Piąte generacja legendarnego już Chevroleta Corvette weszła do produkcji w 1996 roku, zastępując wysłużony już model C4. Egzemplarze z pierwszego roku wytwarzania sprzedawano jako modele z rocznika 1997. Konstrukcja nowego Corvette opierała się na platformie Y-body.
Od zewnątrz widoczne było całkowite zerwanie z ewolucją wyglądu samochodu z pokolenia na pokolenie. Została ona zastąpiona przez rewolucję. Nową generację sportowego Chevroleta, dostępną jako coupé oraz kabriolet, zaprojektowano bardzo nowocześnie i zgodnie z panującymi w latach 90. trendami stylistycznymi. Nadwozie przepełnione było płynnymi przejściami między powierzchniami, gładkie linie opływały sylwetkę tak, by poprawić aerodynamikę samochodu. Z charakterystycznych elementów pozostały chowane przednie światła, podwójne tylne lampy oraz charakterystycznie kształtowana tylna szyba. Tradycyjnie przed kierowcą rozciągała się długa maska, kryjąca potężne jednostki napędowe.
Do wnętrza trafiły mięsiste, skórzane fotele, zapewniające bardzo dobre trzymanie boczne. Poziom wykończenia był gorszy niż w europejskich samochodach sportowych, ale przyzwoity. Pamiętano o zachowaniu dobrej ergonomii przy projektowaniu konsoli środkowej.
Wyposażenie Corvette C5 obejmowało między innymi wyświetlacz typu HUD (head-up display), wyświetlający podstawowe parametry, takie jak bieżąca szybkość, na przedniej szybie. Dostępny był on od 1998 jako wyposażenie opcjonalne, natomiast od 2001 stanowił już standard we wszystkich odmianach Corvette piątej generacji. W nowym pokoleniu sportowej legendy zastosowano również wspomaganie kierownicy o zmiennym przełożeniu, które dostosowywane było do prędkości, z jaką poruszało się auto. Wyposażenie zawierało oczywiście również inne, bardziej podstawowe dodatki, takie jak klimatyzacja czy elektrycznie sterowane szyby.
W 1998 roku wprowadzono na rynek, po raz pierwszy od 1962 roku, Corvette w nadwoziu typu kabriolet, z bagażnikiem. Rok później amerykański sportowiec zadebiutował jako hardtop coupé, zastępując podstawową odmianę fastback coupé.
By zachować jak najlepszy rozkład masy między przodem a tyłem Corvette, a co za tym idzie – poprawić jej prowadzenie, skrzynię biegów umieszczono w tylnej części samochodu. Dzięki temu uzyskano idealny stosunek mas w proporcjach 50/50. Liczne modyfikacje i nowe rozwiązania zastosowane w konstrukcji modelu C5 sprawiły, że nowe pokolenie amerykańskiego sportowca stało się lepsze niemal pod każdym względem od poprzednika.
Początkowo piątą generację Chevroleta Corvette oferowano z silnikiem LS1 V8 o pojemności 5,7 l i mocy wynoszącej 345 KM. Wartość ta wzrosła w 2001 roku. Nie była to jednak powalająca modyfikacja, ponieważ zwiększono ją zaledwie o 5 KM. W 2001 roku do rodziny dołączył Corvette C5 Z06. Mocarna odmiana dostała pod maskę silnik LS6. Była to w rzeczywistości zmodyfikowana jednostka LS1. V8 z aluminiowym blokiem rozwijała moc aż 405 KM oraz 542 Nm, co pozwalało rozpędzić flagowy model sportowy Chevroleta do 100 km/h w mniej niż 4 s. W 2002 roku zwiększono parametry silnika LS6 o dodatkowe 20 KM.
Dostępne były dwie skrzynie biegów. 4-biegowa automatyczna przekładnia TL60-E została w niezmienionej postaci przeszczepiona z poprzedniej generacji. Zmieniono natomiast skrzynię ręczną. Do Corvette C5 trafiła 6-biegowa przekładnia Borg-Warner T-56. Pozwalała ona na najwyższym przełożeniu rozpędzić sportowy model amerykańskiego producenta do około 320 km/h.
Produkcję Chevroleta Corvette C5 zakończono w 2004 roku. Była to kolejna generacja, której sprzedano mniej egzemplarzy niż poprzedniej. Z linii produkcyjnych zjechało łącznie 248 715 egzemplarzy.
Przy zakupie Corvette C5 należy zwrócić uwagę na zużycie foteli. Są one niestety obleczone niskiej jakości skórą, którą łatwo uszkodzić i która bardzo szybko się niszczy. Sporym problemem w tym modelu jest również zużycie oleju, szczególnie duże w modelach z późnego rocznika 2000 oraz całego 2001. Problem ten najbardziej narasta, kiedy często kierowca utrzymuje prędkość obrotową silnika ok. 4000 obr./min. Oczywiście mając ten samochód, nie można liczyć na niskie spalanie paliwa, ale ponad 5-litrowe V8 pod maską wynagrodzi to doskonałym dźwiękiem oraz znakomitymi osiągami.
Marka | Chevrolet |
---|---|
Model | Chevrolet Corvette |
Produkcja od | 1997 |
Produkcja do | 2004 |