Toyota Toyoace

Model
Toyota Toyoace Zobacz 4 zdjęcia

Toyota ToyoAce to średniej ładowności ciężarówka typu cab over (z silnikiem umieszczonym pod kabiną). Jej produkcja ruszyła w 1954 roku i trwa do dziś. Powstało 8 generacji pojazdu.

Toyota ToyoAce – historia

Japoński rynek po drugiej wojnie światowej miał duże zapotrzebowanie na samochody ciężarowe, które mogłyby pomóc w odbudowie kraju. Toyota – jeden z wiodących producentów samochodów w tym kraju – do tej pory zajmowała się głównie tworzeniem aut osobowych. Sprzedawano je pod marką Toyopet. Japończycy postanowili zaprojektować też ciężarówkę. Tak powstał Toyopet Light Truck SKB.

Produkcja ciężarówki rozpoczęła się we wrześniu 1954 roku. Toyota zaczęła ją sprzedawać także na rynku amerykańskim. Ze względu na skojarzenia z zabawkami i zwierzętami domowymi, firma zdecydowała się zrezygnować ze sprzedaży za granicą marki Toyopet. Ruszył konkurs na nową nazwę Light Trucka. W 1956 roku ciężarówka ogłoszona została mianem Toyota ToyoAce.

Początkowo pojazd sprzedawał się słabo. Popularne w Japonii były w tamtych czasach niewielkie ciężarówki trójkołowe, z którymi Toyota ToyoAce musiała rywalizować. Była też od nich o wiele droższa. Szefowie japońskiej firmy postanowili to zmienić i po sporej obniżce ceny samochód zaczął zyskiwać popularność. Z czasem zaczęto rezygnować z niewygodnych trójkołowców na rzecz nowego ToyoAce.

Pierwsza generacja Toyoty ToyoAce miała silnik umieszczony z przodu, tak jak w konwencjonalnych ciężarówkach. Zmiany nadeszły już po kilku latach. Wykorzystano w tym celu amerykańskie projekty kabiny z silnikiem umieszczonym pod siedzeniami. Miało to na celu zwiększenie miejsca w kabinie – od teraz usiąść tam mogły trzy, a nie dwie osoby. Druga generacja sprzedawana była aż do roku 1971.

Pod koniec lat 60. inżynierowie japońskiego koncernu motoryzacyjnego zdali sobie sprawę, że samochód należy unowocześnić. Postanowili wzbogacić Toyotę ToyoAce także o silnik diesla (do tej pory nieobecny w ofercie). Stworzyli wtedy także wiele nowych rodzajów karoserii. Na jednym z nich oparli nawet nowego minivana – Toyotę HiAce, która zaczęła wcielać się m.in. w rolę minibusa.

Z czasem na popularności zaczął zyskiwać także inny duży pojazd tej samej marki – Toyota Dyna (nazwa to skrót od "dynamic"). Czwarta generacja ToyoAce była więc ostatnią, której budowa różniła się od tego modelu. Od 1985 roku bazowano już na tej samej konstrukcji. W tym samym roku pojawiła się też Toyota ToyoAce z instalacją LPG. Wycofano najlżejszą wersję samochodu, a po 10 latach połączono go na stałe z modelem Dyna.

Od połowy lat 90. Toyota ToyoAce oraz Toyota Dyna różnią się jedynie znaczkiem. Producent postanowił odejść od zasady "ToyoAce to pojazd o niewielkiej ładowności" i wprowadził na rynek model 4-tonowy. Od tamtej pory ciężarówka otrzymuje wszystkie nowinki i udogodnienia, którymi pochwalić się mogą samochody osobowe tej marki. Od 2011 roku po ulicach Japonii jeździ między innymi ToyoAce z napędem hybrydowym.

Toyota ToyoAce – dane techniczne

Toyota ToyoAce przez większość lat 50. posiadała dolnozaworowy silnik czterocylindrowy o pojemności litra oraz o mocy 30 KM (22 kW). Początkowo była w stanie udźwignąć tonę. W 1958 roku dokonano pierwszych poprawek – moc silnika wzrosła do 33 KM (24 kW). Dla klientów Toyoty nie było to wystarczające, w związku z czym rok później samochód zmienił swoje oblicze po raz kolejny. Zadebiutowała wersja z silnikiem o mocy 45 KM (33 kW).

Następne generacje to także większe pojemności silnika oraz, co się z tym wiąże, większy udźwig. Rozpoczęto od testów napędu 1,2 l, następny w kolejności był model 1,5-litrowy, a trzecia Toyota ToyoAce to także diesel o pojemności 2,5 l oraz mocy 70 KM (51 kW). Od tej pory ładowność najmocniejszego modelu zaczęła wynosić nawet 2 tony.

Ze względu na powstanie Toyoty Dyna oraz Toyoty HiAce, zaczęto produkować silniki dla wszystkich spośród tych modeli. Toyota ToyoAce stawała się z kolejnymi latami coraz silniejsza, a pod koniec stulecia osiągnęła nawet 4 tony ładowności. Kolejna rewolucja to nadejście silników hybrydowych – Toyota stała się pierwszym koncernem, który zaczął produkować je na szeroką skalę, także w ToyoAce dalej cieszącym się popularnością.

Toyota ToyoAce – wyposażenie

Kierowców ciężarówek lat 50. czekały często dosyć spartańskie warunki jazdy. Tak było również w tym przypadku. Jedynym udogodnieniem, w porównaniu z rywalami Toyoty ToyoAce było wtedy czwarte koło w pojeździe. Siedzenia nie należały do wygodnych, jechało się powoli, ale dosyć duża skrzynia ładunkowa z tyłu pozwalała w łatwy sposób samochód załadować.

Nadwozie skrzyniowe było początkowo głównym atutem Toyoty ToyoAce, ale wraz z drugą generacją poprawiono także kabinę, która oprócz większej ilości miejsca do siedzenia odznaczała się także zdecydowanie lepszą widocznością (silnik znalazł się pod kabiną). Od tamtej pory ciężarówka wyróżnia się dzięki konstrukcji tego typu. Przez lata pojazd dostosowywano do nowych warunków i wymogów japońskiego konsumenta.

Najnowsze modele ciężarówki posiadają m.in.

3.81
Ocena na postawie 23 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaToyota
TypSamochód osobowy

Inne modele Toyota

Toyota Toyoace: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie