Toyota Urban Cruiser
Urban Cruiser to kompaktowy crossover (segment I) produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation od 2008 roku. Urban Cruiser jest bliźniaczym modelem Sciona xD dostępnego na rynku północnoamerykańskim od 2007 roku.
Debiut samochodu nastąpił na paryskim salonie samochodowym w 2008 roku. W Japonii ten wóz sprzedawany jest pod nazwą Toyota iSt. Produkcja odbywa się tylko w Kraju Kwitnącej Wiśni.
Urban Cruiser charakteryzuje się dwubryłowym pudełkowatym nadwoziem. Gdyby nie logotypy Toyoty, łatwo można byłoby go pomylić ze Scionem xD. Nietypowa sylwetka ma przyciągnąć młodych, odważnych klientów, dla których Urban Cruiser być może jest pierwszym własnym samochodem.
Mierzący niecałe 4 m długości i nieco ponad 1,7 m szerokości wóz jest zaliczany do samochodów małych (segment B). Jego wnętrze również nie należy do dużych. O ile z przodu jeszcze miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich osób, o tyle z tyłu może zabraknąć wyższym pasażerom przestrzeni na nogi, szczególnie gdy przednie fotele są maksymalnie odsunięte do tyłu. Również podróż w trzy osoby na tylnej kanapie może sprawiać pewien kłopot, ponieważ auto nie jest zbyt szerokie. Sporych rozmiarów fotele są wygodne, ale nie zapewniają zbyt dobrego podparcia bocznego.
Pewien problem może stanowić widoczność z wnętrza Toyoty, szczególnie do tyłu, gdzie znajdują się bardzo szerokie słupki.
Deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie, a wszystkie przyciski i pokrętła znajdują się na swoim miejscu. Materiały zastosowane do wykończenia wnętrza są dużo wyższej jakości niż średnia w tej klasie, a spasowanie poszczególnych detali jest bardzo dobre. Producent zadbał też o dobre wyciszenie kabiny.
W wyposażeniu seryjnym samochodu znajdują się czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy, kurtynowe poduszki powietrzne z przodu i z tyłu, ABS z EBD i asystentem nagłego hamowania BA, ASR, ESP i radio z zestawem głośników. W naszym kraju Urban Cruiser dostępny jest w wersji Luna (podstawowa) i Sol. W tej drugiej zamiast manualnej montowana jest automatyczna skrzynia biegów. Co ciekawe, w Polsce Toyota nie oferuje żadnego wyposażenia dodatkowego do tego niewielkiego samochodu.
W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Toyota Urban Cruiser zdobyła tylko trzy na pięć możliwych gwiazdek – to słaby wynik.
Chociaż na pierwszy rzut oka Urban Cruiser zdaje się dysponować pewnymi zdolnościami do jazdy w terenie, to w rzeczywistości tak nie jest. Auto ma zbyt mały prześwit, żeby poruszać się poza utwardzonymi szlakami, a i opony nie nadają się jazdy w trudniejszych warunkach.
Sprzedawana w Polsce Toyota ma montowane dwa silniki. Pierwszym z nich jest 1,3-litrowy motor benzynowy z systemem VVT-i, który rozwija moc 101 KM i maksymalny moment obrotowy 132 Nm. Drugim jest jednostka dieslowska w turbosprężarką. Ma ona objętość skokową 1,4 l i moc zaledwie 90 KM. Motor benzynowy jest łączony tylko z napędem na przednie koła, a diesel może napędzać obie osie (w Polsce tylko w wersji Sol).
Sprzedawana na wielu innych rynkach pod nazwą iSt Toyota Urban Cruiser dysponuje zupełnie inną paletą silnikową. W Japonii i w Stanach Zjednoczonych mniejszy motor (w USA to jedyny silnik) ma objętość skokową 1,5 l i moc 107 KM (moment obrotowy: 141 Nm). Z kolei w Japonii drugim źródłem napędu jest jednostka silnikowa o objętości skokowej 1,8 l. Ma ona maksymalną moc na poziomie 150 KM, a jej moment obrotowy wynosi 179 Nm. Oba wspomniane powyżej silniki spalają benzynę.
Co ciekawe, Urban Cruiser jest drugą generacją Toyoty iSt. W Polsce najtańszy Urban Cruiser kosztuje 77 000 zł (stan na 30.03.2012 r.).
Marka | Toyota |
---|---|
Typ | Samochód osobowy |