzymaniu auto, ile jest w tym prawdy? ... wyrazisty charakter - mowa oczywiście o Jeepie Grand Cherokee ZJ/ZG. ...

dawno temu

2014 Jeep Grand Cherokee - nowocześnie i neutralnie [NAIAS 2013]

... Jeep Grand Cherokee od początku swojego istnienia, czyli od generacji ZJ, która zadebiutowała na rynku dokładnie 20 lat temu, kipiał testosteronem. Facelifting czwartej generacji unowocześnił auto, jednak czy nadal jest ono równie męskie? ... ...

dawno temu

Jeep Cherokee, Grand Cherokee i Wrangler na Wielkanoc

... Z okazji świąt wielkanocnych Jeep przygotował kilka wersji specjalnych modeli Cherokee, Grand Cherokee oraz Wrangler. ... wielkanocnych amerykański producent samochodów terenowych przeszedł samego siebie. Jeep zaprezentował bowiem specjalne ...

dawno temu

Czarny Jeep Grand Cherokee - bezimienny

... Koncern Chryslera zdecydował się zaprezentować koncepcyjną wersję edycji specjalnej Jeepa Grand Cherokee, do której jeszcze nie dopasował nazwy. Mają to zrobić fani. ... Koncern Chryslera zdecydował się zaprezentować koncepcyjną wersję edycji ...

dawno temu

Jeep Grand Cherokee SRT - mocarna waga ciężka!

... Jeep kontynuuje historię swoich szybkich terenówek. Obecnie na rynku debiutuje sportowa wersja Jeepa Grand Cherokee oznaczona znanymi wszystkim literami SRT. ... Jeep kontynuuje historię swoich szybkich terenówek. Obecnie na rynku debiutuje ...

dawno temu

Jeep Grand Cherokee - facelifting w drodze?

... Jeep, który w związku z przejęciem Chryslera przez Fiata znajduje się obecnie pod włoskimi rządami, przygotowuje facelifting dla modelu Grand Cherokee. Jakie zmiany zostaną wprowadzone w tym aucie? ... Jeep, który w związku z przejęciem ...

dawno temu

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD Overland - wyzwanie [test autokult.pl]

... Jeep Grand Cherokee stara się dumnie reprezentować amerykańską motoryzację w popularnej klasie SUV. Aby przekonać się, na co go stać, udałem się w teren pełen piasku, żwiru, kurzu oraz stromych zjazdów i podjazdów. Czy z tego sprawdzianu Grand ...

dawno temu

Test łosia Jeepa Grand Cherokee - Jeep odpiera zarzuty

... Przy okazji zdjęć szpiegowskich Jeepa Grand Cherokee, który wkrótce przejdzie facelifting, opublikowaliśmy film z testu łosia wykonanego przez szwedzkich dziennikarzy motoryzacyjnych. W wyjaśnieniu tej sprawy Jeep poprosił o pomoc niemiecki Auto ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie