Dodge Challenger 1 generacji

Generacja
Dodge Challenger 1 generacji

Challenger to amerykański sportowy samochód produkowany z przerwami od 1970 roku przez północnoamerykański koncern samochodowy Chrysler pod marką Dodge.

Pierwsze auto, które nosiło nazwę Challenger, wyprodukowano w limitowanej serii pod nazwą Silver Challenger w 1959 roku. Był to sportowy samochód w kolorze srebrnym z silnikiem V6 lub V8.

Model pod osobną nazwą Challenger pojawił się po raz pierwszy w 1970 roku. Wóz ten stanowił odpowiedź na Chevroleta Camaro i Forda Mustanga, który w pełni realizował wytyczne dla muscle carów. Auto było nieco mniejsze od liczącej ponad 5 m Barracudy. Podobnie jak Chevroleta Camaro i Forda Mustanga wytwarzano je w ogromnej liczbie wersji.

Oferowano Challengera z dwoma typami nadwozia coupé i kabriolet. Pierwsze z nich dostępne było w czterech wariantach: Six, V8, T/A (tylko w roku 1970) oraz R/T. Drugie oferowano w trzech pierwszych wariantach przez większość czasu produkcji, a Challenger R/T jako kabriolet sprzedawany był tylko w latach 1970-1971.

Wnętrze samochodu charakteryzowało się bardzo dużą przestrzenią dla kierowcy i pasażera z przodu oraz zajmujących miejsca z tyłu osób. W Challengerze znalazły się typowe dla amerykańskich samochodów obszerne fotele, które jednak słabo wyprofilowano. Pasażerowie podróżowali na nich wygodnie, dopóki auto poruszało się na wprost.

Niestety, zawieszenie oraz hamulce samochodu były bardzo słabe. Układ zawieszenia zestrojono zbyt miękko, przez co Challenger nie nadawał się do dynamicznej jazdy na krętych drogach, a jeśli już ktoś się na taką zdecydował, musiał liczyć się z tym, że nadwozie będzie mocno się wychylać i słabo trzymać drogi.

Hamulce cechowały się niską skutecznością i małą odpornością na wysokie temperatury. W pierwszych latach produkcji, mimo bardzo szerokiej listy dodatków, nie było w ofercie wzmocnionego i przystosowanego do mocnych silników układu hamulcowego.

Challenger wytwarzany był z ośmioma silnikami w różnych konfiguracjach mocy. Najmniejszy motor miał sześć cylindrów w układzie rzędowym, o łącznej objętości skokowej 3,2 l. Nieco większy silnik należący do tej samej rodziny miał objętość skokową 3,7 l i osiągał moc 110 KM.

Pozostałe jednostki napędowe były znacznie większe i miały po osiem cylindrów w układzie widlastym. Z tej serii najmniejszy był motor o objętości 5,2 l, o 150-155 KM mocy. Nieco większa, 5,6-litrowa jednostka miała moc 240 KM (w odmianie Challenger T/A silnik ten wzmocniono do 290 KM), a największy silnik z grupy LA, prawie 6-litrowy, rozwijał 245 KM.

Kolejny motor pochodził już z grupy silników B i miał objętość 383 cali sześciennych, czyli 6,3 l. W najsłabszej specyfikacji z 1971 roku silnik rozwijał moc 190 KM. W mocniejszej odmianie - 250 KM.
Największym motorem był RB o objętości skokowej aż 7,2 l. W jego przypadku moc wynosiła 310 KM w Challengerze R/T z 1971 roku lub nawet 330 KM w innych wersjach.

Królem jednostek napędowych montowanych w Challengerze była jednostka Hemi V8 o objętości skokowej 7,0 l i mocy 350 KM.

To jednak nie wszystko. Każdy silnik mógł być fabrycznie stuningowany. Po takim zabiegu najsłabszy motor zamiast 110 KM miał 150 KM, a najmocniejszy Hemi generował nie 350 KM, ale aż 425 KM mocy maksymalnej.

Bardzo atrakcyjne jednostki napędowe oraz wyposażenie, a także niska cena zakupu i niewielka cena paliwa spowodowały, że Challengera w różnych wersjach nabyło przez cztery lata produkcji aż ponad 165 tys. osób.

Do dziś w Stanach Zjednoczonych jeździ mnóstwo tych aut w bardzo różnym stanie technicznym - od kompletnych wraków po doskonale zadbane wozy. Jest też sporo Challengerów po tuningu wykonanym w ostatnich latach. Te samochody mają mnóstwo wymienionych elementów i często ich ceny bywają bardzo wysokie.

W Polsce tych wozów jest niewiele i większość z nich zarejestrowana jest jako zabytki doprowadzone do stanu oryginalnego. Trudno rozpatrywać tak nietuzinkowy samochód pod względem wad i zalet. Do wad trzeba zaliczyć silniki niezależnie od objętości zużywające zatrważające ilości benzyny. Resztę cech charakterystycznych Challengera, łącznie z niepowtarzalnym klimatem muscle carów, trzeba zaliczyć do zalet tego auta.

W 1974 roku zakończono produkcję Challengera pierwszej generacji. Druga seria, już nieprzypominająca zupełnie pierwszej generacji, pojawiła się na rynku w 1978 roku.

4.48
Ocena na postawie 26 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaDodge
ModelDodge Challenger
Produkcja od1970

Wybrane wersje Dodge Challenger 1 generacji

Inne generacje Dodge Challenger

Inne modele Dodge

Dodge Challenger 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie